Hur viktig är "social kontakt"?
Hej! Jag ska kanske skaffa en kanin snart. Den ska få bo ute i en bur med fri tillgång till Hage. Jag bor hos mamma varannan vecka, där ska jag ha kaninen. Enda "problemet" är att när jag inte är hemma kommer ju inte kaninen få så myckt social kontakt (varannan vecka) men minst 1-2 gånger den veckan kan jag vara där. Så alltså, varannan vecka varje dag och andra veckan minst 1-2 dagar. Tror ni att det skulle funka? Kaninen kommer såklart få hö och vatten varje dag, kanske några minuter gos om mamma vill och massa leksaker i hagen och när jag är hos den ska vi gå ut i koppel och ev. hoppträna lite. Har alltid velat ha en kanin men vill ju inte att den ska behöva må dåligt, gör den det utan gos varje dag?
Ja de kan kanske gå, men de beroende på om din mamma är där ute.
Jag skulle nog rekommendera att du köper 2 kaniner och låter de bo tillsammans. För det låter ju inte som att ni kan garantera social kontakt varje dag, men med en kompis åt kaninen har de varandra. Gos i sig är inte så viktigt, men jag tror att det är viktigast att kaninen inte känner sig ensam. :-) http://kaninmagazinet.se/2012/september/lata-kaniner-bo-tillsammans.html
Zingo ;D
#1 Hur menar du? Mamma kommer ge mat och vatten men inte vara där mer än i några minuter. Dom 2 dagarna jag är där kommer jag ha ute kaninen och vara med den i flera timmar.🙂
#2 Ja, enda problemet är väl att det blir dyrare… Får ha djur om jag betalar själv. Är 14 och får 200 i månadspeng. Det blir ju rätt dyrt med försäkring till båda två, men jag kanske kan få mamma att betala mot att jag gör något hemma. Har 2500 nu i "startpengar" som antagligen kommer gå åt.
Hur stor prisskillnad är det mellan en och två i månaden ungefär? Kaninen ska få allt den behöver, pengarna går hellre till den än till mig, bara det räcker…
#4 Bortser man från försäkring så kostar det inte speciellt mycket mer att ha två kaniner än en, speciellt inte om man har någon av de mindre raserna (som äter mindre). Däremot så är ju bästa kombinationen en kastrerad hane och en hona och då kostar ju kastreringen (fast det kanske var tänkt redan från början?)
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Beror lite på hur man planerar. Mina höbalar kostar sådär 80-100kr och räcker i en månad för två kaniner. Har man bil och kan hämta hö finns det balar för 30kr st om man letar på blocket. Försäkring kostar 40kr~ i månaden/kanin beroende på vad för försäkring du väljer. Min är på 70 i månaden. Med tanke på att kaninen kommer bli ganska ensam då du inte är där bör du skaffa 2 st. Tycker egentligen att man alltid ska ha 2 eller fler om man bortser från de fall då det inte fungerar.
#5 Två honor från samma kull isånnafall, det brukar väl funka? Dvärgvädrur tror jag. Får önska mig pengar vid jul så har jag iallafall 4000, det+ månadspengarna borde ju räcka till allt som behövs och försäkring på 720 kr.
Jag tror också att 2 kaniner vore det bästa i ditt fall så den får sällskap när inte du är där och kan ge den det.
Men funderar lite på det du skriver, du har 2500 nu säger du, det är en jätte bra startpeng men precis som du säger kommer det gå åt ganska fort när det gäller alla inköp med en bra bur och allt till kaninen. Det jag också inte kan låta bli att fundera på, hur gör du om kaninen blir sjuk? Har du pratat med din mamma om hon kanske kan ställa upp med pengarna till en veterinär?
Kaniner är inte jätte dyra i inköp men oftast är en veterinärräkning väldigt dyr!
Ett bra sätt som många gör även jag själv är att spara undan lite pengar varje månad för att ha en buffert om kaninen skulle bli sjuk. Då har man förhoppningsvis råd att ta den till veterinären i stället för att för sent inse att man inte har råd.
Men köper man ett djur så ska man såklart kunna ta den till veterinären vid behov.
Lycka till med dina kanin funderingar, hoppas det löser sig till det bästa. :)
#8 Jo, veterinärpengar har jag om det behövs, blir ju inte jättehögt med försäkringen iallafall. Men jag har 2000-3000 om det behövs, mer än så brukar det väl inte bli? Om försäkringen gäller för det såklart. Annars skulle nog mamma kunna betala nån tusenlapp. (Vi har inte pratat om det än) 🙂
Jag hoppas också att det ska funka på något sätt…
#9 Det är jätte bra det! Ne jag tycker inte att det borde bli högre än så, men det är klart man vet aldrig vad ens lilla vän får för problem. :/
Är det tandproblem t.ex så täcker tyvärr ingen försäkring det, vad jag vet. Så det är vel det i så fall som kan bli dyrt om man har sådan otur. Men det är klart man måste se till kaninen också hur mycket den lider av sin åkomma hur mycket det är värt att göra för den. Så mycket som väger in i sådant. :)
#10 Jo, absolut. Att behöva åka in för att t.ex slipa tänderna upprepade gånger kan ju inte vara kul. Det är ju bättre att låta den somna in än att ha kvar den för sig egen skull om den inte mår bra av det..
