Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3183 ggr
Happy-Bunny
0

Får panik av att klippa klorna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Kani där total panik när jag klipper hans klor. Jag provat några olika varianter men inga funkar. Jag har provat: Låta någon annan hålla honom med ryggen mot personen och jag klipper. Lägga honom på rygg i mitt knä. Lägga/sätta honom lite på sidan i mitt knä så jag ksn hålla i honom samtidigt som jag klipper. När jag klipper hans klor börjar han hela tiden sprattla, flåsa, och låta konstigt. (En vet råkade nästan klippa i pulpan och sen dess har det bara blivit värre). PS. En köp ser ut såhär, vet någon vad det ksn bero på? Tqr emot alla tips? och förslag som finns :)

Happy-Bunny
0

De andra klorna ser ut såhär:

Lexie82
0

Kan du ha honom på rygg i knät när du inte klipper klorna?

Inkanyezi
2

När jag har haft hundar att korta klorna på och de inte vill klippas har jag använt fil i stället, men det kan vara lika svårt med en fil.

Det bästa är så klart om de kan gå mycket på underlag som naturligt sliter ner klorna lagom. Jag vet inte hur du skulle kunna ordna det, men med lagom mycket rörelse och omväxlande underlag borde klorna slitas ner naturligt.

Det finns inga djur som klipper sina klor, så det är inte konstigt om det är knepigt, särskilt om de någon gång har klippts så att det gör ont. Jag vet en veterinär som sövde djur som skulle kloklippas, men som slutade ta in klippning överhuvudtaget efter att något av djuren aldrig vaknade upp.

Prova först med en nagelfil, en sån där sandpappersfil. En sån där stor fil som man har för att ta förhårdnader från fötterna kan fungera ännu bättre för att fila klor med, eftersom man kan ta flera klor i ett drag.

Man kan kanske fixa en sandpappersyta som kaninen måste ta sig över.

Happy-Bunny
0

#2 ja det kan jag #3 tack för ett ordentligt utvecklat svar :) Ska se om vi har någon sån fil hemma, tyvärr tror jag inte att han kommer gilla det bättre :( Nej jag antar att hans klor inte slipas ner så mycket då han bor inne frigående på mitt rum, så det är bara när jag at ut honom på promenad mm som han går på någon som kan slipa ner de.

[thildaaaa]
0

Har du provat att linda in honom i en handduk? Så gjorde jag alltid förut! Se till att du har en riktigt bra klosax, så att det inte blir att klon kläms liks för det kan göra ont. Det är många kaniner som verkligen ej gillar att ligga på rygg pga att det är en väldigt stressande position för dem. Det kan för vissa kaniner hjälpa om man tar öronen mellan knäna har jag hört, min kille verkade ej tycka att det va nån skillnad. Det är viktigt att när en olycka råkar inträffa så ska man ej sluta med klippningen för då blir hela upplevelsen riktigt obehaglig och det är just det som kaninen kommer att minnas! Jag tror också att kaniner precis som hundar känner av om du själv är rädd och nervös. Ett annat tips? är goooodis!!! Ta en liiiten bit av en klo, avsluta ge godis och gos och sedan tar du nästa klo och fortsätter så med kloklippningen tills kaninen blir lugnare och du ej behöver pausa mellan vaje klo utan kanske istället mellan varje tass

Happy-Bunny
0

Nej det har jag faktiskt inte provat :) Ja jag har en bra klosax som en vet rekommenderade har jag för mig, den är för små hundar :) Nej jag har också provat det där med att ha öronen mellan knäna men det hjälper inte på Zingo heller. Det blir väl att jag är lugn, sen när han rycker så blir jag väl antagligen lite rädd att jag ska slinta med saxen. Nästa gång jag klipper hans klor ska jag prova att ha honom i en handduk och belöna med en godis (pellets, han är gaaaalen i det) och kel efter en klo :)

Irmelinis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Prova "bunny burrito".

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Frosstis
1

Klorna ser normala ut, och är det inte pulpan man ser? Isåfall kanske han får ont när du klipper eftersom det inte finns någonting att klippa i förutom pulpan? 

när jag klipper öser jag på med godis så att han tuggar jämt när jag klipper (eller jag gjorde så när jag vande honom, nu får han godis efteråt istället). det funkade jättebra! prova att mata med godis hela tiden om du inte gör det redan

[thildaaaa]
0

Haha ja det är en "bunny burrito" som jag har gjort då ^^ mycket lättare att hålla kaninen stadigt så man slipper vara orolig för att man ska slinta elr råka bli riven!

Storip
0

Annars kanske du kan ha honom på tex ett bord och sedan lyfta en tass och klippa? :)

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

[Hästhoven]
0

Har haft riktigt jobbiga kaniner att klippa, dessutom kaniner på 10 kg (belgisk jätte) & brukar linda in i handduk, eller alt låta kaninen stå på bord & klippa en tass i taget, blir det hemskt jobbig, ta då några klor en dag & klipp mera nästa dag.

[Hästhoven]
0

Vissa kaniner slipar ner sina klor själva helt naturligt, men det beror helt på hur kaninens miljö där den bor ser ut, har den möjlighet att nöta klor?

Happy-Bunny
0

#12 tror inte det då han är innekanin, och slipar då bara ner klorna när jag tar ut honom på promenad. Vilket jag gör korta pass några gånger i veckan, sen så får han hoppa hinder två gånger i veckan och skutta i trädgården någon gång ibland.