En eller två ?
Hej!
Jag har funderat på att skaffa kanin och jag undrar, Är det "taskigt" att ha kaninen ensam ? Är det nån skillnad på ras/kön i den här frågan ?
Om jag hade kanin skulle den få gå fritt mesta tiden jag var i mitt rum (dvs minst 2 timmar om dan).
A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool . - William Shakespeare
en kanin trivs Lika bra ensam som med sällskap om inte bättre. Om du ska ha två kaniner ihop ska du antingen ha två honor som är kullsyskon eller levt ihop sen dem var väldigt små. Eller en kastrerad hane med en hona, tänk på att kastrera hanen minst en månad innan han går med honan för att försäkra sig om att det inte blir ungar. Men en kanin trivs lika bra ensam dem är inga flockdjur.
#1 Kaninerna måste inte vara syskon eller levt ihop sedan de var små. Ökar inte chanserna för att det ska fungera sen skulle jag säga.
Och kaniner är en slags flockdjur.
#0 Vissa kaniner trivs själva andra inte. Men ska du ha dem ihop krävs stor yta. Skulle ha minst 1,5-2kvm eller större till två dvärgkaniner :)
Är du borta mycket rekommenderar jag att ha två OM du har ytan till det :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ok, tack för dom snabba svaren 🙂 En annan fråga, hur märker man om dem trivs själva eller vill ha en kompis ?
A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool . - William Shakespeare
I L80 står det rätt klart och tydligt att det rekommenderas att kaniner ska hållas i par eller grupp, om det går under omständigheterna.
Min dvärgvädur Wilma trivs superbra själv, men ioförsig så spenderar jag mycket tid med henne och låter henne alltid skutta runt i hemmet och följa efter mig och kika på vad jag håller på med. Men om du har två kaniner så först och främst, ha större yta! Låt dem båda komma till en ny miljö så den ena inte redan har markerat "revir" på platsen. Alltid viktigt att de två ska få lära känna varandras dofter osv innan!
/C 
#3 Jag tror det är skillnad från kanin till kanin. Är inte expert på kaniner beteende, men när du väl har din egna kanin så är det lätt att märka om beteendet ändras när den får en kompis. Min kanin stampar och morrar när hon får sällskap - samt matstrejkar gärna, så för mig har det varit rätt enkelt att märka att hon trivs ensam. 👍
/C 
Jag tror att min kille skulle gilla att ha sällskap, men att han klarar sig utan, men det är ju svårt å veta eftersom jag inte direkt kan fråga hnm ;) för mig var och är det inte något alternativ att ha två just för att mina föräldrar säger nej. Men annars hade jag absolut skaffat en hona, spec nu när min kanin har fått flytta ut. Tror att det skulle vara mysigt för honom att ha sällskap och någon att hålla värmen med. Men sen ska man tänka på att det blir dubbelt så mycket att städa, dubbelt så mycket strö till lådan, dubbelt så mycket hö osv, så det är inte bara mer jobb(som inte är sååå himla mkt mer) men det kostar också dubbelt så mkt i månaden. Sen ska du också ha större bur och två (helt i alla fall) transportburar. Sen blir det dubbla kostnader för vaccin kastrering osv