Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 697 ggr
Irmelinis
0

Vitaminer från blindtarmsavf.

Jag vet att det bästa är om kaninen äter upp "druv-bajset" varje dag, men hur många dagar klarar den sig utan att göra det? När får den vitaminbrist? 

Har en kanin som är lite lös i magen och inte har ätit sin blindtarmsavföring på två dagar (den får nu bara hö att äta tills magen fixat sig). När ska jag börja oroa mig?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

farvendal
0

Det brukar ta ett tag innan man får vitaminbrist. Jag vet inte hur länge (varierar dessutom beroende på vilken vitamin/ämne det gäller) men att den inte äter sitt nattbajs på några dagar är ingen fara rent näringsmässigt. Bara det inte fortsätter så. Då lär man se över kaninens kost.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Melbun]
0

Min kanin fick tyvärr ha tratt (the cone of shame) efter att han kastrerades eftersom han var helt besatt av att konstant slicka på såret.. Med en tratt på så går det ju inte att äta något blindtarmsbajs så man fick skopa och mata det som gick. Ganska mycket fastnade i tratten eller torkade ju men ja han mådde inte dåligt iaf. Bara det inte håller i sig länge. Försökte ta av tratten men då började han igen så vet tyckte han skulle ha den hela veckan /:

Irmelinis
0

Tack, då ska jag inte oroa mig så mycket. Visste inte hur lång tid det tar för en sån liten kropp att få brister, eller hur tåliga kaniner är. Hoppas lilla lejon-magen fixar sig snart… undrar vad han ätit som gjort honom orolig i magen… 🤔

www.alrunans.weebly.com/

Irmelinis
0

Tar upp den här tråden lite igen.. 

De sista dagarna har hans blindtarmsavföring varit väldigt löst och han äter inte upp det, bara lämnar det i buren. Vad kan det vara som är fel? 

Hans bajspluttar är jättefina annars, ljusa och stora, det är bara "druvbajset" det är fel på. Han får nästan enbart hö och några bitar pellets 2 ggr i veckan, och han äter och dricker väldigt bra.

www.alrunans.weebly.com/