Får väl se vad mamma säger. Hon har sagt att hon inte vill ha fler djur i huset, (har gerbiler) men ute borde det vara okej. Det är väl mest lukten och allt spån överallt. Hon behöver ju bara ge mat och vatten. Resten sköter jag själv 🙂
Lukten borde iaf inte vara något problem. Städar man regelbundet till kaninen så luktar det ingenting mer än trä isåfall från spånet. Och lite hö doft. :)
Hmm jag skulle säga att det går åt en del pengar per månad… Jag köper säckar från en djuraffär (jag bor i stockholm och har ej kontakt med nån bonde) för 140kr och en sån räcker ca en månad för min kanin (har bara en) sen har jag mattor i buren och en kattlåda med kattsand i, kattsand kan kännas som dyraste alternativet men jag är faktiskt ej så säker på det, om man köper prisvärd klumpbildande sand (man behöver en köpa allra dyraste, jag köpte tex på ö&b riktigt bra och prisvärd för ej så länge sen) så räcker en kartong väldigt länge för en kanin. Jag har provat papperspellets förut, men de luktar mer, är mycket svårare att få bort alla rester i lådan (vilket resulterar i att man ej får bort lukten och att man måste tömma lådan helt emellanåt) så det går åt betydligt mer av dem jämfört med sand. Sen funkar ej alla material för alla kaniner, och man måste ju få den rumsren innan man kan köra stenhårt på mattor och låda :) Sen kostar kastrering upp mot 1000kr vilket dock bara är en engångskostnad så det är bra! Sen är det årlig vaccinering som jag väljer att ta på min kanin som är ett dubbelvacc mot kaninpest och gulsot(om ja ej minns fel) för 640kr/år Jag har valt att inte ha en försäkring på kaninen, jag har tänkt att det ändå oftast ej är lönt, något man så klart kan se olika på, men kaniner brukar inte visa när de mår dåligt förens det har gått välfigt långt, och det är då ofta så att vet ej kan göra så mycket åt det då. Sen är det också så att det sällan går att operera kaniner om de tex brutit nått elr så. Så jag tänker att jag ej kommer att utsätta min kille för några stora riskabla smärtfyllda operationer utan i så fall kommer att låta honom somna in istället. Om du har 200kr/månad så borde du fråga din mamma om hon kanske kan tänka sig att stå för strö och hö och halm. Mina föräldrar och jag kom överens om det, jag skulle betala allt annat men de skulle betala förbrukningsvarorna. För om du har 200kr så går 100-140kr till hö och kanske 100kr till strö och halm. Om du även ska betala en försäkring på 40kr och sen ha en liten budget för nya inköp av godis, leksaker, koppel, ny vattenflaska, ett litet hus osv som man kan behöva/vilja köpa ibland så kommer det att bli svårt för dig att klara detta på 200kr. Tänk sedan på att du kommer att vilja ha pengar till annat också, även om det känns som att du vill offra allt för att ha en kanin så är det svårt att ha 0kr i fickan för allt annat som man vill ha. Det är bättre att dina föräldrar betalar delar av kostnaderna eller att du förhandlar dig till stt få högre månadspeng (jag hade hela mitt barnbidrag i fickan från att jag var 13år dvs 1050kr/mån) men då gäller det att man visar föräldrar att man kan ta hand om pengar och inte alltid har 0kr när månaden är slut. Ps! Var suuupernoga med uppfödare och ras och härstamningsbevis. Jag valde teddydvärgvädur och eftersom jag va så petig så kommer min kanin ända från umeå och fick åka till stockholm. Jag har inte haft ett enda problem med honom på 2 år. Sen kan alltid olyckan vara framme, men du ska se till att få garantier för tex bett fel och päls (om du väljer en ras med speciell päls som jag gjorde) och kvitto på köpet av uppfödaren! Många erbjuder en ny kanin om ens kanin får generiskt bettfel(måste intygas av vet dock) Jag önskar dig stort lycka till! Kaniner är underbara om man lägger ner kärlek och gos på dem, jag föredrar definitivt kaningos före kattgos tex ^^
Jag skulle absolut rekommendera att du köper två kaniner! Två st av liten ras kostar inte mycket er än en, bortsett från försäkringen då.
Köp hö från en bonde, skippa kraftfoder och använd spån som underlag. Billigt billigt!
Kanske kan du få högre månadspeng genom att hjälpa till mer hemma? 200 är mycket när man är 10 men inte när man är 14..
