Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 724 ggr
Netherlanddwarf
0

Bra metod vid ihopsättning?

Jag håller på att sätta ihop mina två honor. De är kullsyskon och har bott tillsammans under en lång tid innan, men separerades sedan då en av kaninerna skulle få en kull. Men nu undrar jag om det är någon som vet någon bra metod för ihopsättning? Jag har haft dom tillsammans flera gånger i en stor kompostgallerhage, vilket gick bra bortsätt från att den ena jagade den andra lite. Idag hade jag dom även inne i ett rum (ingenmansland) och lät dom äta sin frukost tillsammans. Det gick förvånadsvört bra och kaninerna började till och med tvätta varandra några gånger. Men nu kommer jag till det "stora" problemet. Jag vet inte om jag vågar släppa ihop dom i en bur än, då jag inte vet hur dom kommer reagera. Hur skulle ni gjort?

Irmelinis
0

Det låter ju som om det kommer gå bra, även i en bur. Kolla bara så att buren är rengjord ordentligt, så den inte luktar någon annans revir. Var två personer om det går, så ni kan ta varsin kanin om det blir bråk. Kanske "beväpna" dig med en liten sprayflaska med vatten som du kan spruta på dem för att avleda bråk (vet ej om det funkar på kaniner, men går ju bra på andra djur). Håll noga koll på dem i någon timme, ge dem gott att äta i buren och så. Det kommer säkert gå fint :)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

missan´s
0

Följer detta :-)

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Fridaaaa
0

Hade satt ihop dem i bur. Jag brukar låta mina bo 100% om ihopsättning i Hage går smärtfritt :) Men hålla koll såklart i början, urstädad bur, och stor yta såklart :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Netherlanddwarf
0

Jag provade sätta ner dom i en bur, i början gick det bra, men efter en liten stund började dom jaga varandra och bråka så jag fick sära på dom igen. Men imorgon ska jag ta in dom någon timme igen så att dom värkligen lära känna varandra innan jag släpper ner dom i en bur igen. Får se hur det går imorgon, tack för alls svar :)

Irmelinis
0

Hur går det med ihopsättningen? 🙂

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening