Korsning vildkanin, färg?
En helt och hållet hypotetisk fråga, av ren nyfikenhet :)
Det finns en del vildkaniner i vårt område och om någon av dem skulle para sig med någon av mina tama honor, vad skulle det då kunna bli för färger? Är helt kass på kaninfärger, men har fattat det som att viltfärgen är dominant?
Alla skulle bli viltgrå. Då det är en färg som är dominant över alla de andra precis som du själv skriver. Men skulle någon av tamkaninerna ha ex vitfläcksanlag så skulle dessa även komma på ungarna då det är dominant. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#1 Tack för svar!
Två av mina honor är wienertecknade, och två är holländartecknade, så antar att de har vitfläcksanlag allihopa då?
Ja precis: http://kaninfarg.se/vitflack.htm :)
-' Malin Hultman
#3 Ok! Någon aning om hur många generationer tar det innan kaninerna blir helt viltfärgade?
Svårt att svara på då det kan vara allt från ett hårstrå till att hela kaninen nästan är vit. :)
-' Malin Hultman
Precis som Malin skriver så blir de viltgrå. Men, sen beror det också på om det är äkta vildkaniner (vilket jag tar för givet om att denna tråd handlar om) eller förvildade tamkaniner. För de sistnämnda kan ju komma i alla möjliga färger och teckningar. 🙂
Ja, det är riktiga vildkaniner jag menar :)