Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4603 ggr
Irmelinis
1

Tre kaniner tillsammans?

Någon som har erfarenheter av att ha tre stycken kaniner tillsammans? Vilka kön hade ni ihop? Stötte ni på några problem? Funkade det bättre eller sämre jämfört med två stycken ihop? 

Är rädd att en av dem kommer bli utstött och mobbad.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
0

Hade tre honor tillsammans. Runt 2 kvm hade dem. En äldre två yngre. Gick superbra :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

louise1993
0

Jag har tre stycken ihop nu, en kastrerad hane och två honor varav den ena är kastrerad. De fungerar jättefint ihop! Den okastrerade honan är lägst i rang, men jag skulle inte påstå att hon på något vis är utstött eller mobbad :)

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

Irmelinis
0

Vad skönt att höra! 👍
Satte ni ihop alla tre samtidigt på neutral mark, eller var det två som kände varandra innan och sen kom en tredje?

www.alrunans.weebly.com/

Fridaaaa
0

#3 I mitt fall kände två av dem redan varandra.
Den nya var 4 månader, de andra två lite över året resp runt 5-6 år :) Men satte ihop dem på neutral plats och "buren" var neutral för dem :)

Irmelinis
0

Var det någon utav dem som var extra dominant eller väldigt underlägsen? Måste man tänka på sånt när man väljer vilka individer som kan passa ihop?

www.alrunans.weebly.com/

Fridaaaa
0

#5 Sånt kan vara klurigt. Vet när jag sökte kompis till Milly. Ville ha som inte var så dominant då Milly är det. Men när jag satte ihop henne med Zelda så var Zelda mer dominant över Milly, blev paff :P

Storip
0

3 honor. Ibland blir det väl lite småbråk vid maten, det var nog allt. :)

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

louise1993
0

Honorna jag har är mor och dotter och när dottern var 5/6 veckor gammal kastrerade jag hanen så när dottern sedan var 8 veckor och skulle vänjas av sin mammas mjölk satte jag ihop henne med hanen som då hade läkt. Och efter ytterligare två veckor satte jag ihop dem med den äldre honan. Det var väldigt odramatiskt faktiskt. Men de hade levt så tätt inpå varandra innan och träffats flera gånger så när jag väl släppte ihop dem kände de redan varandra :)

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

Kaninernaa
0

När jag släppte ihop mina 3 (2 ca:10 månader jag haft längre| en ca 9 mån jag köpte några dagar innan.) då börja jag med att sätta ner den nya ninen i hagen (hade flyttat o nytt galler) sen satt jag ner den snällaste av mina honor. Dem åt först bara sen vart det lite bråk med hårtussar sen lungka dem sig. Sen tog vi ut den ena släppte i vår lite argare kanin. Hon sket i henne. Sen tog vi då alla 3 och då vart drt lite tjafs. Sen pröva vi lite då o då utan framsteg. Sen skulle vi pröva efter någon månad och då hade vi ute buren o Hage utanför allihopa gick där den ensamma kaninen bodde i bo delen på buren o lät ingen komma in och dem andra i resten. Sen en dag så var det mulet o kalt regna o åska.. Då dög helt plötsligt de andra långhåriga tjockisen och dem satt på varsin sida av henne i buen i hopkurade.(jätte sött) sen dess har det funkat tills vi skaffa vår hane o då det vart tjafs.. Men idag kan dem hoppa i stallet till sammans bara inte buren även om dem har en stor bur. Men dem två andra är systrar o låter nästan ingen annan vara med.

Irmelinis
0

#6,7,8 Är era honor som går tillsammans kastrerade? 
Om inte, funkar de ihop även om en eller båda brunstar och/eller blir skendräktig??

www.alrunans.weebly.com/

[Sockertoppens_kaniner]
1

Jag har tre honor tillsammans. Funkar super! :) Hade först en hona och sparade en hona ur hennes kull, sen fick den honan en kull och sparade då en hona från hennes kull. Så har tre generationer tjejer. Väldigt trevligt! I början var den lilla lite rädd men nu älskar de varandra och vet rangordningen. :)

louise1993
0

#10  Ena honan är kastrerad. Har inte upplevt några problem när den andra honan brunstar. Jag tror dock att de andra kan bli lite trötta på henne ibland, men det har som sagt inte varit några problem :)

