Hjälp med kaninras
En gång så köpte jag denna kaninen, hon heter Matilda! Och ''uppfödaren'' (hon föder bara upp för pengarna!!) sa att hon var rasen dvärgvädu och vädur, men nu när hon har fått växa till sig så ser hon mera ut som en Rex kanin tycker jag..
En dag så var jag ute på blocket och såg en kanin somvar EXAKT likadan som Matilda, och det var en Rex kanin..
Plus att både Vädur och DvärgV har hängande öron och har lite ''rundare'' kropp! Tänkte att ifall ni som är bra på kaninraser kanske kunde säga vad Matilda ser ut att vara för ras? tacksam för svar.😊
+ visst är hon färgen svart? 😂
Kram/ Evelina på Lajksjös Kaniner
Hon är ingen rex :)
Vädur är ingen ras så att säga.
Ser inte ut som dvärgvädur.
Men hade du inte parat henne? Para aldrig enkanin du inte vet bakgrunden på.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Eller så kanske hon är vädur & DV, men är faktiskt lite osäker..
Här kommer http://www.blocket.se/vasterbotten/Fina_Rexkaniner_62081613.htm?ca=2&w=1bilden som jag hittade på Blocket.se på rex kaninerna!
Hudvud formen (på den svarta) är så lik Matilda!
Det var en tjuvparning! Kunde då inte rå för det, skulle aldrig ens para på denna kaninen då hon endast är till för hoppning (enligt mig!) Därför så försöker jag att hitta så mycket fakta om henne som möjligt! Och försöker att få hjälp med så mycket som möjligt så att jag senare kanske kan få sälja kaninungarna. 🤔🙂
#2 Man får inte ta bilder från nätet utan att fråga bildägaren gäller även blocket.
VÄdur ärsom sagt ingen ras.
Jag tycker inte att hon ser ut att ha dvärgvädur i sig alls, däremot vädur. Jag har själv en renrasig dvärgvädur och en vädurskorsning. Min hona påminner lite om din i kroppen, men min har hängande öron.
Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar 
Jag tycker mig inte se några speciella rasinslag (kanske lite hoppkorsning?), men sen är jag inte så superduktig på kaninraser heller.
#3 Men är du seriös? Du skrev ju i en annan tråd att det blev tre lyckade parningar, om du vet detta borde det väl ändå inte varit en tjuvparning? Varför särade du inte på kaninerna?
Tycker för i övrigt att kaninen ser ut som en vanlig korsning med lite allt möjligt i sig, beroende på hur mycket hon väger skulle jag säga att det är en dvärgvädurskorsning med inslag av någon ras med uppåtöron. Jag har en korsning här hemma som är väldigt lik en mini rex i kroppen men han är summan av en dräktig hona ur en kaninkoloni, troligtvis inte det minsta rex i honom. Vildkaniner brukar också ha ett liknande utseende.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Förlåt #7 , men bli inte så otrevlig? eller kanske bara jag som tolkar det otrevligt men..☔️
Ja det var tyvärr 3 lyckade parningar! Men jag ska berätta storyn! Jag var och hållde på och skölja Alfreds öga (har fått det i uppdrag utav veterinären eftersom att hans öga krånglar!) Jag hållde i hnm och försökte skölja! Inte så lätt då det är en kanin på 6-8 kg.. Jag kunde ju liksom inte bara tappa ner Alfred i golvet, jag vart helt stressad och allt blev bara kaos. Kan vi bara snälla fokusera på raserna nu… Ingenting var menat och jag hann bara inte okej? Du har säkert parat kaniner och du vet att det går super snabbt..
I April så vägde hon 1 kg, kanske inte var korrekt då jag bara tog en vanlig badrumsvåg!
Ahh okej. 🙂
Hoppas du inte tolkade det första fel, isåfall så ber jag mig om ursäkt 😞👍
#8 Fast 3 lyckade parningar går inte så snabbt att man inte hinner fram.
Menmen.
#1 Frida, vad menar du med att vädur inte är en ras? Det finns ju fransk, engelsk och tysk vädur, är inte de raser? Dvärgvädur är ursprungligen en korsning mellan vädurskanin och hermelinkanin, men nu är väl den också en ras?
När jag var liten, för 55 år sedan, hade vi både tysk och fransk vädur under en period, men min far slutade med dem för att öronen frös fast i vattenskålarna vintertid.
