Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 4556 ggr
lovechivas
0

Kanin i lägenhet

Kan ni som har kaniner innomhus skicka bilder om hur de bor? Frigående som burboende! Behöver alla tips? som finns 😂

Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas

Happy-Bunny
0

Sitter tyvärr vid dator som jag inte har några bilder på men jag kan beskriva och skicka in bilder senare 🙂

Min kanin bor i en bur på natten men på dagen är han helt lös på mitt rum. Där har han sin bur, en tunnel, sin korg, sin hylla (som han har snott av mig 🤔😃) ibland några kartonger, hus, mm. Sen när jag är på övervåningen (mitt rum är på övervåningen) så öppnar jag alltid dörren och låter honom springa löst i mitt rum, vardagsrummet på övervåningen, och på toaletten, t.ex när jag gör mina läxor.

Men snart så ska vi göra om på övervåningen så då hoppas jag att han ska kunna springa lös på övervåningen också utan att jag måste sitta där och vaka över honom helatiden. Då får han mer sällskap då vi väldigt ofta går förbi där (han får mycket uppmärksamhet annars också såklart, men alltid kul med ännu mer) och han är så sjukt sällskaplig och älskar när han får mycket uppmärksamhet av både familjen, kompisar, släkt, främlingar, mfl. 🙂

[Transfiguration]
0

Min har en 120-bur som hon är i på natten & då jag jobbar, när jag är hemma springer hon lös i hela lägenheten förutom sovrummet :)

taylor__lambert
0

Svårt att ta en bild, min kanin har köket för sig själv pga att vi har hund som inte får sätta tassen inne i köket, köket är väldigt dumt byggt så man ser inget.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

mmois98
0

Min kanin har hela köket med sin bur och leksaker där inne :) Och när vi är hemma så får han vara lös i lägenheten, med uppsikt dock! Han har kommit in i ålder att bita på sladdar..🤫

CamillaS
0

Min kanin bor i en egen ihopsatt bur på nätterna och när jag jobbar. Men annars får han vara lös i köket hallen och halva vardagsrummet som jag delat av med kompostgaller. Även om han inte visat några bit tendenser så vill jag ändå ta det säkra före det osäkra. Har även 3 katter som delar lägenheten på 60 kvm så därför försöker jag ha lite extra koll på honom när han är t.ex i köket och hallen vilket jag inte ser vad han och katterna gör om jag sitter vid min dator eller ser på tv. :)
Hmm får nog återkomma med bild, trodde jag hade en men dom var visst inte så bra. 😃

aliiciaj
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Mina kaniner är frigående i vår villa dygnet runt, och det är verkligen stor skillnad på att ha frigående helt och att ha dem i bur ibland. Mina kaniner utnyttjar dock bara köket och vardagsrummet, resten av huset är det sällan de vågar springa runt i. De har en bur i köket som alltid är öppen där det finns mat och vatten och ett hus, sen en stor matta och en myshörna i vardagsrummet som de älskar. Aldrig haft problem med att de försöker gnaga på sladdar, och de kissar allt i lådan, några enstaka pluttar kan hamna utanför dock. Så jag tycker det är jätteskönt och mysigt med frigående kaniner :)

Smultrondraken70
0

I den här hagen bor våra två när vi behöver ha dom instängda, på nätterna och när ingen är hemma. Den som först kommer hem i familjen öppnar så se kan vara i köket också.

emms
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Mio har nyss flyttat in i köket. Där har han en egen ganska stor hörna som han är i om nätterna och de få gånger jag inte är hemma om dagarna. Pluggar nämligen distans och är hemma 5-6 dar i veckan. Så då har han tillgång till köket och stort vardagsrum. Ska fixa så han kan få vara inne på mitt rum också men finns en sladd där som är jobbig att gömma… Hade gärna velat ha honom helt lös men han är fortfarande lite trotsig. Så småningom ska det nog gå! :)

Muffin har sin bur (150x75) i hallen och han har tillgång till hallen och toan. Dock är han inte ute och skuttar allt för mycket under dagarna (buren står dock öppen). Numera finns det mattor i större delen av hallen för att hjälpa honom att få fäste. Han är ganska gammal och har förlorat styrka i bakbenen och glider lätt.

