Behöver info om parasit/sjukdom
Något väldigt tragiskt har hänt 10/12 2015. Trixie, min baby, gick bort väldigt tragiskt och hastigt. Jag skulle behöva veta vilken sjukdom eller parasit det är som kan ha orsakat detta. Vad veterinären sa så kunde detta inte göras något åt men jag skulle gärna vilja veta. Detta hände: Måndag den 12 oktober 2015 så var allt som vanligt och jag satt i min säng med Trixie i famnen. Helt plötsligt så hände något konstigt med hennes framtassar, de slutade funka och hon ramlade fram på golvet. Jag tog upp henne i famnen då hon började krampa och jag fick panik! Jag tog upp henne i mina armar och rusade ut mot veterinären i panik. Sedan kände jag hur hon blev alldeles mjuk och slapp och en minut efter så var hon typ stel. Tyvärr så dog hon på parkeringen utanför veterinären, i min famn. Hon hade någon sorts gul gegga runt munnen. Veterinären sa att detta kan ha varit en parasit eller sjukdom som man inte kan märka innan det är för sent. Allt detta pågick i ca 5 minuter till hon avled. VAD ÄR DETTA OCH HUR FICK HON DETTA?
| Instagram : @kaninen_trixie|
| Mail : mimisdotter@gmail.com |
Någon stroke eller nåt? Fy vad hemskt och tragiskt :'(
Hon blev bara 1 år.
låter mer som att hon fick en stroke eller så. eller rvhd.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#3 rvhd?
Om du skickar kroppen på obduktion till SVA kan de tala om vad som hände.
Not your mom, not your milk.
#4 Mycket smittsamt virus. Förekommer oftast i områden med vildkaniner (mao södra sverige). Sjukdomsförloppet är ofta mycket snabbt, så snabbt att man som ägare ofta inte hinner märka något innan kaninen avlider. Symtom är bland annat kramper, avstannad motorik och andningssvårigheter,
Sjukdomen är anmälningspliktig till SVA. Kallas även kaningulsot. Din kanske är vaccinerad?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Parasiten E cuniculi kan orsaka hastiga dödsfall. Gå in och googla på den så får du veta mer. Kallas även Nozematos. Mycket vanlig bland tamkaniner. Många kaniner har den utan symtom. Orsakar skada beroende på var den sätter sig. OBS bara en gissning att det är det din kanin drabbats av, men du kan ju läsa mer om det på nätet. Annars är obduktion enda sätter att få säkert svar.
Skickar iallafall massor av styrkekramar till dig❤️Jättetråkigt:((
Kan inte fixa med obduktion då hon redan är begravd ;(
#7 tack för informationen, tror att hon hade den. Många saker som stämmer överens.
Ja eftersom den parasiten är så vanlig och kan ge väldigt varierande symtom så låter det troligt att det var den som ställde till det. Har själv läst på massor om den då en av våra kaniner har den i njurarna.
Tack :) Dock väldigt orolig att min andra kanin som bodde i samma bur har parasiten.
^
Är det E Cuniculi så utsöndras den i kaninens urin endast de första månaderna efter smitta, och kan på så sätt smitta vidare. Efter några månader utsöndras vanligtvis inte längre parasiten i urinen och kaninen smittar inte längre. Detta innebär enligt vår veterinär att risken för smitta kaninerna emellan liten. Många kaniner får heller aldrig symtom av parasiten. För att den ska bryta ut krävs att immunförsvaret sviktar. Sammanfattningsvis så ansåg vår veterinär att vi inte behöver vara orolig för att kaninerna smittar varandra, och man behandlar heller aldrig symtomfria kaniner. Vi har två som bor i hop där den ena har E Cuniculi, den andra har aldrig haft några symtom. Finns såklart en risk att din andra kanin också har parasiten, men den behöver inte bryta ut.
#14 så om kaninen är smittad i mammans mage, gäller det fortfarande bara de första månaderna? Hur många månader?
Putt
#15 letade fram mina anteckningar från när jag pratade med veterinären och jag hade skrivit att urinen var smittsam i en månad ungefär. Hur man räknar om kaninen smittats redan i mammans mage vet jag inte:/ Jag frågade om man inte kunde behandla båda kaninerna för säkerhetsskull men det tyckte hon inte eftersom risken med smitta kaninerna emellan var ytterst liten och man vill unvika att parasiten blir resistent mot Axilur som man behandlar med.