Vilken kombo har bäst chans att funka?
Nu när kastreringsålder närmar sig för mina unga små, så funderar jag på hur jag ska para ihop dem sen. Vem skulle trivas bäst med vem… Frågor:
1. Hur brukar det funka att sätta in en tredje kaninhona hos ett kaninpar (bror+syster) som är supertajta redan och har bott tillsammans hela sitt liv?
2. Om jag sätter ihop två honor, där den ena planeras få en kull ungar till våren nästa år, går det att sära på dem i några månader (under dräktighet+bebistid) för att sedan sätta tillbaka dem tillsammans igen? Eller kan det gå helt fel, så att det är bättre att låta "avelshonan" gå själv hela vintern och sätta ihop dem till sommaren nästa år istället?
3. Funkar två honor + en kastrerad hane? Eller blir någon av dem då utanför, om t.ex honorna föredrar att bara vara tillsammans med varandra och ignorera den tredje kaninen i gruppen?
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
En tjej jag följer på tumblr försöker just nu addera in en till hona till sitt hona+hane par, hon uppdaterar ibland om hur bondingen går, fördelar och nackdelar etc. Nuggetbuns.tumblr.com Själv kan jag inte dela med mig av några personliga erfarenheter tyvärr!
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Tack snälla! Det ska jag läsa genast! 👍
www.alrunans.weebly.com/
Jag satte förut ihop en hona (Hjorten) tillsammans med Haren som bodde med en kastrerad hane (Vargen) förut. Vargen var den mest aggressiva och försökte attackera den nya honan ( Hjorten) en del i början. Men sen så började han försöka para sig med henne och hon var okastrerad så hon trodde väl att han var en riktigt ståtlig herre. Det funkade bra några veckor att ha dem ihop, den nya honan och hanen bondade jättebra med varandra. Men sen med tiden började den nya honan visa aggressivitet mot Haren, hon attackerade Haren och bet av flera hårtussar av henne så fort Haren kom för nära. Haren har aldrig varit en aggressiv kanin, hon var bara rädd för den nya honan. Och till slut blev Haren så rädd för den honan att hon inte ens vågade vara i närheten av hanen, de mobbade henne. Så Haren fick bo ensam ett tag, för hon var så otroligt rädd för andra kaniner. Fortfarande nu ett långt tag efter det skett är hon rädd för vuxna andra kaniner. Hon kan gå med andra kaniner utan problem, men hon är rädd för dem. Den enda hon inte är rädd för är Humlan, men det är ju för att Humlan är en ungkanin. Kaniner brukar klara av att kunna vara i flockar utan problem, just mitt fall kanske var ett otursfall. Men jag tror ändå att man helst ska ha ett jämnt antal kaniner, annars är det lätt att en blir utstött tror jag. Så hellre fyra kaniner är tre, men det blir ju såklart en hel del fler olika interaktioner som kan uppstå då. Men jag tycker du kan testa att sätta ihop dem, ifall det funkar så blir det roligare både för kaninerna och dig :)
Uppskattar verkligen att du delar med dig av dina erfarenheter, Aliiciaj! Misstänkte att det kan vara en risk att sätta ihop tre stycken, det vet man ju själv att det alltid är lättare att vara två och två, och i den kombinationen jag tänkte på (okastrerad dominant hona + okastrerad viljestark hona + kastrerad väldigt undergiven hane) så kanske den lilla hanen skulle bli helt utanför, eller så skulle en utav de bestämda damerna ta honom som sin egen och stöta bort den andra honan. Hmm…
www.alrunans.weebly.com/
På engelska sidor står det att hona+hona inte är en bra kombination, inte ens om båda är kastrerade och inte ens om de är mor och dotter, för att förr eller senare så blir det bråk. Är det så?
Det är väl flera av er här inne som haft honor tillsammans i flera år och det har funkat bra?
www.alrunans.weebly.com/
#4 Vad jag läst och hört är det större chans att de två honorna vägrar acceptera varandra och mer eller mindre ständigt bråkar. Men sen finns ju även fall där kaniner lever i riktigt stora grupper tillsammans utan större problem, bara de introduceras rätt. http://chelseas-rabbit-warren.tumblr.com/ som exempel.
