Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 1393 ggr
lindqvist96
0

Fråga ang. avel/uppfödare/kaninfärger

Hej!

Visste inte riktigt hur jag skulle formulera rubriken men…

Jag kan börja med att säga att jag inte har mycket kunskaper om kaninavel, men jag är intresserad av att köpa en kanin med stamtavla och har därför kollat runt på olika uppfödares hemsidor (mest i Norrbotten där jag bor.)

Det jag undrar är varför uppfödare endast föder upp specifika färger och varför just dem färgerna? (Viltgrå och blå ser jag mycket utav.)  Är det för att bevara färgerna? eller håller sig vissa kaniner sig friskare pga färg? Gör det avelsarbetet enklare?

Jag blev som lite besviken då jag tycker det är så roligt när det kan variera så mycket med färg och teckningar på kaniner!

Men kan t.ex två blåa kaniner få en viltgul kaninunge?

Nu är det dvärgvädur jag har kollat efter (så de inte blir nå missförstånd)

lindqvist96
0

Anses man vara oansvarig som uppfödare om man tar fram flera färger och olika teckningar?

Irmelinis
0

På utställning är bara vissa färger godkända, och det är ju lättare att komma fort fram i sitt avelsarbete om man riktar in sig på en eller två färger enbart. 

En del väljer nog färg för att det är lätt att få fram och/eller  lätt att hitta fler avelsdjur av (dominanta färger som viltgrå, t.ex) andra väljer en färg som de gillar helt enkelt.

Friskare pga färg är de nog oftast inte..  helvita kaniner med röda ögon (eller blå ögon) har en del sjukdomar som man gissar är bundet till färgen.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
0

Om man kollar på dvärgvädurar så är viltgrå och blå vanliga ja. Detta för att folk satsat på dessa djuren och det finns bra avelsmaterial. 

Nej två blåa kaniner kan inte få en gul unge. De kan dock få en gulblå unge. Kaniners färger är recessiva under viltgrå som är "dominantast". Där efter otter svart och där efter svart. Detta är för att det krävs dubbelt av alla anlag förutom viltgrå för att få fram. Dvs vilt är dominant över otter som i sin tur är dominant över enfärgat. 

Två blå kan bara lämna blåa färger, två gula kan bara ge gula färger osv. Parar du ex som jag gjorde i min senaste kull två gula kaniner med varandra där båda bär på en blå gen. Så kan det i kullen uppstå gula och gulblåa kaniner. Vill man ha fram gula kaniner måste de kaninerna du parar alltså båda bära på gen för gul. 

http://kaninfarg.se/ är en bra sida om man vill lära sig om färger.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Irmelinis
1

#1 Det beror nog på vem man frågar. De flesta anser nog att man är seriös om man avlar på ett bra sätt (oavsett godkända eller icke-godkända färger), att man har en plan och ett mål med sin Avel, att man undviker linjer med defekter som bettfel och andra sjukdomar, håller sina kaniner på ett bra sätt, och inte säljer till vem som helst. 

Finns många uppfödare som är seriösa fastän de har många olika färger på sina kaniner. Jag gillar också variationen i färger, det är ju roligt med dvärgväduren som finns i så många olika teckningar och nyanser 🙂

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
0

#1 Beror väl på vad man vill åstadkomma. Men vill man komma någon stans i utställnings världen så är det bäst att hålla sig till en eller två färger som går att kombinera med varandra. 

Detta för att man ska kunna hålla koll på vad man har i sina led, så man inte helt plötsligt avlar fram djur som inte får ställas. Att du avlar på chinchillor och helt plötsligt har du en hel kull med viltzoblar istället. Eller att du parar viltgul med annan färg och du helt plötsligt har en massa sotade. 

Sen är det mer uppskattat av andra (som vill köpa avelsdjur) om linjerna är reda från annat.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

lindqvist96
0

Tack för alla svar, tycker detta är jätte intressant!

Men om jag förstått rätt då, om min favoritfärg på kanin är viltgul så är det bästa för framtida generationer om jag endast avlar på bra avelsdjur som även är viltgula för att dem inte ska sotas el liknande… Men om man skulle få en sotad kaninkull pga något arvsanlag, kan inte jag ställa ut dem kaninungarna då? (Dvärgvädur fortfarande😃) Även fast jag inte kommer fortsätta använda dem i Avel pga sotningen. (Eller någon annan tänkbar färg som inte är viltgul)

missan´s
0

Tycker också om när det föds kullar med massor med blandade och olika färger och teckningar! Det är ju det som är så kul att alla ungar är så olika! Så blir det som en liten överraskning vilka färger som det blivit när det föds en kull här😊

Dock håller inte jag på med utställning, utan dvärgvädurar för kel.  Nu framöver kommer jag satsa på vädurskorsningar lämpade för hoppning, något som jag verkligen fastnat för. 😍

Kan som sagt inte hjälpa dig med frågorna angående utställning, men jag hälsar lycka till i alla fall! 😉

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

[RC1393]
0

#6 Beror på hur sotiga de är, men i de flesta fall får de endast avdrag. Har hittills inte sett någon som blivit diskvalificerad. Klokt att inte använda dem i vidare Avel!

Är du sugen på mer färgglada kaniner så har jag (hemsideadress i signaturen) och Linda Pettersen japantecknade dvärgvädurar. Linda har japantecknad vit/blå, blå/gul, svart/vit och gul/svart samt djur i färgerna svart, blå, viltgrå och white blå. Hon har även manteltecknat. Själv har jag japantecknad gul/svart och viltgul (dock endast som "stöd" i japanaveln, därför avråder jag att köpa viltgul från mig till viltgul avel😉).  Vi vill gärna ha sällskap i japanaveln!😍

lindqvist96
0

#7 Vad roligt det lät! Tack själv, lycka till med dina framtida skuttare!Tummen upp

#8 Kollade in på din hemsida, japantecknat var jätte tjusigt! Kär Tyvärr har jag inte plats för kaninavel, bor hemma just nu. Men i framtiden kanske! 😉