Ryck av klo:( hjälp!
Skulle klippa Bosses klor och plötsligt rycker han undan tassen så att hela klon rivs av och hänger löst! Blöder rätt mycket! Vad gör man? Har försökt stoppa med potatismjöl men det går dåligt, och vad gör vi med klon som liksom hänger löst?? ( jag vet jätteklantigt, har aldrig hänt förrut)
försök att klippa av det som hänger löst. Annars kommer den att falla av och kanske göra mer skada. Jag har hört att man kan försöka stoppa med vasselin men när jag råkade klippa förlångt så höll jag för med hushållspapper en stund och sedan när det lugnade ner sig så fick hon hoppa runt i hagen på gräsmattan tills det helt hade slutat blöda. Sätt inte in kaninen i buren bland halm/spån då de kan bli smutsigt. Det är bättre med en ren matta eller en gräsmatta.
Verkar kaninen väldigt besvärad över klon?
Nä, inte mer ön att han slickar på den.
okej, så länge kaninen verkar må bra så är det lugnt. Har det slutat blöda?
Det småblöder:(
Okej, så länga kaninen verkar må bra är det ingen fara. Blir kaninen sämre och börjar må dåligt kan det vara bra att åka förbi veterinären. Jag skulle hålla koll på kaninen tills det slutat blöda och sedan se efter hur den mår imorgon.
:)
Ok, tack! Känner mig så himla klantig:( hade klippt halvvägs när han bara ryckte undan tassen. Men han verkar inte påverkad av det. Är det stor risk att det infekterar?
Så länge det är rent och fint är de nog inge problem.
Tack för svar:) det har torkat och ser torrt ut. Han är inte alls besvärad av det:) håller lite extra koll så att det läker fint. En fråga bara, växer det ut en ny klo när den gamla lossnat helt?
Hur är klon lös? är den lös hela vägen in vid "fästet"? om det sitter lösa biter inne vid huden ska man ta bort dem då de annars kan orsaka problem. Hade en kanin som själv råka ha av hela klohylsan och veterinären jag var hos då (som fött upp kaniner själv) sa att det tar 3 månader, 3 veckor och 3 dagar för hela klon att komma tillbaka igen vilket även om det inte stämmer helt på dagen var nära.
Ha extra koll så det inte blir inflamerat men oftast går det rätt bra för dem. Även vår hund hade sönder en klo en gång men där fick veterinären dra ur klobitar som fortfarande satt kvar.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Har kollat idag igen och det ser torrt och fint ut. Det är en klostump som sitter fast ordentligt så jag tror att jag helt enkelt klippte alldeles för mycket:( tack för alla svar:)