För mycket medicin?
Har ju behandlat mina kaniner med Stronghold, men kvalsterna har fortfarande inte försvunnit. Så ringde veterinären igen och hon sa att kaninerna eventuellt skulle få x antal sprutor för att få bort de sista kvalsterna. Men eftersom att kaninerna fick 3 sprutor var förra året, samt 3 tuber med Stronghold de senaste veckorna (+ vaccinsprutorna) så undrar jag, hur mycket kan man belasta en kanin med medicin? Mamma börjar bli lite tveksam nu då kvalsterna aldrig försvinner. Men det är inte kostnaden som är problemet, inte alls utan det är det att medicinen inte hjälper så mycket :(
~ Be sure to taste your words before you spit them out ~
Vad fick kaninerna för sprutor förra året?
Man kan ge ganska mycket av Stronghold utan problem hos hund och katt. Vid studier har det visats att man kan ge 10 gånger större dos än den rekommenderade utan några biverkningar (http://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=19991125000014). Och kaniner brukar kunna tåla mer än vad till exempel en katt eller hund kan i samma storlek.
Vaccinet är inget problem att han fått eftersom vaccin endast innehåller avaktiverat virus som aktiverar immunförsvaret som bekämpar viruset och på så sätt kommer ihåg hur man ska bekämpa det. Det är samma sak som att du är vaccinerad mot t.ex. stelkramp, man brukar inte påverkas av det.
Jaha det visste jag inte! Lärde mig nåt nytt. Förra året fick de Ivomec tror jag.
~ Be sure to taste your words before you spit them out ~