Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 1144 ggr
LIMOUSIN
0

Hur lång tid mellan kullar?

Hur lång tid brukar ni låta era kaniner vila mellan kullar? Och hur många kullar per hona tar ni per år? :) Och när sätter ni hanen i Avel första gången? :)

[RC1393]
0

Jag tar normalt max en kull per år och hona och har nästan ett år mellan kullarna på mina utställningsavelskaniner. Där vill jag kunna utvärdera och få se hur ungarna utvecklas innan jag beslutar om vad för hane jag väljer till honan härnäst för bättre resultat. Produktionskaninerna är det däremot inte lika viktigt med att utvärdera och planera lika mycket eftersom avkomman egentligen inte ska föra något större avelsarbete framåt, någon gång ibland kanske avelsdjur måste bytas ut bara. Tanken är att ta ett par-tre kullar per år på dessa beroende på hur de återhämtar sig efter kull, och såklart hur stor efterfrågan är här hemma i hushållet. Försöker fördela kullarna jämnt över året så blir ca 1-3 månader mellan kullarna för produktionskaninerna.

Hanarna sätter jag i Avel när han har ett A-kort och är stambokförd, d.v.s. minst 6 månader, men brukar oftast inte blir förrän kring 10-12 månader eftersom de ska hinna utvecklas och vara i toppskick på utställning innan de kan få ett A-kort som jag är nöjd med och därefter stambokföras. Är de icke utställningsbara så gäller samma sak, de ska hinna utvecklas och mogna i huvudet. Självklart ska jag även hinna se vad de har för temperament också!

Peak303
0

Beror på hona och inriktning. Då jag just nu bara har hoppkaniner så tar jag max en kull varannat år ungefär. För att jag ska hinna tävla med kaninen en del innan det är dags för nästa kull.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

LIMOUSIN
0

Tack för svaren! :)

teddykaniner
0

När jag var som mest aktiv med min uppfödning tog jag 2 kullar per år per hona. Endera en sen vinter (ungarna leveransklara till april typ) och en höstkull eller så två kullar tätt så att mjölkproduktionen inte hann lägga av. Numera tar jag endast 0-1 kullar per år per hona. Hanar tog jag oftast till Avel när de var runt 6 mån, nu har jag inte skaffat någon ny hane på några år.

Med vänlig hälsning,
Jenny