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

aliiciaj
0

#11 Vad kul att du kan ha tre honor som bor tillsammans och att de alla är släkt med varandra. Ett exempel på när honor kan bo med honor utan problem, förstår inte folk som säger att det aldrig kan funka att ha honor tillsammans. I somras när jag hade djurpensionat kunde jag låta någon hona/kastrerad hane gå med mina två honkaniner i hagen för att de skulle få större Hage (självklart med ägarens tillstånd) och det var aldrig några problem för mig, även fast det var mina kaniners revir. Det enda de brydde sig om var att äta äta äta ;) Men de hade väldigt stora hagar då och mycket gömställen. Men jag har aldrig varit med om bråk vid en ihopsättningen.

Irmelinis
0

Tack så himla mycket för era svar, det hjälper mig mycket i mina funderingar! Vad roligt att det går bra för så många! 

Har bestämt att försöka sätta ihop två unga okastrerade honor idag. Vi börjar med två, så får vi se hur det går.

www.alrunans.weebly.com/

dvädur2honor
0

#14: Såhär nio år senare, hur gick det?

Fridaaaa
1

#15 TS har inte varit aktiv på iFokus sedan 2020

dvädur2honor
0

#16: Tack! Jag visste inte om det gick att se någonstans.

Jag är intresserad av svaret då vi själva har två okastrerade honor. Systrar som bott ihop sedan födseln.

De kom till oss nio veckor gamla och var mysiga tillsammans. Vi hade ganska trångt för dem medan jag byggde ny bur. Den ena har sedan någon vecka hela tiden försökt "rida" den andra. Det har blivit mer och något mer aggressivt de senaste dagarna med åtminstone en hårtuss som åkt av.

Buren de har sedan igår är två våningar. Nedervåningen är öppen/hel med måtten D80 B110 H50 cm. Ovanvåningen är delad i två delar, en sovdel D80 B40 H50 och en mat- och toadel D80 B60 H50. Sovdelen är helt täckt så att de får vara ifred (lucka för städ), resten av delarna har gallerdörrar.

Vi funderar på om vi behöver sära på dem eller om det kan fungera att ge dem fler gömställen. De har ett litet hus i sovdelen. Jag funderar på att köpa ett till.

Ska jag starta en ny tråd eller finns det passande svar någonstans?

Fridaaaa
0

#17 Det är för liten yta för 2 kaniner, och kaniner har mer nytta av total yta än våningar. Du behöver helst dubbla eller tredubbla ytan och ha det på total yta inte våning. Kastrera dem, det är det bästa för alla honor :)

dvädur2honor
0

#18: Ok. Jag läste om halv kvadrat per kanin som minimum, men de ska alltså helst ha större? De har inbyggd inhägnad runt buren, ca 260x150cm. Tanken är att de ska släppas ut där dagtid och få gå in och ut som de vill då det är nät runtomkring.

Fridaaaa
0

#19 Det är lagligt mått men alldeles för litet, de behöver betydligt större för att må bra.

Bra att de har sån Hage men även buren behöver bli större eftersom de inte har tillgång till hagen dygnet runt.

dvädur2honor
0

#20: De skulle i o f s kunna ha tillgång till hagen dygnet runt.

Jag blir lite förvånad, jag har aldrig sett så stora burar. Hur stort bör de ha?

Fridaaaa
0

#21 Hur stora kaniner är det? Skulle ha minst 1,5-2 kvm om det finns möjlighet.
Tyvärr är färdiga burar oftast försmå, bäst är att bygga eget.

Jag har 7-8 kvm till mina 4 kaniner, de är 2 stora 2 små. Hagen är 12 kvm

dvädur2honor
0

#22: Tack för snabba svar!

Jag har byggt eget, stressat de senaste 3 veckorna med att få ordning på det då deras tillfälliga boende var ännu mindre. Jag tog i, tyckte jag, när jag jämfört med andra burar jag sett…

Det är två dvärgvädurar på 11 veckor, dvs ganska små.