Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1082 ggr
[Deshasix]
0

Om kompisen går bort.

Min kanin Abel är ju sjuk, om de nu kommer sluta med att han går bort. Hur gör jag med hans kompis? Hon har aldrig bott ensam och jag vill inte skaffa ny kanin i det fallet..

MangaBea
0

Jag börjar också få såna funderingar, jag har två kaniner som har bott tillsammans nästan hela deras liv. Nu är de snart 5,5 år gamla, och jag börjar inse att de inte kommer att leva för alltid. Min plan är att spendera enormt mycket tid med den kanin som lever kvar när kompisen går bort, jag hoppas att det räcker för att kaninen inte ska må dåligt. Att skaffa en ny kaninkompis är för min del inte aktuellt, i och med att den kanin som lever kvar kommer vara så pass gammal att jag inte vet hur länge kaninen har kvar att leva.

Kaninernaa
0

Kaniner behöver inte ha en bur kompis men bor kaninen inne bland folk räcker det kanske med att den hög och ser er sen kan man ju hålla på med dem extra. Det är onödigt att skaffa en till iomed att de kanske inte går ihop å då måste du ha två burar o dem är inte flock djur.

Elsaharr
0

#2 Många kaniner går bra ihop med varandra, och nej, kaniner är inte flockdjur man de lever naturligt tillsammans. #0 Är kaninen ung tycker jag att det kan vara värt det att skaffa en till om den är van vid det. Men annars tror jag att du bara kan fortsätta vara med kaninen och he den lite extra uppmärksamhet. :)

Zingo ;D

[Deshasix]
0

Na'ima är inte ens ett år än, men jag vill somsagt inte skaffa fler kaniner.. Jag vet att kaniner inte behöver kompis, men man har ju hört att vissa kaniner blir jätte deprimerade om deras kompis dör och hon har sonsagt aldrig bott ensam så är orolig..

Fridaaaa
1

Hade kollatomkaninen hade trivts ensam eller inte, gör den inte det hade jag hittat ett hem som kan fixa kompis åt den :)
Så fick jag göra med en hona som behövde kompis men jag kunde inte fixa det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Deshasix]
0

Jo jag tänkte samma men tror ingen skule ta emot henne eftersom hon bott med Abel som har pasteurella. Nästan alla bär på bakterien utan att bli sjuka , men många är rädda för den vilket är förståeligt så omplacera är nog inte heller ett alternativ..

farvendal
1

Ja, isåfall har du ju bara tre alternativ..

1. Låter kompisen bo själv. Går i många fall bra. Inte så ofta som de deppar ihop helt, de brukar gå över efter en stund. 
2. Omplacerar kompisen. Skulle inte nämna något om pasteurellan isåfall. 
3. Avlivlar kompisen. Vilket ju känns trökigt och onödigt.

Så jag skulle säga att någon av de två övre punkterna är aktuella. Jag hade sattsat på punkt 1 och funkar det inte så blir det punkt två.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Marsvinsmamman
0

Fast om man omplacerar så ska man ju självklart informera om pasteurellan. Om detta skulle bryta ut på den omplacerade kaninen så är ju den nya ägaren medveten om detta och veterinären kan snabbare sätta in rätt behandling. Dessutom känns det mest schysst att köra med öppna kort, tycker jag.

farvendal
0

Med tanke på att pasteuella är såpass vanlig att man brukar klassa den som en del av en kanins normala bakterieflora, så känner iallafall jag att det är onödigt att informera om man känner att det skrämmer bort köpare. Att det skulle bryta ut på den omplacerade kaninen är inte en direkt större risk än att det skulle bryta ut på någon annan kanin.

Pasteuellan bryter ut på en kanin vid nedsatt immunförsvar, och det är ju inte min kanin som ger någon annan kanin nedsatt immunförsvar:)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Smultrondraken70
0

Hur har det gått med Abel, Deshasix?

majaperss
0

Hej! Jag köpte två dvv honor från samma kull, i höstas dog den ena. Har nu bara en och hon trivs hur bra som helst själv, tror till och med hon njuter av att all uppmärksamhet ligger endast på henne :)

Irmelinis
0

Jag skulle absolut prova att ha henne som ensamkanin, det brukar ju oftast gå jättebra. Du får gosa extra med henne och hitta på mycket aktiviteter :) 

(så sorgligt att höra om Abel, beklagar verkligen att han är så sjuk, jobbigt för er alla ❤️)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Smultrondraken70
0

Hej, någon här som vet hur det har gått för Deshasix och hennes fina kaninpojk Abel?