#10 Tur att alla kaniners parningar går olika snabbt då 😉
#11 Menar det jag skriver. Precis det jag skrev, det är inte EN ras.
Du rabblade precis upp flera raser, alltså inte bara EN ras ;)
#12 Fast så pass snabbt går det inte. Så nja det köper jag inte riktigt.
Struntsamma, nu fokuserar vi på vad hon är för ras istället tycker jag 🙂
Omöjligt att svara på ras dock,man kan enbart gissa.
#8 Jag ber om ursäkt om jag lät otrevlig! Menade inte det som så, det lät bara lite otroligt att det skulle hunnit bli tre gånger innan man hunnit sära på dem. Jag har aldrig parat några av mina kaniner, de är båda kastrerade så som sig bör när de inte är för Avel.
Om hon väger så lite som ett kilo så skulle jag chansa på att det är en dvärgvädurs och hermelinblandning.
Tumblr - ☆ - Instagram
Hm, jag förstår! #16
Men tror du att ungarna skulle kunna säljas iväg, ifall man bara säljer dom till sällskap? Hon är väldigt lugn i temperamentet och har aldrig bitit någon! Och aldrig visat att hon varit sur emot människor?
Pappa var då Hermelin/Lejon.. 🤔
Kanske lite svårt för dig att gissa på det, men ja 🤦♂️
Jag förstår! 🙂#17
Ja, det är bara det att eftersom att det är en helt oseriös uppfödare som bara föder upp pg.a pengarna. Så kan jag ju inte leta reda på hennes nummer och fråga henne..
Börjar bli lite smått orolig då jag gärna skulle vilja få iväg ungarna :🤔
#19 Hoppas op att hon inte är dräktig
Håller med! #20 Men jag har 3 reserv burar ifall det inte skulle kunna gå att få iväg dem! Om jag nu läste rätt så skulle hanarna säras innan 12 V och honorna kunde gå längre va? 🙂
#19 Det blir säkert inga jätteproblem att hitta folk som vill köpa kaninungarna, söta kaninungar säljer som smör (som du säkert vet när du beskriver den oseriösa pengahungriga uppfödaren du köpte henne ifrån), dock kan det vara svårare att hitta bra långvariga hem till dem. Det du kan göra nu är att hoppas att hon inte blivit dräktig (eftersom hon inte var menad att få kull) eller överväga att kastrera henne medan det fortfarande är tidigt.
Tumblr - ☆ - Instagram
#21 Du bör sära tidigare,redan vid 8-9 veckors ålder.
Honorna kan gå längre ja om du har tillräckligt stor bur.
#23 Skulle du kunna ''avgöra'' om jag har stor bur nog? Har du kik (om du skriver där) eller instagram eller annan Social M där jag kan skicka bilden? Har inga bilder på buren på datorn.
Utöver dina åsikter då 😉
#21 Separera ungarna från mamman vid senast 7 veckor om du planerar att sälja dom vid 8veckor. Honor & hanar separeras från varandra vid senast 12 veckor, men helst ska alla ha var sin bur vid 7 veckor när dom flyttat från mamman.
Men om jag va du skulle jag kastrerat honan innan hon får ungarna. Schystast mot henne & fler oönskade ungar slipper födas.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Har kollat på några Youtube klipp #26 med dom som föder upp kaniner, och dom brukar ha honorna med mamman (tills dom blir 6 månader villsäga)?
#27 Ofta driver mamman inte iväg ungarna, så dom diar till dom separeras, vilket inte är schysst mot honan. Inte speciellt seriöst i min mening.
Mina honor går med sina döttrar om dom funkar tillsammans, MEN dom separeras alltid för att honan ska kunna sina och därmed inte behöva spendera onödig energi på att dia ungar som inte behöver det.
#28 Vi säger att det blir 3 honor i kullen, sen när dom är redo. Kan jag flytta alla ungarna tillsammans till en bur? Eller måste alla ha en ensammen bur?
#29 Du kan göra det, men det är bättre om dom får var sin. Då ser du hur mycket varje enksild kanin äter, dricker och hur deras avföring/urinering är.
Om alla sitter tillsammans har man minst chans att upptäcka om någon unge inte äter tillräckligt.
Men jag tycker det är en självklarighet för alla uppfödare att göra detta.
#30 Okej tack! Har 4 extraburar så det borde nog räcka. Annarns så är det tur att man har en farfar som kan hjälpa en att bygga! Tack för hjälpen 🙂