Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 1132 ggr
emms
4

Mio flyttar till egen lägenhet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ikväll tyckte jag att det var dags för Mio att flytta. Han är ändå snart 7 månader gammal. Det var på tiden tyckte både jag och han.

Innan har han bott i min klädkammare men det började kännas trångt och mörkt där nu. Svårstädat och svårtillgängligt, därför fick han ta sina grejer och flytta till köket! 😃

Emma

emms
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Först kommer lite bilder på hur han bodde innan. 

Bilderna är tagna för några månader sen men ungefär samma.

Emma

Tjeja
0

Tjusigt! ja det var på tiden att uppgradera sig till något större och ljusare! 😃 Superfint!

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

emms
1

Först och främst fick jag möblera om i köket. Drog köksbordet fram och tillbaka i rummet ett antal gånger. Men tillslut hade jag bestämt mig. Fick dock invänta min rumskompis för att se om hon godkände det innan jag började ordentligt.

Testade att sätta upp lite galler med klädnypor till en början.

Emma

emms
0

Mio verkade vara lite skeptisk över färgen på golvet men rumskompisen kom hem och gav sitt godkännande så då var det bara att sätta igång!

Emma

emms
0

Det bästa med det hela är att när jag testade där jag skulle öppna så räckte det precis över öppningen till hallen. Har normalt galler där när Mio och Muffin är ute för hallen är Muffins och Mio får vara i köket.

Emma

Jo3ef1n
1

Va fint du har gjort till lilla Mio. 🙂Nu fick jag massor av idéer på hur jag ska bygga till Gustav när vi flyttar till en större lägenhet 😃

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

emms
0

Sedan fäste jag gallret i bordet på ena sidan och i listen/väggen på andra sidan vid lådorna. Och fäste kompostgallret i varandra med buntband.

Emma

emms
1

Nu börjar det roliga! Inredningen! 

Mio var tveksam över min placering av hans älskade tunnlar, men det har han redan ordnat upp själv.

Bestämde mig för att servera hö i mitt sidobord från IKEA. Slipper man hö överallt. Får se om han äter nog där eller om jag ska flytta det till över ena toalådan. Får hoppas han blir nöjd över att ha det där!

Emma

emms
2

Här kommer bilder på det färdiga resultatet! 

Mio drar i galler om han ser igenom det, därav filtarna. Jättejobbigt beteende, han har alltid gjort så. Spelar ingen roll om man kletar grejer på det. Men men 😉

Emma

emms
4

Och en sista från lite håll.

Emma

Happy-Bunny
0

Superfint! :) Varifrån har du fått dendär grå pallen/bordet ifrån? Superfin och verkar väldigt praktisk då den uppfyller en del av kaninens behov av arta hoppa upp och ner :)

Max858
0

tips? på buntband de finns på biltema de är öppningsbara

[Melbun]
0

Haha vad tråkigt att man inte kan se kaninen med filtarna för! Förstår dig min är också en gallergnagare xD Grym idé med "höhäcken" med, hur gjorde du hålet i mitten? :) Verkligen fiffigt om man bor litet =)

[Hästhoven]
0

Jätte söt kanin & han måste trivas bra hos dig :-)

emms
0

#6 Tack så mycket! Det är så kul att kunna göra det större och bättre till dom "små" 😃 

#11 Tack! Den har jag faktiskt snickrat ihop själv, ser rakare ut på bild bara, hade lite dåligt mer verktyg 😉 Men den är gjord av OSB skivor och 45x45mm reglar. Och sedan målad med 3 lager färg. 

#13 Ja! Det är jättetråkigt 😭 Speciellt när man behöver ha gallret på det höga hållet… Men blir mindre instängt än innan då han även behövde ha tak, och inget fönster, men hade ju velat kunna kika på honom. Tur han inte är instängd allt för ofta under dagarna. 😉
Jag tog en liten såg, tror de var en lövsåg eller liknande, man fick såga i väldigt korta drag första bitarna man sågade av. Men det gick med lite tålamod. Finns säkert bättre sågar för det.
Ja, finns även en större som jag funderar på att skaffa om han får en kompis och blir helt lösgående. Dom är billiga och smidiga! Kan ju användas som annan möbel med. Typ sittmöbel i hallen eller liknande.

#14 Tack så mycket! Ja det hoppas jag att han gör 🙂

Emma