(Jag bara länkar till tumblr hela tiden? Har inte så mycket annat att bidra med, heh, bunblr communityt på tumblr är rätt fullt med intressanta samlingar kaniner)
Tumblr - ☆ - Instagram
Jag måste ta och skaffa mig tumblr verkar det som! 😃 Du har ju länkat till massor med bra sidor där redan! ❤️
De som har riktigt stora grupper har antagligen riktigt stora utrymmen till kaninerna (utomhus?), så att det blir mindre hotfullt för dem att ingå i en grupp?
www.alrunans.weebly.com/
#7 När man har en användare så hamnar alla bloggar man följer i ett flöde på ens dashboard (lite som på facebook) så när man vill kan man få hur mycket kaniner (eller annat valfritt intresse) som helst på samma gång. Sjukt praktiskt ;)
Men ja, Chelsea som har alla de där kaninerna (alla är omplaceringar) har dem ju helt sant ute i ganska stora inhägnader. Tror dessutom att alla är kastrerade, honor som hanar, och det kan ju spela in en del i dynamiken också.
Tumblr - ☆ - Instagram
Japp, nu har jag skaffat mig tumblr, verkar finnas hur mycket som helst där!
De två honorna jag tänkt sätta ihop är just nu okastrerade, och jag funderar på om det är bäst att låta båda vara okastrerade (så att de är på samma tjurighetsnivå vid brunst osv 😛) eller om det faktiskt underlättar att en av dem är kastrerad och den andra inte (bara en som eventuellt tjurar).
Kan inte kastrera den ena då hon ska paras till våren. Gud, vilket dilemma…
www.alrunans.weebly.com/
Grattis!
Jag tror det nog är bäst att kastrera den ena honan i så fall, då finns chansen att hon lättare accepterar en undergiven roll mot den mer dominanta okastrerade. På alla amerikanska sidor rekommenderar de ju att man inte ska försöka bonda några okastrerade kaniner alls, oavsett kön, men det känns ju lite väl extremt. Många här i Sverige har ju okastrerade honor tillsammans utan vad som verkar vara större problem.
Tumblr - ☆ - Instagram
#10 Ja, du har nog rätt i det. På ett annat forum säger en del att deras avelshonor aldrig går ihop med andra kaniner, men ska man bara ta en kull om året så får hon ju bo helt ensam resten av tiden..
Jag funderar på om den rekommendationen att kastrera alla kommer från att många kaniner i USA (t.ex) kommer antingen från storuppfödare, djuraffärer eller rescue centers och de kanske inte har samma djurskyddslagar (som gör att kaninerna får en tryggare uppväxt och miljö) och inte samma småskaliga uppfödningar som vi har här.
Många av de kaninerna har andra förutsättningar för att klara av, eller inte klara av, bonding och kanske måste kastreras för att det ska gå bra för att de i övrigt levt ett rätt stressigt liv. Vad tror du?
Plus att de förespråkar ju kastrering på alla husdjur oavsett, antagligen för att så många får oplanerade ungar, blir hemlösa och hamnar på rescue centers.
www.alrunans.weebly.com/
#11 Ja jag tror det ligger nånting i det du säger. Jag har tyvärr inte koll på djurskyddslagarna i USA (nånting jag har tänkt läsa på om då jag ändå pratar en del med amerikaner om kaniner på tumblr), men att det är en hel del djur som far illa är definitivt sant. Det är ju ett helt annat land än Sverige, House Rabbit Society förespråkar till exempel att man absolut inte ska ha kaniner boende utomhus, det med tanke på rovdjur, smittspridande skadedjur, klimat etc. som inte vi påverkas av här. I övrigt är det en väldigt bra organisation, tror att den nystartade "Sveriges Kaninvälfärdsförening" är lite inspirerad av dem.
Känns ju rätt trist om honorna ska gå ensamma hela livet? Eller i alla fall till sin "pension".
Tumblr - ☆ - Instagram