motionsbolls fyllning
Hej, jag undrar hur mycket godis jag ska ta i i hans motionsboll?
Lägg i hans pellets istället så får han jobba lite för det. Min yngsta får all sin pellets så. Det tar lite längre tid för dom att äta upp det då. 🙂
Vill du lägga i godis så bara några småbitar åt gången. Max en tesked skulle jag säga.
Emma
Jag lägger också i pelletsen i bollen så dom för kämpa lite. Ge pellets i motionsbollen och kanske något gott t.ex. Äpple eller banan någon gång ibland :)
Men vill både ge i matskålen o i motionsbollen så hur mycket pellets kan jag ge går ut väldigt lätt
Vad är han för ras och hur gammal? 🙂
Emma
Dvärgvädur 3 eller 2 år gammal
#5 Då skulle jag ge max 2-3 matskedar. Sen får man vänta några veckor och se om han behöver mer eller mindre. Men 3 matskedar är ungefär en halv dl och det brukar vara lagom för en dvärgvädur att få per dag. :)
Emma
Ok tänkte ta en halv till den bollen en halv till toalletsrulls leksakerna o 2 matskedar till matskolen
Jag känner hans ryggrad lätt
#7 Det du kan göra om du tycker han är lite smal är att ge kanske 0,5-0,75dl pellets och sen lite havre eller solrosfrön vid sidan om. Så kan du blanda det med pelletsen, kanske en halv tesked solrosfrön om dagen. Dom tycker det är gott med så blir lite mer godis att ha i bollen kanske? :)
Äter dom för mycket pellets så får inte tänderna och magen tillräckligt med fiber, magen behöver mycket hö för att fungera som den ska. Så då kan man byta ut en dl pellets mot någon tesked av något som innehåller mer fett. Så mår magen bra och kaninen lägger på sig lite vikt. 🙂
Emma
Jag tycker faktiskt att han är lagom
Jag brukar lägga pellets och bara några godisbitar, så det blir lite liknande gnabarblandning. Det uppskattas här!
Ok nu lägger jag en halv tesked i den o en halv för toalettsleksaker