Nej vår efterlängtade hermelin ungen var död
Är så ledsen vår lilltjejen fick endast en unge och den var död :(((. Hon är en hermelin på 2 år har tidigare fått en kull föra året 3 ungar där endast 1 överlevde. Vi hade väntat så på bebisarna jag brukade känna på magen å kände hur de sparkades där inne 💜 Lägger upp en bild på bebisen jag tyckte den såg nomad ut, märkte att den hade som en liten blåmärke på nosen :(((((
Den var 10 cm kan den ha varit för stor?
vad väger den?
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Min kanin hade också ett blåmärke över hela nosen då han föddes. Fick förklarat för mig att det antagligen berodde på att han var förstfödd och mamman hade jobbigt att få ut honom då. Blåmärket försvann några dagar senare och han är frisk och kry idag.
Kan ju vara något liknande som hänt din unge. ´Men verkar inte huvudet lite stort? Eller är det bara bilden som luras? Kanske det var en mupp?
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Den verkar vara lite stor ja, och då har hon förmodligen haft en riktigt svår förlossning. Förlossningen kan då också ta lång tid, så ungen kan ha varit död innan hon ens fick ut den.
Hur mycket mat har hon fått under dräktigheten?
Hon födde inte den i boet hon födde den på undervåningen hon gick runt i buren så minstäker att hon hade svårt att få ut lillen. Hon fick mer mat än vanlig då jag läst att man ska föra de då dom väntar ungar hon har alltid pellets i skålen å fått olika bladgröna, grönsaker, frukt #5
#8: En kanin behöver inte mer mat under dräktigheten utan man börjar ge mer när ungarna har fötts. Till nästa gång så ge henne bara någon pelletsbit + hö (och lite grönsaker) under hela dräktigheten.
:(( Oki Agda. Tack för din råd.