Hur bor era innekaniner?
Jag ska ta in min kanin som alltid bott utomhus i stora inhägnader. Nu vill jag att han ska bo lika trivsamt i lägenheten och jag tar emot alla era tips?. Visa gärna bilder på både ni som har frigående, hagar och i bur.
tacksam för svar <3
Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas
150x60 bur. Vår, sommar och en bit in på hösten får han komma ut i Hage på dagarna, bur på nätterna.
Nu när det blir för kallt att ta ut honom så kommer han få skutta i hallen och köket när vi är hemma troligtvis, eller klura på någon annan lösning 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tänk på att om du planerar att ta in honom redan inför denna vinter bör du ta in honom så fort som möjligt, helst skulle du redan ha gjort det så att det inte blir för stor temperaturväxling for honom. Lycka till!
Not your mom, not your milk.
När jag bara hade en kanin bodde han fritt med öppen bur (mat och toaplats) i matrummet/köket, var bara i buren på natten annars. Vi hade avgränsat in till vardagsrummet och arbetsrummet med barngrindar (av den här sorten, utan spjälor) och hans rum var täckta med trasmattor som han kunde springa på. Vi hade även kartonghus utplacerade samt lite tunnlar. (Vi lärde oss att helt enkelt kliva över dem när de låg i vägen)
Nu när jag har två kaniner och de inte kommer överens (än, peppar peppar) så har de sina burar i den första kaninens gamla område, och så har vi gjort i ordning en kompostgallerhage på ca 12kvm i vardagsrummet. Den är fylld med diverse tunnlar, pallar, filtar och grejer att tugga på (samt en toalåda + hö). Där får de vara ute i omgångar när vi är hemma.
I framtiden hoppas vi kunna återgå till att ha dem båda fritt, bara de kommer överens först. De är båda rumsrena och har ingen stark vana att förstöra möbler etc. Där de går fria är det såklart kaninsäkrat så inga sladdar eller ömtåliga saker finns tillgängligt.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Bild 1: Två honor bor tillsammans i tvåvåningsbur, med burdörren öppen så gott som varje dag, de har tillgång till hela det rummet dygnet runt.
Bild 2: Ung hane, bor i 120-bur på mitt skrivbord, varje morgon ställer jag ner buren på golvet och lägger täcken som skydd på mattan så han kan springa runt i vardagsrummet. Han är duktig på att använda toalådan i buren och har ännu inte gjort någon pöl eller bitit på något (jo, förresten, den stora palmen borta i hörnet vill han gärna knapra på…)
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Mina två går fritt dygnet runt i kök och vardagsrum. Deras bur har dubbla toalådor(för att jag enklare ska kunna plocka ut och städa) och dom har en egen liten hörna i köket där buren är. Fast dom hänger helst under köksbordet eller i vardagsrummet med oss när vi är hemma :)
"Ha det gött, ät ej kött" 
#5 Gud vad fin! Skulle du kunna ta en bild där man ser hela buren utvändigt? :) behöver ideer då mina bor i varsin innebur och vill bygga en egen :)
Mina två tjejer bor frigående i vår villa, så skulle väl egentligen behöva fota hela huset. Men jag kan visa bild på där de brukar hänga mest. De gillar mattan i vardagsrummet mest, där sitter de oftast. Men när de ska äta eller dricka hänger de i buren i köket. Jag älskar att ha dem frigående, bara positiva saker med det! Haren har blivit av med sin hakpåse och sina skavsår sen hon blev frigående, och så är det otroligt mycket mer sociala som frigående, så jag älskar det!
Jätte kul med alla bilder! Tack och fortsätt skicka in 😂
Zingo bor i en egen byggd bur 185 x 74 x 74 på natten och när jag är på jobb annars är han frigående i min lägenhet förutom mitt sovrum. Hade jag inte haft 3 katter så hade han kanske kunnat vara frigående dygnet runt, iaf önsketänkande. 👍
Men denna lösning fungerar bra den med och på somrarna får han skutta runt i sele.
Fast det är inte bara Zingo som gillar den buren hälsar Bliz på bild nummer 2. 😃
Min kanin bor i en 120 bur men släpps ut i flera timmar om dagen i hela lägenheten.
Här bor min franska vädur Mio. Större delarna av dagarna då jag är hemma hoppar han fritt i kök, hall och vardagsrum. Senare när jag flyttar till en etta ska han få vara fri överallt. Ska kaninsäkra totalt från början. Hans bur är i köket, vi använde knappt matbordet ändå så vi flyttade de in till väggen.
Numera har han bara en toalåda kvar. Hans favoritställe att ligga och chilla på är i fönstret. Väldigt gulligt!
Hö har ja i trämöbeln, funkar jättebra och blir inte alls lika stökigt som att ha det någon annanstans. Dessutom behöver jag inte slänga så mycket då han bara kissar och bajsar i toalådan utanför hökuben.
Emma
#13 åh vad mysigt, så hoppas jag att min kanin bor i slutändan!
Min Soya, Lejonhuvad kanin har en hol (den största) med toalåda och hö i. Hon är frigående och har tillgång till hela lägenheten men håller sig till sovrummet som holen är i, vardagsrummet, hallen, och ett annant sovrum. Just nu väntar hon ungar så har tillfälligt en vanlig 120 bur som hon är inne i på natten i så hon inte föder utanför buren. Men efter ungarna kommer jag självklart ta in holen igen eftersom både kaninen och jag trivs bättre med att ha det så.🙂
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-