Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 1338 ggr
Irmelinis
1

Lätta och svåra färger?

Vilka färger på kaniner brukar anses som "lätta" (att föda upp och ställa ut med bra resultat) och vilka räknas som "svåra"? Och varför?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Ellenfyrkant
0

Tass

Mvh Ellenfyrkant

crystalguurl
0

Antar att Japantecknade är ganska svåra medans svart är enkelt? Bara en gissning 🙂

Storip
1

VRÖ och VBÖ är nog lättast. Det finns en klubb som heter SKUF, Svårtecknade kaniners uppfödarförening, där står nog alla svåra färger och teckningar.

Svårt kan det annars vara att få till mellanfärgen på ex chinchilla.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

farvendal
0

Scheckteckningarna är ju rätt svåra. TJS, engelsk scheck, rhinsk scheck (stavning?). Och framförallt hotot..

Lättaste färgen.. spontant tänker jag på vrö och vbö :P

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Peak303
0

Okej vita kaniner är väl lätta på sina vis. Men jag skulle nog ändå inte kalla dem lätta. För en rödögd kan ex väva osv vilket man bör undvika att avla på. Samt att vbö har risk för epilepsi. Sen har dem båda ökad risk för både dövhet och blindhet. 

Så färgen vit i sig är ju lätt. Men en massa annat runt som spelar in. 

De jag kan tänka mig är svåra är av de svårare att hålla på med är viltfärgade och zobel. Detta för att det tar ett tag för zobel att bli "rätt". Men sen är ju japan svår precis som #2 säger.

Svarta är ju egentligen lätta. Men finns en hel del svarta djur med ex vita hår. Vilket finns väldigt mycket på de enfärgade djuren.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

farvendal
0

Kom och tänka på japantecknad manteltecknad.. den lär ju vara nästintill omöjlig :D

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Mickis1994
0

Skulle nog säga att tecknade och vilt/zobel färgade kaniner är svårare att få bra i färg. Enfärgade så som svart, blått, havanna och madagaskar har jag uppfattningen av att färgen i sig är enklare att få till bra.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[RC1393]
0

Viltgrå brukar en del slänga ur sig som enkel men då har vi knepiga mellanfärger som ska stämma till 100 %. Sen har vi ju de vita med sina "bonusproblem" som tidigare nämnts. Viltgula vill bli sotiga, svarta kan ha/få vita hår och så vidare. Får man tag på en bra linje utan massa skitfärger i grunden så har man rätt enkelt för sig om man vet vad man håller på med och tänker till när man parar.

Irmelinis
0

#8 Kan tänka mig att viltgrå blir svårt, då den är så vanlig på utställningar och konkurrensen är hård. Vad är en "bra linje utan massa skitfärger"? 

#6 Japantecknad manteltecknad, hehehe. Har du en bild på en sådan (behöver inte vara godkänd teckning)?

www.alrunans.weebly.com/

Irmelinis
0

#3 Oj, finns det till och med en förening för svåra teckningar! Häftigt! 
När du säger mellanfärg, är det shatteringen på pälsen du menar? Eller är det färgen på viltzonerna?

www.alrunans.weebly.com/

Irmelinis
0

#5 Vad är det som gör att zobel tar ett tag att bli rätt?

www.alrunans.weebly.com/

[RC1393]
1

#9 En linje där man avlat på de renaste färgerna, t.ex. inte massor med sotiga viltgula för en viltgul linje och inte svarta med vita hår för en svart linje, japantecknade med klara fält och inte blurriga osv. Kan vara lätt eller svårt att hitta beroende på vad man har/letar för färg.

[RC1393]
1

Hittade denna söta efter lite googling på japantecknad manteltecknad:  http://kityikana.weebly.com/uploads/2/1/6/6/21666834/5545154.jpg

Peak303
0

#11 Zoblarnas sadlar tar lite längre tid för sig att "bli rätt". Därför kan det ta dem ett tag att bli klara. Har hört att dem brukar vara som bäst då dem är typ 1år. :)

-'  Malin Hultman

farvendal
0

#13. Ja, den är den enda jag sett som faktiskt har ränder

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Irmelinis
0

Varför kallas madagaskar och isabella för enfärgat? De har ju två färger, en på ovansidan och en på slöjan, jag blir så förvirrad😛

#12 Finns det någon (du själv kanske?) som har fint tecknade japantecknade dvärgvädurar? 

#14 Vad är "sadeln" på en zobel? Är det samma område som "manteln" på en manteltecknad?

www.alrunans.weebly.com/

farvendal
0

#16 man delar upp färgerna  i vilt, otter och enfärgat

en enfärgad gul kanin är en madagaskar. i otter kallas den otter rödbrun alt otter madagaskar. i vilt kallas den viltgul.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[RC1393]
0

#16 Bedömningsmässigt har jag två, tror jag har diskuterat den ena med dig tidigare…? Har mycket att önska fortfarande men dessa två är jag nöjd med ändå, särskilt hanen fast han är sämre bedömd. Hoppas bara de ger minst lika fina avkommor senare, blev tyvärr inget efter hanen i år och honans linje är under utredning. 

http://knaftens.weebly.com/kaninerna.html

Knaftens Hange (först på sidan) och Neptunens Vindicat är de som är finast av de jag har. 

Hissjö's har jag köpt några dvärgvädurar ifrån och hon har fina kaniner, hennes kullar från i år såg riktigt lovande ut.

Peak303
0

#16 Ja precis. Om du kollar en madagaskar så har dem ju en slöja. Även zoblar har det. Men som utvecklas med tiden. :)

-'  Malin Hultman