Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1037 ggr
[Melbun]
0

Hur mördar man larver?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Försöker igen för jag behöver verkligen hjälp med att bli av med dessa små monster. Har fått extremt många larver i mitt hö? (Det är grönt, fräscht och luftigt osvosv så inget fel på det). En del av dem fastnar i tejpen men det kommer fortfarande nya hela tiden.. Satte en brun tejp men larverna visste att något var fel och vände hem igen men vanlig tejp verkar fungera ok.. Vad är det här för larver? Kommer de att dö ut så småningom och hur mördar jag de fort som attan utan att behöva plocka en och en eller förgifta höet? ;/

Sxne
0

Ojdå, har aldrig sett något liknande förut så jag vet tyvärr inte… 🤔

sfut
0

Äckligt! Ingen aning om vad det är för larver men stoppar du höet i frysen en vecka så lär de dö. Om du nu råkar ha frysplats till det ;)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Irmelinis
0

Är det larver som kommer från höet, eller kommer de från huset nånstans? De kanske kryper fram ur springorna när de känner lukten av hö.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[Melbun]
0

#2 Nej det har jag verkligen inte haha!! Synd för det är 4 balar XD

#3 Du det har jag också tänkt på.. en del har tittat fram från hål i väggen så då är frågan om de verkligen kommer ifrån höt från första början.. Annars så syns de ofta på väggarna där jag har balarna så det kan ju vara från dem eller brunnen i duschen.. Ingen aning om vad det är för larver eller så.. så ja tejp funkar men annars så hade det varit fint om de kunde samla upp sig själva i en skål och dö typ. :/

crystalguurl
0

Kan du kanske ställa ut det över natten/nån dag så kan dom fryser?

[Melbun]
0

#5 Ja absolut det är värt att testa. Var litte orolig över att det skulle bli fuktigt men en natt borde det ju gå. Tror du att det dödar dem då? (Är ingen larvexpert direkt). Annars så har jag sett att de gömmer sig i hålen i kaklet men återigen vet jag inte varifrån de kommer :(

sfut
1

Se om du kan ta en bra bild på dem och lägg ut på naturhistoriska riksmuseet:s fb-sida. Där svarar en biolog på folka frågor om alla möjliga kryp :)

www.hoppfullt.blogg.se

[Melbun]
0

Jag är nästan säker på att det är humlemott.. Har mosat några som flyger och de ser precis ut så. :( Usch de tar sig in i springorna i kaklet dessutom.. Har jag fått in dem med höet eller har de kommit in via fönstret och lagt ägg?? hu :(

Elsaharr
0

Har själv ingen aning men Anticimex kanske kan hjälpa dig?

Zingo ;D

[Melbun]
0

#9 Ja men det är helg nu :) Ska kolla med dem imorgon men är lite rädd för att vi ska behöva betala för det då ansvaret antagligen ligger hos oss :S men ska iaf ringa och höra med dem.

[Melbun]
0

Ja de kommer på torsdag för att inspektera. \o/ Hoppas inte jag behöver slänga allt hö bara :P Hade varit tråkigt ifall det är så att de kom in via det för då blir det ju en del pengar att slänga när det inte var mitt fel liksom :/ aja får se vad de säger

Irmelinis
0

Bra! Hoppas de har en lösning för dig :)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

sfut
0

Bor du i lägenhet så brukar hyresvärden ha försäkring hos anticimex. Att det  är "erat" fel borde inte spela roll. Min granne tog med vägglöss av misstag från Afrika i våras och det gick på hyresvärdens försäkring.

www.hoppfullt.blogg.se

[Melbun]
0

#13 Ja vi bor i hyresrätt men vi får betala om ansvaret ligger hos oss. Men huruvida de anser att det är vårt fel eller inte vet jag inte riktigt. Men det är så det är sagt :/ sen blir jag riktigt ledsen om jag får slänga mina balar hehe för dem vill jag gärna ha kvar! xD