Utekanin, isolering, värme, minusgrader
Hej Jag har aldrig haft en utekanin utan han har bott inne Hur gör ni när det är riktigt svinkallt på vintern? Har ni isolerade burar av något slag? Frigolit elr något annat? Har ni något "element" av något slag? Som jag har förstått det så ska man ej behöva någon isolering, men min mamma är helt bestämd med att man absolut måste ha det både i botten, taket och baksidan… Buren jag kollar på har ingen botten utan är gjord för att stå på gräs, men jag tänkte ställa den på altanten och bygga ett trägolv till, räcker det???
Det viktigaste är att buren har minst 3 helt täta sidor. Alltså bara nät på framsidan. Helst ska den ha en del där det är helt skyddat så att inte vinden blåser in. Är det dragfritt så får kaninen upp värmen lättare.
Sen är det viktigt att den står över marken. Den får alltså inte stå direkt på marken. Vet inte hur er altan ser ut men är den bara direkt på marken så bör du skaffa ben till buren. Är altanen redan högre upp så går det bra att ställa den där på.
Isolering behövs inte, halm är mycket bättre då. Isolering kan göra det motsatta och isolera in kylan istället för värmen. Finns det ingen värmekälla i buren så finns det ju inte heller något att isolera in och då är det helt onödigt att ha. En kanin med vinterpäls avger inte så mycket värme att den blir en värmekälla i en normal bur.
Det är inte heller att föredra att ha värmeplattor eller lampor eller liknande. Då vänjer sig kaninen vid värmen där och fryser när den är ute i hagen.
Kaniner är väldigt tåliga när det gäller kallt klimat, sålänge dom får bra hö och vatten ett par gånger om dagen klarar dom sig bra utomhus även på vintern. 🙂
När man haft innekanin märker man verkligen vilken tjock päls dom får på vintern utomhus jämfört med inomhus.
Emma
Okej tack för svar! Mamma är fortfarande skeptisk och påstår att kaninen visst är en värmekälla osv… Hur gör man med flaskan…? Den flaska jag har är ju en sån där med metallpip, kan inte kaninens tunga typ fastna på den om det blir riktigt kallt……..?
Vår altan är sten… Men jag tänkte bygga som en "träback" typ, så att den kommer upp ett par cm från altanen, räcker det?
Man behöver inte ha isolerad bur, risken är att man isolerar fel = stänger inne kylan istället för att hålla ute den. Ha riktligt med halm, minst tre heltäckande väggar och på ben så fungerar det toppen.
Inget element.De har sin päls :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 Byt till skål när det börjar frysa. Kaninen kan slicka på isen i en skål när det fryser. Det går inte i en flaska. Dessutom så spricker flaskorna lätt och man behöver ha flera stycken för att dom måste tina innan man kan byta vattnet ju. I en skål går det oftast slå ut. 🙂Dom får även i sig vätskan fortfare. Jag hade metallskålar till fåglar på vintern som man satte fast på gallret. Dom va lätta att få ut isen ur och så.
Nja, när man haft utekanin vet man att dom inte avger mycket värme. Dom kan kännas kalla på pälsen men sticker man ner fingrarna i den så märker man hur varma dom är. Deras päls är isolerande nog. 😃 När jag hade mina ute och bodde hemma så ville pappa också isolera buren. Lät honom isolera ett hus i buren så han skulle sluta tjata 😉 Kaninerna satt aldrig i huset.
Skulle rekommendera några dm över marken iaf. Är det stenaltan så tränger kylan upp en bit. Och om det snöar så vill man ju inte ha hela buren fylld med snö. Beror ju på vart du bor men skulle säga minst 30cm över marken. Då är den skyddad från kylan under och snö (om du bor i söder). Bor du högre upp kan det behövas mycket mer ben.
Emma
Jag har skål åretom, tyckr det är bättre 👍
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.