Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 1986 ggr
Lisabella
3

Men jösses - det kommer bäbisar!

För ett par veckor sedan tog vi hand om en rar hittekanin, en dvärgvädurshona som jag försökt hitta ägaren till.  Men hon har nog blivit utsläppt med flit … *dj*vla människor det finns!*

Och idag när jag kom hem från jobbet har det börjat komma små bäbisar!! En låg dödfödd i gräset. Stor sorg! Men jag skyndade mej att bära in mamman inomhus där hon är på nätterna. Och genast började hon riva päls från buken och fodra en korg med. Nu tror vi att det kommit 2 ungar till, jag vågar inte störa henne för mycket.

Vi känner oss helt omtumlade, sorg över den dödfödda, och glädje och STOR förvåning över de andra ungarna! Av hela mitt hjärta hoppas jag att hon kan ta hand om dem, och inte är så stressad över de senaste veckorna när hon "rymt" och kom till oss. 

Håll tummarna för lilla Nina!

ra-17
0

Åh hoppas det går bra! Fattar inte hur personer bara kan släppa ut deras kaniner!!

Fia81
0

Håller tummarna ❤️

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Irmelinis
0

Hoppas det går bra för er! 🌺

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Smultrondraken70
1

Håller tummarna:) uppdatera gärna med lite bilder och berätta hur det går!

Lisabella
7

Hej igen!

Så förunderligt skönt det är att få läsa kommentarer från människor som bryr sej, och känner samma kärlek till djuren som vi gör. Tack!

Allt verkar ha gått bra. Jag kikade försiktigt under ullen i morse och hittade 4 små, små bäbisar. Lyckan är stor! Allt verkar ha gått bra, mamma Nina hade blött en del, men det har stillat sej. 

Den dödfödda ungen var nästan dubbelt så stor som de levande. Märkligt … Den fick en fin begravning i alla fall, i en GlossyBox-kartong, med rosor. Stackars liten, det sved i hjärtat.

Jag vill lova att det var svårt att åka till jobbet i morse,  och dessutom börjar skolan i dag för dottern! 

Jag lägger upp bilder lite längre fram.

Kram från en nybliven 6-kaninsägare 🙂

Fia81
0

Vad roligt 🎈 Jag vill gärna se några bilder senare och höra hur det går för dom små 🙂

eddiebun
0

Hemskt att någon släpper iväg sin kanin sådär, men tur att det finns snälla människor som er som tog hand om kaninen och ungarna!!  Hoppas allt går bra! Vill också gärna höra hur det går i fortsättningen! 🙂

Smultrondraken70
0

Underbart att det verkar gå bra:) följer och ser fram emot uppdatering❤️

Lisabella
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första bilden nu. 

Jag sitter på golvet bredvid kaninmamma Nina och klappar henne några gånger om dagen, och hon är lugn och äter klöver. Då vågar jag kika på ungarna. Storskräcken är ju att någon ligger död bland syskonen … men än så länge ser det fint ut!

Vi är så glada att ungarna verkar vara olika tecknade🙂

De har nu fått arbetsnamnen Bravo, Echo, Delta och Charlie. För ni har väl sett Jurassic World? 😉

Fia81
0

Å så fina, stort grattis till mamma Nina och pappan någonstans… 😃 Jätte söta namn också! Så roligt att följa.

itiswhatitis
1

Vilka söta namn :) Jurassic World är en fantastisk film, älskar den.

Insta: isabellaroenne

Smultrondraken70
1

Så fina små knyten❤️ och vilken duktig mamma som gjort ett så fint och gosigt bo!

Lisabella
1

Tack fina ni! 

Jag tror det kommer att gå bra! Mer bilder senare, om ni vill titta in!

