Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 1929 ggr
boberga
0

Vilken pälstyp på mina pälsbollar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Kan någon vänlig själ förklara de olika päls-varianterna för mig? Har för första gången fått en kull kaninungar. Mamma är korthårig dvärgvädur och pappan lätt lejonhuvad hermelin-korsning, han har lite längre päls bakom öronen och på kinderna, kort på kroppen. Två av deras fem ungar är lurviga, inte bara på huvudet utan hela kroppen har längre päls än de övriga. Alla är vita så det syns väldigt tydligt. Vad kallas denna lurviga variant? En lejonhuvad är väl inte mer pälsad på kroppen och en fuchs är väl inte så långhåriga på huvudet som mina pälsbollar? Se bilder för jämförelse, ungarna är 4 veckor gamla på bilderna.

Peak303
0

Fusch är en kanin med enbart lång päls över hela kroppen men inget alls i huvudet.

En lejonhuvad kan se ut på många olika vis. Kan se ut allt från att vara dubbelmanad och ha riktigt fin tjock lång päls. Till att bara ha lite långt hår bakom öronen. 

Tycker dina två ser ut som en normalpälsad och en lejonhuvad. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

boberga
0

Okej, så en lejonhuvad kan ha längre päls på kroppen också? När jag googlade på det så stod det att de skulle ha kort päls förutom manen. Mina har lång päls över hela kroppen, lite kortare på öronen och mycket längre på huvudet.

Peak303
0

Men de är bebisar än så länge? För bebisar har mer päls än vad vuxna har. Som min lejonhuvade jag har idag har lång päls runt huvudet samt på baktassarna. Som liten var hela han fluffig. De fäller av bebispälsen. Sen om de inte är renavlade lejonhuvade så kan man inte förutsäga hur manen blir.

-'  Malin Hultman

boberga
0

Hoppas verkligen att de behåller pälsen, verkar konstigt om 2 av 5 har all denna päls som sen faller av. 

Hur ser satin, teddy och rex-pälsade ut?

Irmelinis
0

Oftast fäller de av en hel del av pälsen, det är bara så den sortens päls funkar. Eftersom föräldrarna är ganska korthåriga, så blir ingen av ungarna super-fluffig heller. 

Satin är en pälsvariant som gör pälsen blankare och starkare i färg, och är oftast korthårig (förutom på rasen angora som finns i satinpäls) här är en bild på min satin-hona:

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Rexpäls är väldigt kort som sammet, ibland lite lockig och mjuk. 

Teddypäls är långhåriga och min Dvärgteddy såg nästan ut som din långhåriga unge när han var mindre, fast ännu lite längre päls. Han kan komma att fälla av en del på ryggen och så när han blir äldre. Bilder på honom, de två första är han fyra månader (har klippt hans päls runt ögonen), bilden där han sitter i knät så är han 8 veckor gammal och väldigt fluffig.

www.alrunans.weebly.com/

Irmelinis
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Vet inte om det hjälper dig så mycket, men.. 😃Kan ge ett exempel på pälsen på mina dubbelmanade Lejonhuvade kaniner, hur de såg ut vid 8 veckor, 6 månader, och sedan som vuxna vid 2 års ålder då de fällt av en hel del och nu har de mest längre päls bakom öronen och runt magen:

www.alrunans.weebly.com/

Peak303
0

En normalpälsad vs satinrex.

-'  Malin Hultman

Peak303
0

Sen n vanlig rexpälsad. En rex har lockiga morrhår samt mycket kortare päls och ibland lockig.

-'  Malin Hultman

emms
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Kan ju slänga in en bild på fuchspäls med så har vi nästan alla pälssorter 😉

Bebispäls vid tunneln, tonåring i sele. Sista bilden vuxen.

Emma

boberga
0

Tack för all info och bilder. Väntar med spänning på hur mina pälsbollar kommer att bli 🙂

boberga
0

En dum fråga till; hur gör man för att få bilderna rättvända? 🤪