Det funkar inte längre
Hej! I skrivande stund är jag helt förtvivlad. Min hona har sedan 1 år tillbaka varit väldigt "honig" så vi har bokat kastrering för henne. Men den sker om en månad! Och nu i ca 4 dagars tid har hon varit helt annorlunda! Gömmer sig när jag kommer och ska sätta ut henne från lilla buren till hagen. Jag har en liten Hage som de är i när jag inte är hemma (har två kaniner, en kastrerad hane som hon bor med i hagen. Inte i den lilla buren då kan de inte hålla sams) och en stor de är i när jag är med. Men när jag t.ex ska ta ut henne i sele så tar det mig 20 minuter att ens få ut henne ur den lilla hagen! (Finns en lucka hon ska gå ut genom) och sedan 10 att fånga henne:/ Hon bara springer iväg, morrar på mig och försöker bita mig om jag kommer för nära! Hon bara stressar och stressar. Igår när jag skulle ge dem kvällsmat tog det mig 30 minuter att fånga henne:( Hon är 2,5 år och när hon inte är honig är hon världens snällaste men detta känns ohållbart just nu! Jag kan inte vänta 1 hel månad asså! Det går inte:( Vad ska jag göra? Hon betyder allt för mig men just nu funkar det inte:/ Tack på förhand
Kan hon inte få bo permanent i hagen nu tills hon blir kastrerad? :) Fixar man lite skydd och hagen är säker så borde det gå bra. Så slipper ni båda stressen som kommer när hon ska flyttas mellan hagarna och buren. Så kan ni försöka bygga upp en lite bättre relation på marken, med massa godsaker och lugn och ro innan det är dags för kastrering.
Om hon är såhär för att hon har massa hormoner så känner jag att en månad inte är så lång tid då hon inte får springa i sele eller vara i den stora hagen eller dylikt. Det är bättre att hon får ta det lugnt och inte behöva känna att hon ska bli jagad och fångad hela tiden, och behöva försvara sig. Kaniner är ju flyktdjur och kan lätt associera lyft och höjder med obehag och försöker då springa iväg eller försvara sig om det inte finns någon väg bort från den som försöker fånga henne.
Har du testat att flytta henne med hjälp av en transportbur? Är hon matintresserad kan du servera grönsaker/pellets/örter i transporten. Då kommer hon tycka om att gå in i den och hon får ha alla 4 tassar på marken när hon blir flyttad mellan hagen och buren. 🙂
Emma
#1 Tack så mycket! Är det för kallt att ha henne i en bur med bara nät och brädor som vindskydd typ? Har självklart halm osv där. Hon är inte så förtjust i transportburen, gjorde så för något år sedan när hon inte ville bli lyft men efter 3 gånger vägrade hon:( Men tack så mycket! Ska se vad jag kan göra;)
#2 Nej det tycker jag inte. Sätt in något hus så hon kan komma upp från marken lite och lite skydd på några sidor så hon kommer undan regn och blåst. Kan ju bara vara något provisoriskt. Än så länge är det inte för kallt ute 🙂
Emma
Kan du inte ha hagen kopplad till buren? Det kan vara jättebra, så kan hon gå ut och in när hon vill. På kvällen kan du bara "fösa" in henne i buren :)
~ Be sure to taste your words before you spit them out ~
#3 Tack för dina svar! Ska fixa det sedan, men mamma tror att det är för kallt. Men för en gångskull får jag nog göra som jag vill;) #4 Har faktiskt en bur som hon bor dygnet runt i (förutom när hon är i den stora hagen) på sommaren och sen vår. Den är kopplad till hagen så ska göra iordning den nu ikväll:D Tack så mycket för ditt svar :)