Emma

Smultrondraken70
0

#7 Här kan dom gå ut i köket som är rätt stort.

LillyMy
0

Mina kaniner går fritt dygnet runt. Dom har full tillgång till vårt kök och vardagsrum. Sovrummet och badrummet stänger vi till eftersom det finns för mycket sladdar och annat där. Dom har en egen hörna i köket med bur, hö och mat. Dom går på låda och buren är en toalett och vi har en kattoa i vardagsrummet med 😊 det är så stor skillnad på deras personligheter från när dom var instängda vissa delar av dygnet till nu när dom går helt fritt.

"Ha det gött, ät ej kött" Gapskrattar

Irmelinis
0

#10 Vad smart att använda taket på buren till hylla! Det har jag aldrig tänkt på 👍

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Smultrondraken70
0

#10 skulle gärna ha så också:) men vi har en som inte blir riktigt rumsren:(

Maleficum
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Kenzie går helt frigående här hemma, är enbart extrarummet (är mest förvaringsplats med prylar så är lite för stor skaderisk för honom där inne) där han aldrig får vara, badrummet är ofta stängt men han följer gärna med en in dit när man ska gå. När jag är hemma är altandörren alltid öppen (om det inte är superäckligt väder ute) och då ligger han ofta ute på altanen och sover eller är ute på gräsmattan.

Bytte skåp i köket i våras och märkte att han älskar att ligga under ena köksskåpet som saknar golv så vi skippa att sätta golvsocklar under det så han kan krypa in mellan vardagsrummet och köket vilket han ofta utnyttjar när han hör att man är där inne och fixar med saker (kan vara ätbara saker). Står ytterdörren på framsidan öppen lite för länge skuttar han även ut där (har som tur är staket där också men fått hägna in rabatten så han inte äter nåt olämpligt).

Han följer ofta efter mig om jag rör mig runt i huset eller så följer han Fjant (hunden som han är extra förtjust i) och att skutta efter Idun (skrattduvan som också bor helt lös inne) när han är nere och spatserar på golvet och nosa på honom.

Han rör inte sladdar om de inte hänger i vägen där han skuttar, han älskar att sova under sängen eller nedanför på min sida där han vet att han kan få gos på morgonen.

Blir lite skräpigt om man inte städar dagligen med alla djuren lösa inne men jag bryr mig inte speciellt om det. Jag måste bara tänka extra när jag vill flytta några möbler eftersom Kenzie är helt blind (vilket inte märks när allt står där det ska och det inte är jättemycket folk här hemma) men visar man honom vart saker står om man flyttat dem eller ställt dit något nytt går det utan problem (han vet att han ska vara extra försiktig när han skuttar runt områden med stolar och liknande möbler som "måste" förflyttas en del när man använder det).

När jag ska iväg under dagarna brukar jag fylla aktivitetsleksaker med något gott så han har något att pyssla med även om han mest sover dagtid (även när jag är hemma). När han får sin mat brukar jag sprida ut den i hela vardagsrummet (ibland även i de andra rummen) så han får nosa rätt på det.

När vi var på landet höll han sig i mitt rum och vid bra väder var han antingen i Hage på tomten eller på vår stora altan (där han sprang som en dåre speciellt på kvällarna). Han har vuxit ur sina små kartonger så i somras fick han några flyttkartonger istället, han älskar sina kartonger!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

LillyMy
0

#11 mina klättrar på allt så om jag inte använder har filt eller matta där så skulle dom nog klättra på gallret haha. Men det är bra, blir lite mörkare och privata inne i buren med :)

"Ha det gött, ät ej kött" Gapskrattar