Aggressiv vid infångning, vad göra?
Har en 1,5-årig dvärgvädurshona.Hon bor sedan några månader tillbaka med en kastrerad hane utomhus i en bur med gott om plats. De trivs bra tillsammans. De är båda två sociala och gosiga. Honan putsar oss oftast när vi klappar henne och verkar njuta av gos. Lätt i all hantering som kloklippning mm.Kaninerna får dagligen komma ut i gräshage. På sista tiden har hon alltmer blivit sur när vi ska plocka in henne från hagen. Hon viftar på svansen och hoppar undan. Hon har även gjort utfall mot oss. Det går inte att locka henne till oss med mat. Då kommer hon bara snabbt fram för slita åt sig"godiset " och sen snabbt hoppa därifrån och visar med hela kroppsspråket att hon är arg. Vi upplever inte att det är något som hänt, men det har blivit sämre och sämre. Är det någon som har några tips?? (Vi kan inte koppla ihop deras bur med en Hage så hon själv får bestämma när hon ska gå in)
Det kan vara för att hon har blivit "tonåring". Så gjorde min hona ikap men det gick över efter några månader. Men om det inte går över kan man ju fundera på att kastrera henne?
Hon är ju nästan 1 och ett halvt år. Borde inte "tonåren" vara över då?
Kanske hon brunstar, för det gör ju honor väldigt ofta, eller så har hon ont någonstans och vill inte bli rörd.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Så gör min 2,5 åriga hona. Hon bor med en kastrerad hane och gör precis som din. Jag har förstått att mina hona har massvis med hormoner som hon blir stressad av. Så vi ska kastrera henne. Men jag brukar försöka lägga en gren med blad alldeles framför/i ansiktet (tror du fattar) och sedan lugnt plocka upp henne. Förut brukade jag lägga en hand på hennes huvud men nu kan hon det tricket så därför kör jag en grenxD Det låter säkert superdumt och så men ska kastrera henne om 19 dagar så har inget val. Så det är ett tips:)
Tack för svaren. Men att ge henne en äpplegren har hon tyvärr redan genomskådat:). Igår när vi skulle ta in henne var det inga problem, så det kanske ändå hänger ihop med hennes brunst. Vi får fundera vidare.
Då är det antagligen brunst som ställer till det, de kan bli extra tjuriga då.
Prova att bära in och ut henne i en transportbur istället, lägg godsak längst in i buren så hon måste hoppa hela vägen in. Så är risken mindre att hon blir arg på er och blir rädd för era händer. Det funkar jättebra för mina kaniner, jag lockar hellre in dem i en bur än att de ska lära sig att springa undan från mig så fort jag kommer.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Nu senaste dagarna har det varit bättre. Det hör ju antagligen ihop med hennes brunst. Vi får testa transportburen#6. Tack för tipsen. Det skulle vara intressant att veta om det blir skillnad efter kastreringen#4.