Erfarenhet av kaninpest?
Jag hörde på jobbet igår att någon sa att kaninpest (myxomatos) finns i Gbg-området numera, är det någon som vet om det stämmer? Vet att det funnits i Halland tidigare.
Läste en artikel den 18 Augusti att kaninpest härjar i Falkenberg. Det är ju inte superlångt från Göteborg men annars har iaf inte jag hört något
Min kompis som jobbar på en klinik har fått in lite kaniner med pest senaste tiden. Bor i Varberg 🙂
Emma
Det finns där vildkaninerna finns, generellt sett. Vildkaniner finns inte i göteborg, däremot förvildade tamkaniner så det är inte omöjligt att det har brytit ut där om någon tagit med sig smittan nerifrån. Dock finns de ju inte lika utspritt som vildkaninerna gör nere i skåne/halland så det är lättare att undvika smittan.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
Jag tror det finns vildkaniner i Gbg. Jag såg ca 12 gråa kaniner vid Tingstadstunneln tror jag
Har sommarstuga i Varberg, vet att där finns kaninpest sen år tillbaka.
Ja, det finns vildkaniner i Gbg. Vid Tingstadstunneln har de funnits i flera år, och även i en hel del andra områden i Gbg.
Där vi bor finns en liten koloni med vildkaniner, och det är därför jag vill veta om kaninpesten även finns här numera? Och om man bör vaccinera utekaniner i området nu?
#5 jag vet inte om set finns kaninpest där tyvärr :( Men om du vill vara på den säkra sidan hade jag absolut vaccinerat. Jag har vaccinerat min kanin, och han är dessutom innekanin. Men jag tycker att det är bättre qtt vara på den säkra sidan än på den osäkra ;)
Jag bor i Göteborg och jag hade nog vaccinerat mina iaf om de var utekaniner. Ska vaccinera mina innekaniner till våren iaf. Det är kanske inte så att det är väldigt utbrett här men det finns ju i närheten och det är tillräckligt stor risk anser jag :S
Man har upptäckt en ny typ av gulsot på kaniner i södra sverige både bland vilkaniner och även en tamkanin i göteborg! Och vaccinet som finns skyttar bara delvis!! Googla på gulsot på kaniner! Jag läste det nyligen i nån tidning!!
#8 Ja, det har jag med läst om!
Fast kaninpest (myxomatos) är en annan sjukdom.
Om man vill veta säkert kan man ju ringa till en veterinär i området och fråga. Dom vet ju om det finns 🙂
Emma
Just nu finns det supermycket pest i södra småland. Inte hört så mkt om andra ställen men jag skulle vaccinera om jag var du. :)
http://nouw.com/smattochgott
Välkommen! <3