Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1080 ggr
ElmerKrudd
0

Hjälp att välja ras

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi kommer förhoppningsvis flytta om ett par månader och då kommer vår dvv blandras Gandalf äntligen få sig en tjej. Han är snart tre år och väger ca 2,3-2,5 kilo. Det vi funderar över är vad för ras som skulle passa bäst med honom. Han är rätt lugn av sig så vi skulle gärna se att han får någon som kan leka med honom. (Just nu jagar han katterna ibland vilket verkar väldigt roligt). Dom kommer ha ett halvt rum för sig själva och bli utsläppta i resten av lägenheten när vi är hemma, som han är van vid. Min sambo säger att han vill ha en hermelin och jag håller med om att de är fruktansvärt söta men är lite rädd att hon kanske kommer vara för liten..? Skulle verkligen uppskatta om ni kan säga Vilken ras? ni tycker verkar bäst och gärna beskriva just den rasen lite grann :) Ps. Gandalf är självfallet kastrerad och honan kommer kastreras om vi känner att det behövs :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Linda1977
0

Är han lekfull av sig kanske en sprallig Hermelin eller Liten rex passar utmärkt som kompis😄

Irmelinis
0

En piggare, påhittigare ras verkar bäst isåfall, som Dvärgvädur rex 🙂 De brukar vara aktiva kaniner, vänliga och matglada, många gillar att bli klappade och uppskattar att få stora ytor att springa på. 

En tråd med lite bilder på rasen: 
http://kanin.ifokus.se/discussions/4d71398fb9cb46222d050bc9-dvargvadur-rex

(Hermelin har jag ingen erfarenhet av, så kan inte säga nåt om den rasen…)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
0

Eller en ras som är lite, lite större, Holländsk kanin. Pigga, supertrevliga, sällskapliga och vackra. (vill själv ha en sådan i framtiden) En tråd med några bilder:

http://kanin.ifokus.se/discussions/53a05d588e0e744ac00014fa-hollandare-nagon-mer

www.alrunans.weebly.com/

ElmerKrudd
0

Rex är ju väldigt fina men efter Gandalf hade trycksår för ett par månader sen och en lååång process senare för att få bort det så har tanken på att ha en Rex avskräckt mig då jag förstått att de har lättare att få just trycksår. Min sambo är som sagt väldigt sugen på en liten hermelin, Hur är de i temperament och så? Har googlat men inte hittat så mycket. Kanske enklare för någon som har en att förklara :) Vi har även funderat på dvärghare :) Gandalf är inte jätte lekfull men skulle nog kunna bli med rätt kompis :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Irmelinis
0

#4 Aha, det är ju sant att de är känsligare för sår på tassar och så, förstår att du inte vill behöva oroa dig för sånt!

www.alrunans.weebly.com/

ElmerKrudd
0

#5 Precis och efter pärsen med Gandalf (som hatar att bli uppplockad och därav hatar att bli insmord och medicinerad xD)så känner jag inte för att göra om det i första taget ^^ Holländare lät väldigt intressant dock :) Ska visa min sambo sen när han kommer hem ^^

Irmelinis
0

www.alrunans.weebly.com/

ElmerKrudd
0

#7 Tack, vad snällt av dig :)

emms
0

Holländare låter som om det hade passat bra. Oftast väldigt trevliga och nyfikna men även aktiva. Ligger på samma vikt ungefär, lite mer. Aldrig hört någon som varit missnöjd med en holländare, sen är dom ju så vackra med 😍

Tror inte en hermelin skulle vara för liten om ni vill ha den rasen. Men har fått uppfattningen att hermeliner kan kräva en del tid för att bli tama och trygga. Och enligt min erfarenhet så blir två kaniner lite mer samanväxta med varandra än matte&husse. Men är ju självklart olika för olika individer. Finns ju många som föder upp hermeliner så då kanske ni kan besöka en uppfödare och hälsa på föräldrarna och ungen innan ni bestämmer er. 

