Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1710 ggr
missan´s
0

SNABBT SVAR - Har hon fått pest?!

Har panik då jag precis varit ute i kaninburen hos Freja. 

Hennes ögon känns svullna och inte alls som dom brukar. Hon är liksom helst ljusrosa runt hela ögonen och en vit klump sitter liksom i kanten! Hon ligger och bara vilar och blundar. Inte så pigg som hon brukar!

Det är kaninpest på ett område i närheten och har varit (eller fortfarande är?) i området där vi bor. 

Hon har varit hos några släktingar nästan hela sommaren, för att vara på den säkra sidan, då det inte finns en enda kanin där hon varit. Men nu när det gått så lång tid, vi har inte sett några kaniner alls och framförallt inga sjuka eller döda i omr och vi hittade inget uppdaterat om kaninpesten, så bestämde vi oss för att ta hem henne igen då vi saknat henne otroligt mycket.

OBS, har inte varit en enda kanin här (vad vi sett) men har läst att det kan smitta genom t.ex plockat gräs som en annan "pest-kanin" har suttit på? 

Kommer bild strax!

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

[Melbun]
0

Insekter och fåglar kan ju sprida sjukdomen också. Är du orolig bör du ta kaninen till veterinären men det tror jag redan du vet om =) Hoppas det inte är något allvarligt dock.

missan´s
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Okej, visste inte att fåglar smittade. Är väldigt mycket skator då buren står under äppelträden…  

En bild (sorry för ofokus)

Irmelinis
0

Den enda som kan svara på vad det är, är ju veterinären, så ring med en gång! 👍
Förstår att du är orolig, hoppas verkligen hon blir bra igen!

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[Melbun]
0

http://www.sva.se/djurhalsa/vilda-djur/viltsjukdomar/kaninpest

Du har kanske redan läst det här och jag har själv aldrig haft en kanin med kaninpest tidigare så jag har inget att jämföra med. Men det ser inte riktigt friskt ut och jag hade nog tagit det säkra före det osäkra och åkt till veterinär idag. Just för att det inte ska hinna bli ännu värre.

missan´s
0

#3 /#4 Min mamma är inte hemma än men jag ska ringa henne så blir det antagligen veterinären nästa..

#4 Jättebra artikel! Tack, kollade henne igen och ser att nosen också ser svullen ut.. Och varig i ögonen instämmer jag med på… :(

Peak303
1

Om det är runt båda och hon har svårt att andas så åk in akut! Nu med en gång (om du inte redan är på väg).

Hoppas det ordnar sig ❤️

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[Melbun]
0

Har du märkt nån mer svullnad runt nos, mun eller könsöppning? Om jag inte har fel så är det inte helt ovanligt att det sprids via insekter som fästingar tex. Du får hålla oss uppdaterade men vi hoppas på det bästa😕

missan´s
0

#6 Hon andas som vanligt dock, samt är inte min mamma hemma än.. Tack❤️

Hon kommer så fort hon kan men tar en halvtimme innan hon kommit hem då det är en bit till hennes jobb :(

Elsaharr
0

Oj! Hoppas att det går bra!

Zingo ;D

missan´s
0

#7 Tack ❤️ Nosen ser svullen ut och det har jag tyckt sen någon dag tidigare också men inte så att jag oroat mig.. Det är framförallt ögonen. Munnen är som vanligt och könsöppningen är lite svår att kolla då hon inte vill bli upplyft.. 

#9 Tack ❤️ håller tummarna

Happy-Bunny
0

åh stackare, förstår att du är orolig 😕

Jag och min ninis håller alla tummar och tassar vi har för att det ska gå bra ❤️

missan´s
0

#11 Åh tack ❤️ 

Nu kollar hon bara med ögonen halvöppna! Stackare😢Hon sitter och slickar mig på fingrarna medan hon ligger och vilar❤️

emms
0

Ring vetrinär innan och säg att du misstänker kaninpest. Kanske finns andra kaniner i väntrummet så ni försöker undvika att smitta andra.

Hoppas det går bra för henne och inte är något så allvarligt som pest! 😕❤️

Emma

missan´s
0

Hej allihopa. Jag har tråkiga nyheter…😕

Mamma ringde veterinären så fort hon kom hem. …Freja har tyvärr kaninpest.. Det finns inget som botar mot kaninpest och eftersom att det är så pass plågsamt har vi tagit det otroligt tunga beslutet, att hon ska få somna in…😢😭

Vi har fått en tid klockan halv sju hos veterinären. Känns så hemskt men det är ju för hennes eget bästa ♥ Hon är vår lilla bebis så jag och familjen är otroligt ledsna över detta och det är svårt att förstå att hon snart inte kommer finnas hos oss längre ♥ 

♥ Vila i frid älskade Freja ♥

[Melbun]
0

Tråkigt :( Rätt beslut ❤️

Irmelinis
0

Åh stackars! Vad jobbigt 😕 😕 🌺
Vila i frid, fina Freja.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Happy-Bunny
0

Åh få vad jobbigt :( Men det är nog det bästa ni kan göra för henne, ni är starka

UniQz
0

Styrkekramar! ❤️

missan´s
0

#15 #16 #17 #18❤️

[Sockertoppens_kaniner]
0

Åh, nej! Så sorgligt! Lilla Freja då… :( Styrkekramar!

ra-17
0

Vad tråkigt! Men bra att du vågar ta rätt beslut! Kramar!

missan´s
0

Tack, Värmer med era fina kommentarer ♡

Haft en begravning för lillan. Saknar henne redan… :(

[Nikita14]
0

Åh, vad ledsamt! 😢

Men, det finns inget botemedel mot denna hemska sjukdom, som tyvärr vi människor med flit planterade in  i landet en gång i tiden…     Tur i oturen i alla fall att Freja inte behöver lida längre än nödvändigt, att hon inte är en vildkanin, utan har ansvarsfulla ägare som tar hand om henne och kan hjälpa till att avsluta hennes lidande…  ❤️

Smultrondraken70
0

❤️

[Melbun]
0

Man ska väl vara glad att man inte bor i australien där får man inte ens vaccinera sina kaniner.. :(

ra-17
0

#23 Ja usch vad hemskt att man faktiskt TOG hit en SJUKDOM!! :-(

Smultrondraken70
0

#25 ja verkligen:/ Våra är utekaniner på somrarna i ett område där det är galet mycket vildkaniner:/

Peak303
0

Så otroligt tråkigt 😕❤️

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Kaninernaa
0

Nej stackaren😭 Men måste bara fråga, tog vi in kaninpest i landet med flit? Varför? Men hoppas det blir bra! Det var för hennes bästa.

Vixxen
0

#29 I länken som #4 skrev finns bra info!

Kolla SVA:s hemsida: Kaninpesten upptäcktes i slutet av 1800-talet i Sydamerika. Genom mänsklig försorg importerades sjukdomen till Frankrike på 1950 talet, där den släpptes loss bland vildkaniner i avsikt att utrota dem. Med samma avsikt importerades sjukdomen även till Sverige (Skåne och senare Gotland). Till en början var dödligheten mycket hög - över 99 procent. Efter en tid ses en anpassning till smittämnet, och dödligheten sjunker. Idag förekommer sjukdomen lokalt vissa år, i täta djurstammar.

http://www.sva.se/djurhalsa/vilda-djur/viltsjukdomar/kaninpest

missan´s
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fortfarande inte riktigt fattat detta… Det gick på bara några få timmar. Kom liksom hem vid 3 och märkte att något inte stämde och vid halv sju så somnade hon in… 

Det var väldigt lugnt hos veterinären och dom var jättesnälla och duktiga med detta. Tog det lugnt och frågade när vi var beredda och kollade så att hon verkligen var helt sövd och så innan dom tog den där sista sprutan… 

En av de sista bilderna jag tog på min ängel så länge hon var frisk ❤️

farvendal
0

Så sorgligt :( att du faktiskt flyttade på henne för att undvika pesten men ändå fick den. Usch! Blir förbannad när jag tänker på att människan tog hit sjukdomen med flit… Tur ändå att du upptäckte det snabbt iallafall så att hon slapp lida så länge. Kanske vaccinering är en idé om du skaffar en ny kanin. Var är det du bor? Pesten verkar sprida sig i en rasande fart. Sov gott ninis.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[AnimalLover1]
0

Herregud, stackare :( beglagar sorgen ❤️ Önskar bara att den här pesten inte fanns..

missan´s
1

#32 Jo, hörde av en att vaccination mot kaninpest inte skyddar helt så  istället för att lägga 500 spänn på vaccination så tänkte vi att hon kunde komma till några släktingar på landet där det inte finns några vildkaniner alls och dit vi kan hälsa på henne mycket ändå osv. Problemet var att vi tog hem henne för tidigt bara… 😕 

Bor i växjö och där finns enormt mycket vildkaniner. Men nästa gång blir det vaccinering. Man lär sig av sina misstag. 😟

#32 / #33 : Tack ❤️

Smultrondraken70
0

Skickar *styrkekramar* så oerhört ledsamt! Himlen har fått sin finaste ängel!❤️

Smultrondraken70
0

#34 ja, det stämmer som jag förstått det. Många typer av vaccinationer ger ju inte 100% skydd. Vi vaccinerar våra ( ger kombinationsvaccin mot Myxomatos samt RVHD ) eftersom det är riktigt mycket vildkaniner där vi bor på sommaren. Man ser många varje dag och det finns hålor överallt. Dessutom är dom rätt orädda och kommer väldigt nära. Dom är även nyfikna på tamkaninerna:(( Jag är trots vaccination alltid orolig att dom ska bli smittade:( första sommaren hade vi dom ovaccinerade, eftersom jag inte hade fattat att risken för smitta var så stor:( Det var en veterinär som sa åt mig att vi absolut bör vaccinera om vi har dom ute där. ….men inte ens med vaccinet kan man känna sig helt lugn…det är en vidrig sjukdom.