Bra idéer sökes!
Hej! Jag tycker att mina kaniner verkar ha så tråkigt under vinterhalvåret, dom praktiskt taget bara äter och sover. Finns det något roligt som man kan ha i burarna som dom kan underhålla sig med? Vad har ni i era burar? Och har någon en lösning på att få spånet att ligga stilla i buren, ena buren har ett "slätt" underlag så spånet åker åt sidan och kaninen nästan halkar…
Jag borrade ett hål i en tennisboll och fyllde med pellets. De förstod direkt och började putta:)
Är din kaniner ute något i någon Hage under vintern? Och bor dom inne eller ute? Min kanin blir också mer slö på vintern men så fort han kommer ut i hagen blir han lite piggare, speciellt när det är snö 🙂
tips? ang bur är att ha en stor och rymlig bur, ha hus/sitthyllor i den, lägg in halm så de kan busa runt i det (brukar vara uppskattat). Jag brukar också lägga in löv,grenar,kvistar och andra saker jag hittar ute i naturen i buren 🙂
Dom är inne under vinterhalvåret då det blir väldigt kallt om vintrarna här, dom har hyfsat stora burar och kvistar har dom att gnaga på men dom ser mycket uttråkade ut :/
#3 Du har inte funderat på att flytta ut dina kaniner? Nu är det ju försent eftersom det redan har blivit kallare ute, men till nästa vinter? Många kaniner trivs mycket bättre ute än inne, även på vintern. De klarar sig mycket bra i kyla, mycket bättre än man tror! Så om du har möjlighet skulle jag rekomendera att testa att ha dem ute nästa vinter och se om de blir gladare. 🙂
Om inte, försök att ha de utanför burarna så mycket som möjligt och ändra om inredningen mycket i buren så de får nytt att utforska kanske 1 gång veckan? Det går att bygga många roliga hyllor,hus,broar,trappor osv själv utan att det kostar mycket. 🙂
Som #4 säger
"Om inte, försök att ha de utanför burarna så mycket som möjligt och ändra om inredningen mycket i buren så de får nytt att utforska kanske 1 gång veckan? Det går att bygga många roliga hyllor,hus,broar,trappor osv själv utan att det kostar mycket."
Jättebra tips?!
Använd kartonger för att göra hus och labyrinter, toarullar att gömma godis i, sätt grenar i äggkartonger så det blir en liten skog, ge dem ihopskrynklat tidningspapper i en låda, fyll en kartong med torra löv, pinnar, mossa och allt möjligt som de kan gräva runt i. Variera örter och grönsaker så de får nya smakupplevelser.
(jag har gamla tidningar och reklam underst i buren, då ligger spånet still)
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening