Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1522 ggr
[Linsenhejhej]
0

Har min kanin tråkigt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en kanin som heter Tobby (hane) 3 år. Han brukar få springa i glasrummet om du vet vad det är.. Ibland får han grönsaker och frukt och hårdmackor och pinnar som han kan gnaga på. Men jag gosar inte med han så mycket. Och går ut i koppel. Och han är långhårig, och jag glömmer (och orkar inte) borsta han och det är så massa tovar. Men jag klipper det ibland. Och det värsta av allt ärr hans klor. Han vägrar och sprattlar och vill inte klippa sina klor. De har börjat bli långa nu igen, men det är så svårt attt klippa dem. Det går ju alltid till slut, men jag kan lova att det är väldigt svårt. Jag har provat att låta han äta något (grönsaker m.m) medans jag klipper , men det går inte… Några förslag på hur jag kan klippa klorna på honom. Och till huvudfrågan: Har Tobby tråkigt? Många gånger bestämmer jag massa rutiner och tänker "Hn ska ha roligt hewla tiden och han ska komma ut 3 gånger om dagen. Och så gör jag så i ett par dagar, men sen "orkar" eller vill jag inte mer. Jo, jag vill, men det är som om jag inte bryr mig. Jag älskar min kanin, men jag har nyss fått en kattunge så det är svårt att bry mig om Tobby också. Jag bryr mig om honom, han får varje dag mat och nytt vatten, men har han tråkigt. Hur ska jag "orka" med honom? Jag har också en hund, och två undulater till… Eller kan nåågon göra en rutin som jag stenhårt ska följa ^^ Och så behöver jag tips? om hur han ska må såå bra så möjligt varenda dag. Och hur jag ska klippa hans klor. Jag älskar Tobby! Kyss

[Linsenhejhej]
0

Och alla tycker han är så underbarrt vacker!

[Linsenhejhej]
0

16 som har läst, men ingen som vill svara :( ?

Melina.
0

Hej! Jag är inget "kaninproffs", så dethär med kloklippning kan jag tyvärr inte ge svar på. Du undrar om Tobby har tråkigt. Det tror jag ingen annan än du själv kan svara på. Om det känns som att han har tråkigt, då har han nog det.

Jag hade det lite liknande med en av mina katter förut. Jag ville göra något åt det, men jag orkade liktsom inte ta tag i det. Men jag kom på att det var just den inställningen som var problemet, att jag bestämde mig för att inte orka. Det jag gjorde var att tänka positivt, att tänka "Åh, vad kul det är med katt (kanin i ditt fall)! Vad mycket jag kan hitta på med den" ungefär. Och det funkade. Jag orkade ta tag i det!

Nu vet jag att min katt mår bra, och jag tycker det är kul att ha honom.

Lycka till!

Keligast
0

Tänk på hur bra han kommer må efter en rastning och resten av dagen behöver du inte tänka på: Måste ta ut Toby..borsta han med m,m

[Linsenhejhej]
0

#3 Tack! Ja, han har nog tråkigt min kanin iallafall… Jag ska jamen ta i det här, så att han kan ha kul och må bra! Han ska få komma ut varje dag, och få goda färska grönsaker och frukt och knäckebröd och massa färska pinnar som han kan gnaga på. Och borsta hans päls noga varje dag. Han brukar ju få komma ut och äta gräs och springa i koppel, som på bilden, med Rico hunden ;) Men … Jag har ju bestämt mig såhär måånga många gånger, men jag klarar inte mer än ett par dagar.. Tror du/ni att jag klarar det nu? Jag kunde önska att vi bodde i en sor villa med en rastgård till honom så att han kunde springa av sig ordentligt varje dag. Men vi bor i en lägenhet. Men han kan ju ha kul ändå :D Tiips?

KvirrZ
0

Ärligt talat så har nog din kanin inte så roligt. Att du har andra djur är inte direkt någon ursäkt, man ska ha tid för varje djur man köper annars ska man inte köpa fler.
När det gäller klippningen kan du ju pröva att klippa oftare och kanske bara 1 klo i taget, din mamma eller pappa kanske kan hålla i så ni är 2 när ni ska klippa.
Och om du inte orkar hålla på och ta hand om honom tycker jag faktiskt att du ska försöka sälja honom till någon som har tiden, för hans bästa :)
Han måste få komma ut och springa av sig minst 1 timme om dagen, kanske i ett speciellt rum i lägenheten eller något?

- Mvh Emma

Keligast
0

#5 Det är bra :) Tänk bara positivt.
Ett tips? är att du rastar han på olika ställen så det varierar lite, skogen brukar vara poppis ;) Sen kan du hoppa med honom, lära han trick/komma till dej m,m. Ha skoj :)

ninaochica
0

du kanske kan släppa ut honom iaf. 1 timme 1gång varje dag

du kan nog be en djuraffär hjälpa dig med att klippa klorna

du kan försöka att borsta pälsen på honom minst 1gång i veckan iallafall om du nu tröttnar igen, så blir det också som lite kel så blir det ju lite mysigt ;)

[Linsenhejhej]
0

Men han har ju så lång päls. Då ska man väl borsta varje dag? Jag har tränat honom i hoppning.