Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1056 ggr
Blaber100
0

Kanin med grävbehov

Hej! Min kanin har varit jättejobbig i en hel vecka. Han håller på och gräver i kutterspånen så att det flyger på vårat golv. Sen så vill jag inte att han ska komma ut, för om jag släpper ut honom är det typ omöjligt att få in honom igen. Förr så kunde jag bara ropa på honom och så kom han till buren. Vi har en innebur. Kaninen är 7 månader.

Usagi_
0

Så du släpper aldrig ut honom?

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

[Lollo 97]
0

Har du ingen Hage åt honom?

Storip
0

Markera tydliga gränser åt kaninen. Just nu verkar det som att det är kaninen som bestämmer.

Men varför gör du inte en Hage åt honom? Eller låt honom gå fritt hela tiden i ett rum så slipper du få in honom i buren.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

Irmelinis
0

Om han gillar mat så spara godsakerna eller pelletsen till sent på kvällen då han ska in i buren, om han är riktigt hungrig kommer han säkert när du skramlar med pelletsburken 😉

Har sett andra som köpt såna där kattlådor med tak på och lagt in sandlådesand eller torv i, eller varför inte stoppa den full med spån och halm, så kan kaninen gå in där och gräva utan att det skräpar ner alldeles för mycket på golvet.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Frosstis
1

han gräver väl för att han är uttråkad och inte får komma ut.

Irmelinis
0

Att gräva är ett naturligt och viktigt beteende för kaniner, så det behöver inte betyda att han har tråkigt, men det kan ibland vara så. (en jakthund kan vara hur välaktiverad som helst med allt annat utom just jakt, men får den inte göra det som den helst vill göra, vilket oftast är att jaga, så hittar den sätt att göra det på ändå, då är det inte att den är uttråkad, men man har aktiverat den på fel sätt) Vissa kaniner gillar att gräva helt enkelt, och det får man räkna med. Tänk på hur de lever ute i naturen. 

De behöver få gräva, de behöver en håla att gömma sig i, en hylla att sitta på och hålla utkik, de behöver få springa av sig, få grenar och rötter att slita sönder, och gräs/blad att beta av. Det är sådant som kaniner i det vilda håller sig sysselsatta med, och alla har dessa behov, även våra husdjurskaniner 🙂

www.alrunans.weebly.com/

Frosstis
0

Ja precis. Men tänkte om han precis börjat gräva en massa så betyder det nog att han är uttråkad

Storip
0

Kaniner kan även börja gräva om deras klor blivit för långa.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

smellcaramell
0

min kanin gräver när höet är "slut" ( han har dragit ut allt från höhäcken ner i toalådan) Hinner inte alltid fylla på med mer hö direkt eftersom att han ibland äter en höhäck på 1 timme, och ibland på 12… :)

Blaber100
0

#6 Han har en plats att gömma sig i.. Det fixade jag redan innan jag köpte honom. Han har något att sitta på… Fixade det samma dag som jag köpte honom. Ja, jag släppete ut honom förr, nu är han jättejobbig.. Jag lägger grenar i buren men han vill inte ha med dem att göra. Vadå gräs/blad?

Blaber100
0

Kan något ha att göra med att vi håller på med att möblera om? Dvs flyttade vi buren..

Frosstis
0

Jag tror det beror på att han inte får komma ut stackarn. Om han är jättejobbig får du lösa det på något sätt, en kanin kan inte sitta i en bur konstant. Varför kan du inte ta in honom?  På vilket sätt är han svår att fånga

Blaber100
0

#12 Han springer under soffan och när man försöker få ut honom springer han bara till/under kökssoffan och så fram och tillbaka..

Frosstis
0

avgränsa till bara ett rum?

em.nord
2

Vad ledsen jag blir när jag läser detta. "Jättejobbig". Jag tycker det han gör är helt normalt med tanke på hans situation. Klart han inte vill komma in i buren när han väl får komma ut. Det vill inte mina "innekaniner" heller och de är ute hela dagarna. En kanin som blir satt i en bur blir knasig. Han har det ju skittråkigt! Han behöver en Hage, en grävlåda, aktivering m.m. Sen är han tonåring nu med massa hormoner som skriker åt honom att hitta på saker.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Blaber100
0

#15 Men vad ska jag göra då??

Blaber100
0

Jag vet, jag säljer hnm.. Kanin var nog inget för mig, lättare med marsvin! :'(

Irmelinis
0

Du kan t.ex 

-fixa en Hage av kompostgaller till honom. Funkar både ute och inne.
-byta underlag i buren om du tycker att spån skräpar ner 
-sätt en tung filt över buren så inte spånet flyger ut när han gräver
-om det bara varit en vecka, så är det säkert så att han är könsmogen nu och blir lite extra jobbig, det får man räkna med, och går det inte över snart så kastrera honom. 
-sätt galler för din dörr så han inte kan springa runt överallt i kök och soffor 
-ge honom grejer att aktivera sig med: kartonger, toarullar med godis, olika örter + löv, färskt gräs, en varm fleece-filt att ligga på, en kartong med ihopskrynklat tidningspapper att gräva i, möblera om i buren… 
-ta ut honom i sele och koppel i trädgården eller skogen
-lär honom att han får godis när du ropar på honom, försök hitta nån mat som han verkligen gillar och belöna honom med det.

Finns massor med saker du kan göra, ge inte upp :)

www.alrunans.weebly.com/

smellcaramell
0

låt han vara ute så mycket som möjligt även om han hoppar in under soffan, min kanin var likadan i början och vägrade hoppa in i buren igen när jag ville, löste det genom att "lura" in honom genom att visa att jag hade pellets och ställde in det i buren, då hoppade han in och skulle äta, då stängde jag luckan och han fick samtidigt belöning för att återvända till buren i form av pellets ! Nu räcker det med att jag drar fingrarna längs burgallret så kommer han direkt och hoppar in i buren för han vet att det innebär godis.

em.nord
0

#17 Hur gammal är du? Läste du något om vad en kanin kräver?! Man kan inte göra sig av med djur man tagit ansvar för. Och marsvin kräver precis lika mycket! Alla djur kräver mycket. Finns en anledning till att föräldrar ofta säger nej till sina barn då ansvaret och det ett djur kräver är svårt att förstå.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg