Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 987 ggr
SaraDoos
1

Hjälp! Smäller på nätterna

Vi är en familj som blivit med kanin. Han är snart 1 år och har bott hos oss ca 1 månad. Är innekanin och är lös i huset (153 kvm) när vi är hemma. Han är glad och social och hopoar t ex gärna upp i soffan. Men, på nätterna är han i buren och ibland smäller han som 17 så vi vaknar :( gissar att han stampar på hustaket (sitter gärna där). Finns det nåt tips? på vad vi ska göra för att han inte ska väcka oss? Det är inte varje natt, kanske 1 gång/vecka. Ibland stampar han bara vid ett tillfälle, men i natt har han väckt oss 6 ggr… Hjälp!

Tjeja
0

Han är väl frustrerad o uttråkad där ensam och instängd i en liten bur utan rörelsefrihet? Stamp är ju tecken på att den är missnöjd.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Smultrondraken70
1

Kan ni koppla en Hage till buren så han får mer plats?

MangaBea
2

När jag flyttade och mina kaniner började bo i samma rum som jag sover i så stötte jag på samma problem. Det jag har insett är att om jag har en lampa tänd så stampar de inte. Jag misstänker att när rummet är kolsvart så har de svårare att se vad som händer och risken är större att de blir rädda för något helt ofarligt. Om du inte redan har testat det så kanske det kan vara en idé att prova att ha en lampa tänd vid buren, så att han inte behöver vara i mörker på natten.

SaraDoos
0

#1 Det där var en rätt onödig kommentar.  Han har tillgång till 153 kvm hela dagarna, vi stänger in honom i bur på natten för då kan vi inte ha koll på honom eftersom vi sover. Och vem har sagt att han sitter i en LITEN bur? 

#3 Tack för konkret svar! Vi har haft honom på ena dotterns rum och där är ju mörkt när hon sover (inget av barnen vaknar av stampandet). Idag har vi flyttat ut buren i köket, där är en liten lampa tänd på nätterna. Så hoppas vi att han är nöjd även på nätterna i fortsättningen 🙂

crystalguurl
1

#1 #4 Om han bor på 153kvm blir en bur väldigt liten.

Alwyn
0

Tänk bara på att inte ha för stark lampa tänd bara, djur behöver få ha en naturlig dygnsrytm med naturligt växlande mellan mörker och ljus annars kan de utveckla sjukdomar. En liten lysplupp i vägguttaget borde räcka! Lycka till :-)

Tjeja
0

#1 Precis som #5 skriver så är en bur oavsett storlek väldigt liten mot att springa fritt. Poängen med kommentaren var altså inte alls att påstå att ni har en för liten bur. Utan att vara instängd mot friheten på dagarna kan en bur kännas liten oavsett! M a o helt onödigt att bli upprörd över #1!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Happy-Bunny
0

#7 tror att TS tog illa upp för att det verkade som att du tyckte att hon tryckte in sin kanin i en jätteliten bur på natten och att den ärr missnöjd med livet, även om du säkert inte menade det så :) Sorry för OT, har tyvärr ingen idé om hur man kan lösa det.. :(

Smultrondraken70
0

#2 Med Hage kopplad till buren på natten får han ju mer plats nattetid också tänkte jag:) kontrasten mot att gå lös hela dagarna på så många kvadrat, och att vara i bur på nätterna blir ju stor skillnad på rörelsefriheten. Tänkte mest att han reagerar på skillnaden/förändringen med min kommentar.