Kaninungar/mjölk
Hej alla! Min hona fick 4 ungar igår. Men det ser ut att hon inte fortfarande diar de! :( Finns det inte någon speciell nappflaska för kaninungar att köpa? Sen så kan man bara hälla i vanlig mjölk. Förra gången fick hon 3 ungar men de dog för att hon inte diade de. Men nu vet vi inte om hon diar! Så på vilket sätt ska jag se till så att de får mjölk? Tacksam för svar!!!
Nej man kan inte ge vanlig "människo" mjölk till kaninungar. Man kan köpa nappflaska och mjölk för kattungar har jag för mig.
Du vet väl att en kaninhona bara diar ungarna 2 (max 3) gånger om dagen?
Kolla kaninungarnas magar, är de runda? Fulla/tomma?
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Vad är det som får dig att tro att de inte diar? Är de magra?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Ok tack för svaret. Hon gör det skönt och varmt för de men jag är säker på att hon inte diar de. Fast jag ska nu ut och kolla in de. Men om hon inte diar de då? Hur ska de då få mjölk???
#2 Jag har inte sett de ordentligt men förra kullen diade hon inte de. De behöver ju såklart mjölk för annars kommer de ju dö. :( Men jag tror bara att hon inte fortfarande vet hur man ska dia. Fast jag ska snart ut och kolla om deras mage är runda, som #1 sa!
Bara en liten fråga, varför ta kull på en kanin som inte diar ?🤔
A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool . - William Shakespeare
Jag undrar lite med som #5, bara en tanke inget illa menat!
Om kaninen inte diar lägg kaninen i knät o låt ungarna dia. Men efter 48h(?) så kan inte ungarna dias nå mer. Men varför ta kull på hona som inte diar? Inget illa menat men om hon inte dia förra kullen bör du inte ta om? Och är kanin ungarna ner bäddade?
Min hona diar nu. Men förra kullen gjorde hon inte det så jag var orolig att hon inte fortfarande skulle dia. Men ungarna lever så det betyder att hon diar de.
Ja men varför tar du kull på en hona som inte dia förra gången?
#9 Det är så nästan alltid med första kullen. första kullen brukar man inte veta hur man diar men sen andra kullen och så vidare vet de hur man ska dia.
Varför klagar ni på TS? Vet många uppfödare som tycker att honorna ska få "en andra chans" just för att första kullen KAN gå lite si sådär. Tycker inte att ni hade behövt kommentera angående det.
Som andra har skrivit klagar vi inte, vi frågar bara en helt neutral fråga 
A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool . - William Shakespeare
#12 Jag uppfattade det i alla fall som att ni ansåg att TS gjort fel genom Att ta en kull till på den honan. Vilket jag inte höll med om. Men hade hon inte diat denna kullen heller hade jag inte låtit henne få fler kullar.
#13 Äntligen är det någon som håller med mig! För första kullen brukar det alltid hända att man inte vet hur man diar. Men den andra kullen vet nu min hona hur man diar! Så som #13 sa, om hon forfarande inte visste hur man skulle dia på andra kullen skulle jag inte heller låtit henne få fler kullar!
#14 Nu tar du väl ändå i lite? Ja, det är ganska vanligt att inte första kullen blir helt lyckad av diverse anledningar men att det nästan alltid händer att honan inte diar är helt felaktigt.
Tycker också man kan ge det en andra chans, även om jag själv inte hade gjort det. Men om honan inte diar dessa också ska man uppenbarligen inte avla på henne igen iaf.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#14 Som #15 skrev så är det felaktigt att det nästan alltid händer med första kullen. Men förövrigt håller jag med.