Erfarenheter av Belgisk hare
Just nu går jag runt i funderingen att skaffa en belgisk hare. Precis som med rex-rasen har har-rasen fångat mitt intresse, men det som står på papper går ju inte riktigt att jämföra med verkligheten. Skulle därför vilja höra lite om någon av er har erfarenheter av denna vackra kaninras och om ni vet någon uppfödare (helst i stockholmsområdet) som har någon hemsida man kan kika runt på osv :)
Hälsningar,
Gizzma
/Gizzma
Everything has its beauty, it's up to you to see it!
På Harkaniner.ifokus.se finns mycket info.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Annars, om du ställer ut, kan du gå till en utställning och fråga en har-ägare där. Senast på Berga dagarna såg jag 2 (eller 3…?) belgiska harar.
En del hopp uppfödare har annars erfarenhet av harar.
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Jag har och föder upp belgisk hare sedan 2013.
Rasen är en one of a kind. Helt underbara djur över lag och väldigt trevliga.
Med det sagt, så kräver mina harar mycket aktivering, annars klättrar dom bokstavligen på väggarna.
Mina hoppar regelbundet, men utöver tävlandet springer dom 1-2km/dag och får(och kräver) en hel del mental stimulering varje dag.
Min tan-hona Dottir är lite speciell. Hon är en "en-mans" kanin. Hon gillar och accepterar mig. Men that's about it.
Hon brukar inte acceptera att någon annan matar, plockar ut eller för henne i sele alls.
Om du är intresserad av en belgisk hare så tycker jag absolut att du ska kolla på att införskaffa en, eller kanske en kanin som är 50% belgisk hare 50% vädur. Dom är i regel mycket lugnare och kräver inte lika mycket som en "ren" hare gör.
Med det sagt: Harar är en speciell typ kaniner.
I regel är dom inte några gosisar, inte på samma nivå som rex, lejon, vädur eller liknande raser. En stund kan gå bra, beroende på vad kaninen tycker om kel, men vill dom inte så vill dom inte. Det går inte att tvinga en hare till någonting. Dom är absolut inte skygga för att visa vad dom tycker om saker och ting.
Vill dom inte hoppa, så kommer dom inte hoppa.
Vill dom inte gosa, så kommer dom inte acceptera gos.
Jag personligen älskar harens mentalitet. Den passar inte alla, men dom är verkligen helt underbara, påhittiga, smarta och roliga. One of a kind.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube