Löv och kvistar man INTE bör ge?
Jag tänkte ge kaninerna en hög med torra löv att busa med, samt variera lite mer när det gäller vilka friska grenar dom skall få (nu får dom bare äpple). Men känner mig lite osäker på vilka grenar och löv man INTE skall välja. Tycker jag har läst om t ex körsbär både att det är super, och inte bra alls. Vi har bigarråer vilket jag antar blir som körsbär - men är det ok eller inte? Och hur är det egentligen med björk (löv och grenar, friska och torra)? Vet att gullregn är giftigt, men vilka andra får man INTE ge?
Jag är inte så jättebra på sånt här men vad jag har flrstått efter vad jag har läst får man ge fruktträdsgrenar, men inte de med stor kärna, såsom t.ex plommon.
Vet att sälg är okej att ge och det tycker dem flesta om. Björk vet jag tyvärr inte men päron äpple hassel. Lönn tror jag går bra. Vår ena satt iallafall o åt det när hon rymde och hon lever än o det var 3 månader sen. Men tror det var på kaninmagazinet jag hitta en lista med allt det där kolla där?
Grenar från stenfruktsträd bör man inte ge. Björk kan man ge på sommaren men (helst) inte på vintern då topparna på grenarna produceras en slags gift. Vissa säger att man kan ge om man klippt bort ca 15cm av toppen på grenen men själv skulle jag inte chansa. Vissa granar är giftiga, t.ex idegran. Om du söker med sökfunktionen här på kanin iFokus så kan du nog hitta några inlägg där det handlar om giftiga träd :)
~ Be sure to taste your words before you spit them out ~
Syren ska visst inte vara så bra, och andra prydnadsbuskar och häckar som buxbom och sådant ska man undvika. Ek är inte heller bra.
Dessa funkar utmärkt: Alm, ask, lind, lönn, gran, tall, ljung, blåbärsris, rönn, björk, hassel, sälg, asp, äppel, päron, hallon, vinbär, vindruvsblad… säkert många fler. Finns en lista nånstans, tror jag..
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
http://kaninmagazinet.se/2012/january/pinnar.html
Här finns en liten lista! (dock både på grenar okej att ge och inte okej att ge)
Tror det ska finnas en mycket längre lista här nånstans på kif som dessutom inkluderar växter, örter osv, men tyvärr kunde jag inte hitta den just nu. ;o