Avla på dubbelmanade lejon?
Hallå där!
Jag har en hona hemma på 5,5 år som är ett dubbelmanat lejon och jag har verkligen förälskat mig i hennes päls och personlighet under åren. Pälsen är lättskött och kräver nästan ingen pälsvård. Nu kanske jag har haft tur med min honas päls och detta kanske inte alls gäller för alla dubbelmanade? Vad har ni för erfarenheter av dubbelmanat?
Jag har även teddy hemma och tycker att skillnaden är enorm, deras päls behöver borstas varje vecka och det är mycket att trimma och hålla efter. Även tempramentet skiljer då de ofta är något fega till skillnad från lejonen som har lite mer vilja och attityd.
Självklart skiljer sig allt från individ till individ och det kan absolut vara tvärt om.
I alla fall så har jag länge gått i tankar om att starta en mindre uppfödning och ska till nästa sommar ha mitt hägn klart. Nu är alltså frågan om det går att avla på dubbelmanade lejon eller kommer kullarna bli blandade enkel-/dubbelmanade även om båda föräldrarna är dubbelmanade?
Tanken bakom att ta fram dubbelmanade är deras fina päls som är ett alternativ till teddyn samt att utbudet av individer att avla på är mycket stort. Detta bidrar till att man kan vara mer kräsen med temprament samt hälsa, storlek och färg på föräldrarna. Målet är alltså att ta fram några kullar per år med trevliga, friska och livsglada kelkaniner.
Ska förtydliga att det inte är min hona jag ska avla på, hon är kastrerad och lever livet som pensionär här hemma.
Jag har även en annan sidofråga som inte riktigt hör till tråden men slänger in den ändå. Hägnet jag ska bygga planerar jag att placera under en stor hängbjörk, över hägnet ska jag ha ett nät som ska skydda mot rovdjur och fallande grenar om vintern, då de blir giftiga. Själva trädet fungerar som skydd mot regn, sol och blåst och skulle alltså vara perfekt.
Men ja som sagt så blir ju topparna på grenarna giftiga om vintern och det är där jag står och väger nu, är det en bra ide eller inte att bygga där under?
Självklart skulle jag plocka bort alla grenar de kan nå men man är ju bara människa och klan missa någon, är de då tillräckligt smarta för att undvika grenarna?
Tack på förhand alla kaninvänner! 🙂
Jag har två dubbelmanade lejon och de är väldigt lätta när det gäller pälsvård, pälsen är otroligt lättskött, tovar sig inte så fort och de får inte massa skräp som fastnar i pälsen, då den är blank och fin. Jag borstar dem ordentligt ca 1 gång/månad, någon enstaka gång har det funnits tovor under hakan där det är svårt att komma åt.
Det är värre med min dvärgteddy, han är som ett kardborreband, allt fastnar och han får ibland små-tovor i sin teddypäls när han tvättat sig själv. Han borstar jag en gång/vecka.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#1 Det är precis samma erfarenhet som jag har av teddy och dubbelmanade 🙂
Tycker de dubbelmanade blivit lite stämplade som "misslyckade lejon" men de är så fantastiska att jag gärna skulle plocka fram fler.
Ang. fråga nr 2 så tror jag absolut att du kan bygga under björken, det låter som ett bra ställe! Om du missar en gren här och där tror jag inte det gör så mycket, och just björk brukar inte vara kaninernas favorit. De kan gilla bladen men grenarna struntar de i (ialla fall mina sex kaniner gör så).
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Tror dubbelmanade får 25% enkel o 75% dubbel? Är inte alls säker. Men det är lika dan man på enkelmanade o dubbelmanade väll? Bara det att enkelmanade växer fortare? Jag har iallafall lejonhuvuden dvärgvädur en dubbel och en enkel och båda har samma pälsvariant bara det att den med dubbel har mindre man men hon är även äldre. Misslyckade lejon? Renrasiga lejon ska var dubbelmanade i störst procent?
#4 Man är dominant. Dubbel+dubbel blir bara dubbel. Enkel+enkel blir 25%dubbel 50% enkel och 25% utan.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#3 Skönt att höra!
Innebär ju såklart en liten risk men har de ju ute runt björken och de har aldrig varit framme och smakat vad jag sett 🙂
#4 Dubbelmanad är de med mest päls så frågan är om dina inte båda är enkelmanade?
#5 Super, tack! Vet du hur det blir om man korsar teddy med enkel-/dubbelmanad? kan de få teddypäls då eller är lejonmanen dominant även över den?
Har sett väldigt många olika varianter av dubbelmanat, min tjej har t ex ganska jämn päls över hela kroppen medan andra bara har "fylligare" man, vad är skillnaden på dubbelman och dubbelman? Är det hur mycket päls föräldrarna har?
#6 För att få teddypäls krävs det från båda håll. Så parar man lejon med teddy så "förstörs" teddypälsen.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Inga problem att ha björken i hägnet. Kaninerna kommer troligtvis inte att äta av grenspetsarna så fort de fått bitterämnet i sig, de smakar inte gott (det är därför björken producerar detta ämnet vintertid - så att de ska få ha sina skottspetsar ifred). Jag har både björk, syrén, vinbär och päron i mina kaniners hägn, och björken ser jag aldrig att de rör, knappt ens på sommaren. Har de gott om variationsrik naturlig föda att välja på, så ska det nog mycket till innan de sätter i sig något som smakar vidrigt.