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Köper du två st så skulle jag inte tro att det är problem att dom får lite mindre gos varannan vecka. Och vad det gäller pengarna så lär det nog räcka sålänge man planerar och sparar lite. Vi har det lite billigare än #13. Spån kostar 69kr för 25kg och det räcker ungefär 2-3 månader för oss på två kaniner. Vi ger våra rabbfor som kraftfoder och betalar 179kr för en 25kilos säck som räcker ca 6 månader. Hö köper vi på olika gårdar och betalar ca 2kr/kg så hittar man en bonde i närheten kan man komma väldigt billigt undan. Sist köpte vi 100kg hö för 200kr och det räckte hur länge som helst. Vi har ingen försäkring på våra kaniner heller. Så man kan komma ganska billigt undan. :)
Jag bor på en gård så halm iaf, (kanske hö, vet inte om dom har det) kan jag säkert få billigt. Om jag inte har försäkring kn det ju gå på flera tusen om det skulle hända något. Tror att jag ska ha försäkring.
Kaninpest och gulsot, måste man vaccinera mot det? Det kanske är bäst? Har aldrig sett några vildkaniner dock och det har nog inte varit någon som fått kaninpest här iaf.
Har hittat en uppfödare i närheten som föder upp dvärgvädur och som verkar bra.
Vart bor du i landet? Om du bor mer åt norr behöver du inte vaccinera.
Zingo ;D
bor du norr om typ småland/jönköping hade jag inte vaccinerat.
när det gäller försäkring. läs försäkringsvillkoren noga. det är inte alla typer av sjukdomar/besvär som ingår i försäkringen.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Vi har våra försäkrade men blir dom sjuka så drar det snabbt iväg med veterinärkostnader trots försäkringen. Som exempel behandlades vår hane nyligen inneliggande med dropp på Roslagstulls djursjukhus för Magatoni (avstannade mag/tarmrörelser). Den räkningen stannade på 5808 kronor, och då gjordes bland annat röntgen, vi fick medicin med oss hem etc. Med försäkringen betalade vi 2179 kronor (självrisk samt 25% på resterande belopp). För ett halvår sedan råkade vi ut för exakt samma sak med honan, den räkningen blev något lägre då de inte bedömde att röntgen behövdes..men sammanlagt drygt 4000 har jag lagt ut på veterinär sedan i april i år, och på det får man lägga vaccin till båda så då börjar man närma sig 5500-6000…. Man kan ha tur att kaninen aldrig blir sjuk, men man kan ha otur också:/ det vet man tyvärr aldrig:/
Jag skulle inte försäkrat en kanin eftersom att Jag dels tycker vi har alldeles för dåliga veterinärer häromkring, oftast löser man mer hemma själv än veterinären kan göra.. och dels så är det så att om en kanin bryter benet så anser jag inte att man ens ska ge sig på att försöka "laga" det, då det innebär massa lidande och ändå förmodligen slutar illa. Det jag kan tänka mig att åka till vet för är typ ohyra i pälsen som kräver medicinering, behöver ej vaccinera här då jag bor långt norrut. Därför har jag en buffert att lägga på vet då jag anser att jag tjänar på det.
Hö köper jag för ca 65kr/månad, hos en lokal foderleverantör. Köper spån på samma ställe och en bal räcker typ 3 månader och kostar inte över 90kr. Min kanin är rumsren och har en toalettlåda med spån och resten av buren har han fleecefilt i (9kr på ikea) och två liggunderlag som kostade kanske 80kr styck på biltema.
Jag skulle förmodligen köpt 2 kaniner om jag var du eftersom att kaninen skulle få vara ensam så mycket annars. Det enda som kommer öka i kostnad är ju då inköp av kaninen och foder om du väljer att ha båda kaninerna i samma bur då man brukar få städa bort ungefär lika mycket spån oavsett om man har en eller två kaniner. Samt försäkring då och vaccination om du känner att det behövs. :)
Jag bor ca. en timme norr om jönköping och har aldrig sett en vildkanin så det är nog lungt utan. Jag har läst allt på försäkringen. Men skulle det vara t.ex tandproblem så att dom behöver slipas upprepade gånger tycker jag att det är snällare att låta kaninen somna in. Inte för att jag inte vill betala utan för att kaninen ska slippa vara stressad och lida.
#19 Jag tycker att 2000 är bättre än 5000. Då har du ju nästan fått allt du skulle betalat för försäkring i hela kaninens liv. 🙂
Jag tror det är okej ^^ Problemet med två kaniner i samma bur är att man inte vet hur bra de kommer gå ihop när de blir äldre, en hane och enhona är bästa alternativet då och då gäller en ev dyr kastrering också. Det är klart att det hade varit bättre om kaninen hade mycket social kontakt varje dag, men så länge det finns någon som ser till den och ger den mat och några klappar varje dag + låter den gå i Hage och sedan extra mycket kärlek och omtanke var annan vecka, ja då har den det betydligt mycket bättre än vad många kaniner har hos både uppfödare och kelägare.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015