Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1292 ggr
Bulba
0

Flytta ut kanin nu?

Ska förtydliga att kaninen kan bo kvar inne utan problem men för hennes egen skull vill jag flytta ut henne.

Situationen ser nämligen ut så här, jag har tre honor och en hane hemma. Hanen och en hona bor utomhus i hägn (hanen separat) och två honor bor inomhus. De som bor inne har varit jättetajta kompisar fram tills början av oktober ungefär, då började de bråka ordentligt och jag fick sära på dem. De bor nu i varsin del av huset och skuttar fritt så det går ingen nöd på dem direkt.

Dock så har jag ju nu 4 kaniner som bor ensamma, inte så kul för dem med andra ord…  En lösning är ju då att flytta ut den yngsta honan till hägnet så hon får en kompis och mer yta men det är ju aningens kallt nu för att bara sätta ut henne.

Jag har en värmelampa i boden som står i hägnet men den är inte igång nu då jag är rädd att det blir för varmt för honan som bor där nu med vinterpäls och allt.
Boden blir väl ca 17 grader när lampan är på så det funkar ju bra för innekaninen, frågan är bara hur utekaninen mår av det?

Såg på vädret att det skulle bli ganska milt nu i veckan så jag måste bestämma mig snart för att sätta ut henne eller vänta till våren. Vad tycker ni?

Usagi_
0

Själv skulle jag inte chansat, vet inte om kaninen kommer hinna producera klart all vinterpäls innan det blir ännu kallare. Sen så är det inte bra om temperaturskillnaden är mer än 10 grader, hur varmt är det hos er utomhus/inomhus? :)

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

Bulba
0

Jo det är det jag tänker också men även att det kanske inte gör något om dom har en varm Bod att krypa in och värma sig i? Vi har ca 8-10 grader på dagarna nu och 3-4 grader på natten.