Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninfotografering-tips-och-konstruktiv-kritik
Läst 2057 ggr
[Quellii]
0

Fotovinkel - Porträtt

Hur tycker du man ska fota ett porträtt? Nu menar jag vinklarna, ska det vara rakt framifrån, snett framifrån, från sidan eller liknande?

Det är alltid kul och veta, hittils har jag inte riktigt fått till en riktigt bra porträtt bild på min jätte, så tips? är välkommna! :)

Har du nått tips?? Hur gör du? Vad gör du för att kaninen ska vara stilla? Vilka vinklar tycker du om på kaninporträtt? Bifoga gärna bilder som exempel!

/Photoniq - www.alexandra.foo.se

Moonstrike
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hmm, svår fråga… jag är inte så bra på att fota, men jag tycker om dom som är lite snett framifrån, men bara en aning (fast på den här bilden tittar hon in i kameran

Moonstrike
0

har ingen bra porträttbild, men gillar dom som är lite ovanifrån också, eller lite underifrån ;)

(ingen bra bild)

[Quellii]
0

#1 - Vilken häftig känsla med gallret i förgrunden ;) Det är ganska snyggt snett framifrån :)

---------------------------------------------------------------------

Om man ska fota kaninen med en helt ren "bakrund" då, alltså inte i buren eller liknande, utan kanske på en gräsplätt eller på ett bord? Vi utgår ifrån att kaninen sitter stilla, hur hade man kunnat fota då?

[Quellii]
0

#2 - Okej ^^ "Udda" vinklar gillar jag också, att fota från ett grodperspektiv tycker jag är speciellt kul :)

Moonstrike
0

#4, när du säger grodperspektiv, menar du då att nosen blir jättestor, eller vad är det?

ciss
0

Grodperspektiv är ursött! Speciellt på hästar då, svårt att fota hermelinbebbar ur grodperspektiv. Engla vill nog inte att jag kör upp min enorma kamera under hennes haka. :-)

Snett framifrån är snyggast tycker jag i övrigt. :-)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Moonstrike
0

#3 bara för att komma på det så tvingade jag in kaninen och upp i sängen^^ det var ju något svårt för henne att va stilla, men jag skulle nog säga: rakt framifrån om kaninen har huvudet på sne, snett nedifrån om kaninen tittar neråt, snett ovanifrån om kaninen tittar lite uppåt :) glöm inte att man kanske ska få med ljuset på den sidan man fotar :P

myriis
0

Tycker Profilbilder är fina på människor.

Moonstrike
0

Här en bild som jag tyckte blev bra :) kommentera gärna!

Moonstrike
0

Den här är något mer annorlunda kanske… kommentera gärna! :)

Elina.
0

Jag tycker om bilder tagna från sidan, i kaninens egen höjd. Om det ska vara en stillbild så tycker jag det blir snyggast om kaninen står högrest mot en vacker/neutral bakgrund. En rörig bakgrund kan förstöra en annars perfekt bild!

Elina.
0

#9: Blicken dras lite för mycket mot bakgrunden, den kunde gärna ha varit mer neutral. Kaninen har en vaken och nyfiken blick, men jag hade gärna sett att kaninens öron också hade kommit med på bilden.

twinnie
0

Fotar alltid snett framifrån ^^, Har inga exempelbilder på den här datorn .. Men jaa ..

Elina.
0

Här har vi ett exempel på hur en del små saker kan förstöra en bild. Visst, det går att ta bort en del störande saker med hjälp av datorn, men bilden skulle inte bli bra ändå. Den röda väggen i bakgrunden stör väldigt mycket, och den går inte ihop med resten av bilden. Snön på kaninens huvud drar åt sig uppmärksamhet, skuggan på väggen likaså.

Moonstrike
0

#14 okej… Bakgrunden va inte riktigt det jag mnade, men jag håller med dig. Ja, öronen kunde ju också fått följa med, men bilden blev så "liten".

Vad tycker ni om den här då? (bortsätt från bakgrunden)

[Quellii]
0

Vad fina bilder ^^
#11 - Jag gillar verkligen bilden, men hur gjorde du för att få H*n vara stilla där? :)

#10 - Häftig vinkel, gillar den skarpt ;) Jättesöt kanin du har förresten :) Den bilden är ett exempel på grodperspektiv :)

Moonstrike
0

#16, tack :)

ciss
0

#15: Bilden var väl sådär. Kaninen ser måttligt intresserad ut, men du kapade ena örat. Hade blivit mycket bättre om du inte fotade kaninen uppifrån utan gick ned i dens höjd.

www.frihetenskaniner.se

ciss
0

'dubbelskick'

www.frihetenskaniner.se

Horsepower
0

#11 en sånn affish har jag oxå!!;D

Moonstrike
0

#18 ok, men jag skulle inte riktigt säga att bilden är tagen såå mkt uppifrån ^^

Horsepower
0

jag menar #10

Zvintos
0

Jag brukar ta mina porträttbilder framifrån & lite underifrån/kaninens nivå, eller från sidan också i kaninens nivå eller lite underifrån.

Här är ett exempel.

Zvintos
0

Ett till exempel.

Klasselover
0

#14 - Har du photoshop kan man ju redigera/klona bort vissa små detaljer, som snöflingan och skuggan. Väggen är nog lite svår, men om jag får kan jag försöka? [Du kan skicka bilden utan några streck på, om du vill]

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Elina.
0

#25: Visst har jag photoshop och en hel hög andra redigeringsprogram, men vill inte redigera om bilder för mycket. Bilden ska ju återspegla en del av verkligheten ;)

Men visst, du får nog försöka redigera om bilden om du vill. Vill du ha en större version av bilden så är det bara att säga till.

