- Behöver hjälp med Dumle´
Nu har jag haft Dumle´ i 3dagar och allt har varit bra :)
Han blir piggare&gladare för varje dag som går.
Nu är det så att hans ögon rinner, vad kan jag göra?
Badda med ljummet vatten? _Skall till veterinären om 2veckor..
_Sen har han något konstigt på kinderna, liknar sårskorpor
som är gula och har fastnat i hans päls lite med. Någon som
vet vad det är för något?
Ni som är lite intresserad av vad jag har gjort med Dumle´
under dessa 3dagarna är:
- Har klippt hans klor (dom var jätte långa)
- Klippt bort några torvor från pälsen
- Tagit bort lös päls på honom

Tvätta INTE med vatten, har fått lära mig att det bara sprider bakterierna! … jag vet tyvärr inte vad du kan göra annars, rinner det ur nosen också?

#1 Okey tur jag inte har tvättat det med vatten förutom en gång.
Skall ut och kolla nu..

Alla sinnen är ju som "ihopkopplade" … så det kan vara någonting med baktänderna, eller nånting i nosen. Ser öronen rena och friska ut?

#2 okej, en gång är nog ingen fara :)

Öronen är jätte fina :)
Han är bara lite lätt blöt om nosen men det är alla mina 3kaniner. Eftersom han bara har den ena ögat lite öppet
ser jag inte om hans öga rinner, men jag tror bara
den ena rinner. Han verkar ha lite problem med sina tänder, men han kan äta.

#5 okej, så då är det inte kletigt runt omkring eller så då? runt ögat du inte kunde se om det rann eller inte menar jag! … Det KAN vara baktänderna det strular med, eller något fel på ögat helt enkelt! Mitt tips? är att du ska känna lite på käken (samma sida som det rinnande ögat är på) och känna om han är öm och om det är svullet!
Lycka till!
Det rinner ur Sputtnicks öga också. Jag har saltvatten i "tubar" som jag har köpt. Det är jättebra.

#8 verkar han vara öm där, på själva "påsen"?

När jag tvättar av mina råttors ögon så använder jag koksaltslösning
oh läs här;
http://www.djurklinikenroslagstull.se/epifora.htm

#9 Nja, inte direkt.
#10 Hur blandar man koksaltslösning?

#11 .. tycker att du ska avvakta med att tvätta med koksaltlösning. kan som sagt sprida ev. bakterier! men vad bra att han inte verkar öm! :)

#11 går att köpa på apoteket…rätt billigt.. fast kanske borde testa att gå till veterinär? o.O

#13 Skall till vetten om 2veckor

#14 oh okej. Hoppas det kommer gå bra, förhoppningsvis försvinner av sig själv (:
visste inte att koksaltlösning kunde sprida bakterier o.O

Alltså koksaltlösning kan väl inte sprida bakterier? För liksom veterinären sa till oss förut att vi ska tvätta vår katts ögon med det när hans allrgi typ bryter ut