Måste säga att Gandalf passar otroligt bra i sitt namn! :)

Emma

Irmelinis
1

En sak jag läste som någon skrev för ett tag sedan, var att Hermelin ofta brukar bli precis lika roliga, snälla och tama som t.ex Dvärgvädur och Holländsk kanin, *men* att det krävs lite mer tid och jobb av ägaren att få den sådan, medan de andra två raserna (oftast) har den personligheten från början.  

Men det finns ju så många olika individer av alla raser.

www.alrunans.weebly.com/

ElmerKrudd
0

#9 Ja, jag känner att holländare blev väldigt intressant för mig iallafall. Ska diskutera med herrn när han kommer hem om vad han tycker. Gandalf är ju redan rätt så självständig om man säger så, behöver knappt klippa hans klor, det fixar han jämt själv xD Så jag tror vi skulle vilja ha någon som är lite mer närhetssökande än vad han är. Och som sagt så blir dom ju vad man gör dom till :) Tanken är ju den att han ska få någon som faktiskt vill leka med honom och inte bli tvingad till det som katterna blir xD Det enda jag vet säkert är att det ska vara från en uppfödare och att jag vill att hon ska vara mycket hanterad. :) Låter som en bra idé oavsett att besöka en uppfödare. Får se när det närmar sig om det finns någon här i närheten av båda raserna :) #10 Ja, det har jag också läst någonstans. Gandalf är lite raka motsatsen till vad en dvv "brukar" vara. Han är inte speciellt gosig, gör precis som han själv vill och är lite av en bitch ;D haha

ElmerKrudd
0

Brukar säga till Gandalf att det är tur att han är så jädra söt ;P Ibland blir man lite galen när han är så himla envis ^^

ElmerKrudd
0

Vi diskuterade igår och holländare låter som en finalist bland de raser vi gillar. Sambon började prata om jätteraser t.ex. belgiskjätte och så. Vad vet ni om det? Vad är minsta ytan dom behöver osv?

Irmelinis
0

Gud vad smidigt med en kanin som klipper sina klor själv! Önskar han kunde lära ut det till mina 😛

Att "de blir vad man gör dem till" tror jag inte riktigt på dock, alla kaniner har en bestämd personlighet, vissa saker går ju att träna så klart, men de har ändå vissa grundförutsättningar (beroende på arv och miljö) som inte går att ändra på. 🙂Annars skulle det ju inte vara så viktigt att välja rätt ras, då kan du lika gärna ta en Hermelin och "göra" den till en Holländare 😃

Japp, det är tur att de är så söta, hahaha… mina är också riktiga busfrön, speciellt honorna…

www.alrunans.weebly.com/

ElmerKrudd
0

Haha jag menar såklart med att "de blir vad man gör dem till" att man kan ju inte förvänta sig att en kanin ska vara jättesocial och go om man aldrig är med den. T.ex. Och som med Gandalf så lyfte jag honom aldrig förutom om det behövdes så han gillar inte att bli lyft då han inte är van vid det. (Tyvärr, hade hört att man inte skulle lyfta dem så ofta) Jag menade inte att kaninen är som en liten klump med lera som man formar som man själv vill ;)

Irmelinis
0

Vissa kaniner accepterar (men gillar det inte) att bli lyfta, andra gör inte det oavsett hur mycket träning du lagt ner på det… jag har provat, bara en av mina fyra äldre kaniner går att lyfta utan problem, men om jag gör det varje dag så blir de snart sura på mig… De äldsta har jag ändå tränat med i flera månader *suck*. Nu bär jag dem i transportbur till och från hagen, för de gillar mig som ägare bättre då 😃

www.alrunans.weebly.com/

ElmerKrudd
0

Haha ^^ Ja jag kan förstå dem att de inte gillar det. Men som när Gandalf skulle få medicin och behandling tre ggr om dagen i en vecka så var det sjukt jobbigt när han blev så himla sur varje gång x)