Sosso
0

Putte på bild :)

Sosso
0

Lite suddig, men vad tycker ni om vinkeln? xP

Tina-A
0

#27: Bra höjd men bilden känns lite sne..!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Sosso
0

Okej. Jag håller nog med dig när du säger det (;

annaforsgren
0

Jag gillar att ta bild lite underifrån för att då ser man deras gulliga munXD

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

annaforsgren
0

Ett till exempel

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

L8sson
0

va tycker ni om denna ?? säg va ni tycker

[Saarah]
0

Jah tkr att det är finast när man tar foton tex ute iu gräset elr såna bilder, 'naturbilder' om man kan kalla det de :P  när kaninen sitterr på en sten elr stubbe elr vad som helst ute i skogen, vis vattnet elr så, fint med snö också (:

L1ll4n
0

Jag brukar ta såna här bilder ibland och ibland så tar jag bilder när han är ute i gräset eller på våran altan ;)

L1ll4n
0

På altanen

Keligast
0

#36 Snygg! :D

BuNNaj
0

Den här tyckte jag blev fin. Ganska naturlig bakgrund och nästan inga störnings moment

RebeccaMelander
0

här är en bild som jag blev nöjd med på min kanin :) <3

Klasselover
0

Den här gillar jag på Zirac, brukar ta i kaninens egen höjd men den här blev från fågelperspektiv (ovanifrån). Bäst tror jag är att ta lite snett från sidan.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

SofiaGenne
0

Jag vill ha kaninen upprättsittande, alltså verkligen sitter rakt och vackert, trycker sig aningen frammåt, så att den ser stor & mäktig ut. Här är ett exempel. Det är bara på en unge, men ändå. Bilderna skall vara lite lite snätt frammifrån.

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Mysofi
0

#41 Det här kanske stör i tråden men måste bara säga :

OMG vilken himla söt kanin!!!

[Maria-Gerbiler]
0

Tycker att bilderna blir snyggast snett framifrån och inte så tråkiga färger. Lägger upp en liten bild på Rufus, det var kanske lite synd att han hade sele på sig, men annars är jag nöjd.

Kommentera gärna. :)

[Niike]
0

#41 Bra fotat. Ursöt kanin!

SofiaGenne
0

#42 & #44; Tack så jättemycket båda 2 :)

Men vad tycker ni (och alla andra), om bilden, i höjd, kurva osv? Är bilden bra som den är, alltså ; I kaninens höjd, snätt frammifrån (något som jag gillar) ?

MVH

L8sson
0

hehe mina kaniner vill aldrig sitta still XD måste fota dom när dom typ e trött och ligge roch sover hehe

SofiaGenne
0

putt

MVH

Majsbecka
0

#45  jättefin bild Sofia! :) Men jag tycker att jag skymtar en kanin (?) i bakrunden? Eller något annat som är lite brun/orange. Något som jag tycker är väldigt fint är att du har förgrund vilket passar bra in. Gillar vinkeln också :) Super sött kort! Det gör inte så mycket ändå att bakrunden inte är ren.

SofiaGenne
0

#48; Tack, äntligen någon!
Jo, det är ett löv :)  stör mig också lite på de färgvariattionerna (stavning?) i bakgrunden, men samtidigt så passar det.. eyshh x). .   Tack så mkt ! :)

MVH

Noa-Nisse
0

antingen lite snett under ifrån, eller lite snett uppifrån som denna bilden ;)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Welina-s
0

Såhär :)

xCYANIDEx
0

#41 skitsöt bild, fantastisk kamera. system är (y).
förusättningen är ju en hyffsat bra kamera, men mycket sitter ju i hanteraren av den, dv.s fotografen.

jag tycker att kaninen har ett vaket uttryck och sitter korrekt. dock skulle kanske det bakre örat vara frammåt. bakgrunden är lite störande, med olika färgduttar här och var. skulle viljat se mer luft över kanines öron, och som du ser är det mer luft till vänster om kaninen än till höger, så där skulle du beskära lite kanske för ögats centrering.
förövrigt annars är du riktigt duktig på fotografering, och dessa fel är ju inte det första man tänker på. du har fått ett vaket uttryck och riktigt bra kroppspråk - fortsätt så!

L1ll4n
0

#37 - Tackar så mycket ;)

Tisdus
0

#41 Herreminje va söt kanin!!

senna
0

#41 - fin bild, stör mig dock något otroligt mycket att det är så lite luft vid örat (se bild). Annars; bra skärpa, fina färger. Bakrunden är ett litet minus, men ja, vad ska man göra? ^^

Clariiz
0

Jag tycker snett framifrån då djuren/människan tittar in i kameran. Du får med så mycket mer. Om man tar fram i från kan det ibalnd se lite konstigt ut. Och från sidan så utställning.. Så snett framifrån.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

sputtnick_plexus
0

Tycker att det är snyggast snett, =)

Flippa
0

#41 Men skit vilken sööt :D Helt underbar!

SofiaGenne
0

#52 Tack för lång kommentar! Då vet jag vad jag ska testa till nästa gång, osv :)
#55 Okej :P Tänkte faktiskt inte så mycket på den luften. 52 sa också de :)
#58 Taack :)

MVH