Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2057 ggr
Juliastrom
0

Tips inför första vintern med "ute"kanin?

tips? inför våran första vinter med kaniner utomhus?

Hur gör ni med vattnet?
Isolerar ni buren?
Vad kan jag göra för att göra det lättare för dem i kylan?
Låter ni dem ha deras utehage kvar eller är dem bara inne i själva buren?

Kom gärna med annat som jag inte har tänkt på själv..
All hjälp jag kan få är jag tacksam för!

Kaninernasbästa
0

Vattnet byter jag ofta, och helst plastskålar så de inte spricker när man bankar ut. Med flaskorna har jag ett lager som jag byter mellan så ena får stå och tina medan en annan åker ut och forsätter så.

Jag brukar ändra hagen så den inte är vid tak som snö kan rasa ner på de och nu har jag satt högre nät så de inte hoppar ut.

Mycket halm och jag brukar även ha spån under som tar upp kiss bra.

Kommer inte på något mer just nu😉

BellisBell
0

Jag har sytt vattenvärmare som gör så att vattnet inte fryser lika snabbt. Det är typ en påse av tyg och ull som värmer flaskan. Mina kaniner får gå ute på vintern med, fast de ska kunna gå in när de vill så ha hagen runt buren så att kaninen kan välja själv när den vill gå ut och när den vill gå in. Ha ett ställe i buren där kaninen har mycket halm och vindskydd. Gå ut flera gånger om dagen och byt vatten!

[RC1393]
0

#2 Pipen i vattenflaskan fryser dock och är otrevlig för kaninen (samt att is i pipen gör det omöjligt att få tillgång till övrigt vatten), bättre att ha skål.

Jag ger vatten i akitaskål med tunn kant. Efter lite övning har jag hittat en teknik att bryta ur is utan att ha sönder skålen, men det lättare alternativet är att ha två skålar. Den ena får vara ute hos kaninen medan den andra tinar upp.

Isolering är onödigt, det är som att ha dörren öppen vintern igenom, huset blir kallt ändå. Halm i buren är bästa alternativet och gärna något skyddat krypin. I övrigt måste buren vara upphöjd så att snö inte drevar in och ha tre skyddade sidor. 

Har du en Hage så kan du gott låta kaninerna ha tillgång till denna. Hade en till min förra tyska jättescheck och han satt mest ute, vintern igenom, om han fick välja själv.

Juliastrom
0

Tack för tipsen alla!

Det känns svårt med vattenskål då dem har så mycket halm i buren och har svårt att hitta deras matskål under halmen varje dag.. känns som om man kommer få byta vatten 1 gång i timmen om vi skulle ha skål :S

[RC1393]
0

#4 Tror det kan finnas någon slags uppvärmd vattenkopp men är det smutsigt vatten du är rädd för så hjälper inte dessa. Jag upplever inte att kaninerna grisar ned upphängda vattenskålar så särskilt, några höstrån kan hamn däri ibland.

emms
1

Häng skålen på väggen eller gallret. Jag hade metallskålar till papegojor, hade två stycken per bur så in men den ena och ut med den andra. Sen bytte jag ca 3-4 ggr om dagen de kallaste perioderna. (Var 2010 tror jag då det blev runt -20) Och sen la jag in snö till dom. När vattnet hade frusit på natten åt dom av snön istället för att slicka på isen. Funkar ju såklart bara om det finns fin ny snö då. 2010 var det ju flera meter snö på sina håll. 🙂

Emma