Irmelinis
0

Vet att det var en tråd om yta till jätteraser för inte så länge sen… hittar den inte just nu. Här finns en annan: 

http://kanin.ifokus.se/discussions/50041b01d3b4fd3ca8003109-burar-till-belgisk-jatte

www.alrunans.weebly.com/

ElmerKrudd
0

Tack :) Oavsett är ju vårt mål att de ska kunna vara frigående i lägenheten när vi är hemma ^^ då blir det ca 80kvm att röra sig på :)

Irmelinis
0

Jag vågar inte skaffa en så stor ras, haha 😃 De kan ju ta sig in, över och upp överallt.. mer mat = mer bajs, och om de får för sig att tugga på nåt de inte ska tugga på så blir det ju väldigt fort förstört, jag håller mig till dvärgkaniner 😃

www.alrunans.weebly.com/

ElmerKrudd
0

#20 Haha ja, det är sant ^^, Hittade precis jättekaniner.ifokus så jag ska höra med dom där om vad dom har för erfarenheter av att ha en jätte inomhus ^^

CamillaS
0

Har precis skaffat min första holländare, och kan säga redan nu att han är en jättemysig kanin! Ångrar inte mitt val av ras hittills iaf. 😃😍

farvendal
0

Holländare, helt klart! Underbart temprament, vackra och lagomt stora (för mig :P)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

ElmerKrudd
0

#22 #23 Det lutar åt holländare just nu :) Men vi har ju åtminstone ett par månader på oss att bestämma ^^,

[Indii]
0

Kan bara instämma i att holländare är en mycket trevlig ras.  Kunde inte föreställa mig att kaniner kan vara så pass sociala innan jag skaffade mina två!

Max858
0

Jag hade tagit en dvärgvädur som är både gullig o rörlig

ElmerKrudd
0

#26 Gandalf är dvv blandras och vi känner att vi vill ha en med uppåt-öron som vän till honom :)

itiswhatitis
0

Hade tagit dvärgvädur tror jag. lite partisk ;) men dom är både spralliga och lugna, på det sättet har dom allt. Jättefin kanin du har, gillade verkligen både bilden och namnet Gandalf :>

Insta: isabellaroenne

itiswhatitis
0

#27 Om du vill ha uppåtöra så kanske lejonhuvad kan vara något?

Insta: isabellaroenne

Lillekitte
0

Om drygt en månad kan jag berätta hur det har gått med Lorenzo (renrasig dvv från uppfödare) och Blixtra (hermelin/lejonhuvad/dvv från "vanligt" hem). Dom är båda 3 år och kom till oss för drygt en vevka sedan, dock kastrerades L i torsdags, så dom får vänta några veckor med att börja omgås…😉 L är väldigt lugn, inte speciellt aktiv, och Blixtra är det full fart på - kanske blir en bra mix? Lite orolig dock eftersom han ju är klart större än hon, och har upplevt at han har gjort "utfall" mot oss ett par gånger (aldrig bitit, men markerat att han inte har velat ha kontakt just då). Men enligt uppfödaren är han väldigt snäll och har aldrig bråkat med någon hos henne, så förhoppningsvis blir dom bra kompisar!

Lillekitte
0

Uppdatering: Nu har vi haft Lorenzo och Blixtras burar i samma rum några dagar, och låtit dom växla på att vara ute i "hagen" som står mellan burarna. Och OJ, vilken fart det har blivit på tidigare lugna Lorenzo!!! Han "stylar" för henne, kutar fram och tillbaks och hoppar upp och ner på sitt hus, ställer sig på bakbenen vid gallret etc. Och hon är också jätteintresserad. Skall bli så kul när vi kan testa att sätta ihop dom om ca 4 veckor! PS: Blixtra har flera gånger lagt igen fläckar på mattan precis vid gallret/närmast hans bur. Hon är inte 100 % renlig hos oss (än), men i hagen har hon bara lagat fläckar intill hans bur. Fläckarna verkar vara färgade men inte gula, mer rödliga/brunliga. Är det kiss, eller någon annan vätska?

ElmerKrudd
0

#31 Ok… Startar du en egen tråd och frågar där får du säkert mer svar. :) (Kommer f.ö bli en holländare för oss när det blir dags)