Vilken klotång/sax rekommenderar ni?
Hittar bara gamla trådar med klotänger som utgått ur sortimentet och startar därför en ny tråd. Jag måste köpa en ny klotång då den jag snott av mamma och pappas hund är slö och bara vrider runt klon utan att klippa den. Så någon som kan tipsa om en bra klotång? Gärna från typ teddytassen, gnagarboden, arken eller likande så att man kan beställa den då jag har svårt att ta mig till stan, och där har vi bara en djuraffär 🙂
Jag har en sån här.
Tycker den fungerar alldeles utmärkt!
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/klosaxpalsvard/klosax-proffs-165cm-766.html
Den har jag. Tycker de där små är alldeles fruktansvärda.. Blir alltid ett knyck när man klipper och klorna viks ibland. Den jag använder nu klipper klor som smör och man kan ffa klippa försiktigt och långsamt. Min ena kanin tyckte ljudet var lite obehagligt och det blir inte lika illa med den.
#3 Är den tillräckligt viss som den ska vara så blir det inget knyck ller att klorn vikts, ser inte det på mina i alla fall :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Tyvärr haft det på alla mina klosaxar av den modellen, även på nya ): Så jag ogillar dem starkt. Tycker det är så svårt att vinkla saxen om man exempelvis sitter med kaninen i knät just för att saxen är formad som den är. Det är väl därför de viks också men jag tycker fortfarande man får ta i mycket mer med dem. Egentligen lite konstigt för alla har ju nästan såna saxar, aldrig sett en annan variant innan jag skaffade den jag har nu. Tycker den större är smidigare att hålla i samt att den känns lite vassare. Grymt nöjd iaf!
När jag köpte den på teddytassen så sa de att ALLA de där klosaxarna ni just tipsade om var gjorda för små barn just för att de är så små.. Känns som rätt mycket säljsnack och BS men drf så köpte jag en annan. Blev iaf SÅ nöjd. Tycker det är värt att testa den =)
Har en likadan som Frida. Fungerar alldeles utmärkt på mina dvärgkaniner och på marsvinen. Den är lagom vass samt liten och smidig, man tappar den inte och så kommer man åt klorna lätt även om kaninen sitter på marken. Nog inte lika bra till större kaniner.
Köpte den på någon random kattutställning minns jag. Flera år sedan och still going strong.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#5 Jag har alltid dem i famnen eller på bordet, tycker inte det är svårt :) Men kanske fått in någon teknik då jag är van vid dem :)
Synd att du upplever det så, upplever helt annorlunda :) Fungerar till vuxna och bebiskaniner samt marsvinen, har den till småhundarna också :)
Den på börjes tycker jag dock är vassare än dogmans.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 Sitter med mina i famnen också, nu har jag en annan som håller då är det ju lite enklare. Har använt den typen av sax i 10 år och det har väl fungerat +- men var aldrig helt nöjd :P Nuvarande kaninen viker dock in sina fötter och klor så på honom går det absolut inte xD Han är av lite större variant och lite tappad i klinkergolvet eller något. Väldigt speciell kanin som inte gör kloklippandet enkelt……. 😂
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Jag har en från öb som kostade runt 40 kr. Den fungerar bra tycker jag.
#10 Hade en sådan till min hund för ett tag sedan, den höll för en klippning sedan så var den slö, dessutom tyckte hunden det var obehagligt eftersom den lät så mycket när man klippte. Men är ju olika vad man tycker ;)
#11 Vad konstigt. Min är bra än, även om det var ett år sen den började användas. Sen tycker inte jag den låter mycket heller. Dock har min kanin kanske lite mindre klor än en del andra kaniner (vet inte,men kanske…).
#12 Okej, det kanske var fel på min. :)
Håller med Melbun. De med fjädrande motstånd i är bäst! Har själv en som egentligen är till valpar. Fungerar toppen och är skönare att klippa med tycker jag och min sambo. Lättare att trä in klon i hålet och klippa än att behöva måtta själv utan fjädring :)
"Ha det gött, ät ej kött" 
Giljotinsax! Så sjukt mycket bättre än alla tångsaxar jag testat. Kostar lite mer men helt klart värt det. Lättare att få rätt vinkel på klon och blir ett mjukt snitt. Bara glider genom klon. Har haft min i 5 år och är som ny.
Såhär ser dom ut: http://www.petster.eu/shop/7500/art0/h2240/1602240-origpic-164b9d.jpg
Emma