Happy-Bunny
0

Åh vad fina de är!😍

Tror det kommer gå jättebra med kaninungarna, med tamke på hur bra du har tagit hand om hittekaninen 😊

underbara namn på de små 🙂

Irmelinis
0

Häftiga namn! 
Lycka till, hoppas vi får se mer av de små 👍

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[JeanetteK]
0

Lycka till! Så fint av dig att ta hand om dom. ❤️Kaninungar är nog bland det sötaste som finns när de blir lite ulligare. Så du har en mysig tid framför dig! 🙂

evelina.a
0

Lycka till med dom små!🙂🌺

Happy-Bunny
0

Hoppas det går bra för dig och ungarna :)

Lisabella
3

Idag har vi  vågat oss på att flytta mamma Nina och ungarna. Det blev ju lätt panik när de föddes, och då flyttade vi in dem i tvättstugan och gjorde på 3 min iordning allt vi trodde hon skulle behöva. Och efter det, när ungarna kommit supersnabbt, så har vi låtit dem vara i fred.

Min man har knorrat som tusan, och velat tvätta både det ena och det andra. Men jag har varit Bestämt och Envis. Köp nya kalsonger, gubbe, kaninerna måste få ha lugn och ro :o)

Men nu har vi flyttat dem till ett annat rum, och det verkar ha gått bra. Det var pirrigt att bära henne i famnen och dottern tog lådan med bäbisarna uppför trappan, men mamma Nina är coolare än oss båda tillsammans.

Om ett par veckor hoppar de omkring och är nyfikna på världen, har jag förstått, och nu har vi riggat så att alla grannar/kompisar/köpare kan få gosa med dem. Och gubben har nya kalsonger - det var inte en dag för tidigt … he he!

Lisabella
3

Förresten, en sak till: vi har redan en kaninhona. Också det en hittekanin som bott hos oss i 5 år nu. Hon är en dubbelmanad lejonhuvad dvärgkanin, som är supermysig och tam. 

Hon följer med oss ut ibland, till skogen o plockar Svamp?, till stallet när vi rider, och till stranden för att bara slappa. Hon går lös både inne och ute (när vi är med), och älskar att gosa och bli klappad. När jag har middagsgäster vill hon ligga i knäet på någon och få kärlek :o)

Tyvärr tror jag inte vi kan behålla Nina, eftersom första kaninen vill ha tronen för sej själv. Men vi försöker få dem att lära känna varandra, sakta, med galler emellan, och jag HOPPAS mamma Nina kan stanna hos oss när ungarna har flyttat. Jag skiter faktiskt i vad min man tycker. 

Herregud, vilket bestyr med kaniner. De måste få BRA liv, för de är ju så underbara, eller hur?

Smultrondraken70
0

Ja❤️

[JeanetteK]
2

#19 "Köp nya kalsonger, gubbe" 😂Så härligt, det är ord och inga visor det! 😘❤️

Lisabella
0

Hej igen!

Raringarna är nu 3 veckor gamla. Å jösses vad svårt det är att fotografera dem! Enda bilderna på alla tillsammans är när de sover, annars far de omkring som små virvelvindar :o)

Jag ska nu lägga ut annons för att se om någon är intresserad av att ge dem nya hem när det är dags i mitten av oktober. Känns som att det kan bli en smula svårt, hur söta de än är.  Mamman är hittekanin och pappan är okänd …

Lisabella
2

Echo. Minst och lite darrig på benen ännu. Hamnar ofta på efterkälken när det ska busas och springas. Min favorit.

Lisabella
2

Bravo eller möjligen Delta. De båda är mycket lika, helsvarta utan tecken. Livligast och mycket nyfikna på världen.

Lisabella
3

Charlie. Coolast av dem fyra. Blir inte skrämd av ljud och hastiga rörelser (som när mamma Nina i sin glupskhet hoppar upp i hökassen och prasslar) som de övriga. Rund och go' som en bulle. Dotterns favorit.

ra-17
1

#24 #25 #26 Så söta! Hoppas du kan få dem sålda. Så bra gjort av dig/ er att ta hand om mamman och ungarna!

[JeanetteK]
1

Men åååååh 😍Så otroligt fina! Charlie ser nästan ut som en liten chinchilla på bilden. ❤️Roligt att det går bra.

eddiebun
0

Så gulliga!!!!!!! 😍

thea_thea
1

Raptorerna i Jurassic World heter faktiskt Blue, Echo, Delta & Charlie, inte Bravo, Echo, Delta & Charlie, om man ska vara exakt. 😎

Söta kaninisar❤️

Fia81
0

Helt underbara 😍 söta bilder ☀️ Hoppas ni hittar bra hem åt dom 🙂