Råkade klippa purpan på "lånad" kanin!?
Hej! Jag passar min grannes kanin och fick i uppgift att klippa dem alldeles för långa klorna. Det gick bra tills för några min sen när jag råkade träffa precis i utkanten av purpan och det började blöda!?!? Det verkar inte vilja stoppa och har inget potatismjöl elr tillgång till vet. HJÄLP VAD SKA JAG GÖRA? Försöker att inte få panik men det är svårt /:
Hon piper inte elr något, men är väldigt stressad :(
Om du klippte precis i ytterkanten av pulpan så kommer det sluta blöda strax, även utan potatismjöl. Du kan hålla lite bomull eller hopvikt toapapper mot.
Detta kan vara bra att ha hemma om skadan skulle ske. Har det själv men har ej behövt använda det så många gånger. Jag har dock bara hund och inga kaniner längre sedan många år. Det går utmärkt att använda till smådjur.
*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*
Ingen fara, lätt hänt, andas och ta det lugnt :)
Jag brukar ta ett papper emot och hålla en stund. Brukar sluta snabbt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Sen glömde jag säga att en isbit i en plastpåse tryckt emot den blödande ytan kan stoppa blödningen snabbare, om det nu är så liten skada.
*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*
Tryck somsagt en bit bomull eller så mot. Ofta kan kaninen faktiskt stoppa blödningen själv. Testa att låt hen vara en liten stund, hen kommer nog att slicka på klon och då brukar det stoppa :)
http://nouw.com/smattochgott
Välkommen! <3