Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 559 ggr
Kaninizi
0

Sätta ihop 2 kaniner

Hej! 

Jag och min flickvän köpte en honkanin för ungefär ett år sedan, och kastrerade henne när hon var cirka 7 månader gammal. Precis därefter beslutade vi oss om att skaffa ytterliggare en kanin för att hon skulle ha en kompis. 

Vi blev tipsade om att skaffa en hane, vilket vi gjorde. Vi blev därefter tillsagda att vänta tills han var steriliserad för att undvika problem. Sedan en vecka tillbaka är han nu steriliserad och vi vill försöka sätta ihop dem på bästa sätt.

Vad ska vi tänka på när vi gör det? De har fått lukta på varandra tidigare, så de känner till varandra och är inte helt främliga. Vi försökte precis sätta ihop dem nyss, och han försökte sätta på henne direkt (antar att det finns lite hormoner kvar efter bara en vecka). Avbröt genast eftersom jag blev nervös om att hon skulle bli arg/irriterad. Ska vi vänta ytterliggare, eller är det okej att han gör sig av med hormonerna? Ytterliggare tips??

Mvh

Fridaaaa
0

Man steriliserar inte kaniner idag, utan kastrerar.

Vänta ytterligare 1-2 veckor rekommenderar jag innan ni sätter ihop dem (om han nu är kastrerad? Sterilisering så är hormoner osv kvar), så att hormonerna hinner lägga sig ytterligare och såret läka mer.

Sätt ihop dem på helt neutral plats, med flera hus/gömställen och mat. Lite jagande, morrande osv får man räkna med bara de inte ryker ihop och slåss.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Irmelinis
0

Du måste tyvärr vänta minst 4 veckor innan hormonerna gått ur kroppen på hanen (annars blir honan dräktig), och för att såret ska läka ordentligt. Låt honom vila ett tag till :) 

Sök på forumet här, finns massor med trådar om ihopsättning av kaniner, många bra tips 👍

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Kaninizi
0

Okej, då är han kastrerad - lämnade in honom förra torsdagen till Djurkliniken i Roslagstull (Stockholm). 

Den korta stund innan han försökte sätta på henne så var dem väldigt rara och luktade på varandra, och "småpussades" utan något som helst morrande eller bråkande från någon av partnerna. Och vi satte ihop dem på väldigt neutral mark :)

Fridaaaa
0

#2 Honan är kastrerad 😉

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

emms
0

De kommer troligen försöka "sätta på varandra" sedan också. Det är bland annat så de gör upp rangen som många andra djur. Genom att rida på varandra :) nu kan det vara för att hanen fortfarande hade sina hormoner kvar men var beredd på samma beteende i framtiden också. Så ni inte avbryter för det :)

Emma