Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1937 ggr
[anonymie12]
1

Tjuvparning, dräktig?

Hej allihopa! Idag så rymde en av mina kaniner från sin bur, (under natten hade hon gnagt sönder väggen) men vi har fångat henne nu! Där jag bor finns det otroligt många vildkaniner, så det kan ju ha hänt att hon och en vildkanin parats… Ifall detta skulle hänt, vilka tecken ska man då kolla efter? Och när börjar man märka att hon är dräktig? Kaninen som rymde är redan hälften vildkanin och hennes ungar blir ju då 3 fjärdedelars vildkanin… Funkar det ändå? Och vi kan ju antagligen inte ha kvar ungarna, men om man säljer dem, ska man då ta ngt för dem eller ska man skänka bort dem? Sedan bor Libertine (som hon heter) tillsammans med sin syster, fast de kan väl inte bo ihop när hon har ungar? Och när era kaniner är dräktiga, hur mycket extra mat får de då? Om det är mer info jag behöver veta så komentera gärna det! Tack på förhand.

RebeccaG
2

Om jag va du skulle jag boka in henne för kastrering på måndag.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[anonymie12]
0

#1 motivera gärna era svar också…

emms
1

Jag tycker att kaniner som är hälften vilda eller 3/4 vilda inte hör hemma i fångenskap. 

Hundar och katter som är hybrider mellan vilda hund och kattdjur är det olagligt att ha. Tycker att man bör applicera samma regler på kaniner. De kaniner vi har hemma har varit domesticerade i ett par tusen år. Till skillnad från vilda kaniner som varit domesticerade i 0. Dom är inte anpassade för livet i fångenskap på något sätt. 

Deras behov av att gräva och röra sig på stora ytor är mycket mer framträdande än tamkaniners. Tamkaniner är avlade i massvis med år för att vara tama och tycka om människor. Vildkaniner är avlade för precis det motsatta, för dom är människor något man aktar sig för. Det ligger i generna hos dom. Nervösa kaniner får nervösa ungar, lugna kaniner får lugna ungar. 

Vildkaniner får vilda ungar. 

Kastrera henne så fort som möjligt eller avliva ungarna när dom kommer. 

Om du inte vill göra detta, skaffa ett stort hägn. Flera kvadratmeter stort och gör det till en så naturlig miljö för kaninerna som möjligt. Grävmöjligheter är viktigt. Och kastrera hanarna såklart.

Men kan ju tillägga att dom kommer inte bli tama, dom är avlade i naturen för exakta motsatsen till vad de flesta vill ha som husdjur. Naturligt urval gör att vildkaniner är rädda för människor.

Emma

[Nikita14]
0

Var i landet bor du? En del områden (tex Gotland) har ju riktiga vildkaniner som varit vilda decennier tillbaka, medan det på andra ställen finns vildkaniner som härstammar från utsläppta/förrymda tamkaniner.

[Frida Rydberg]
0

Jag har en som är häften vildkanin och han är som vilken annan kanin som helst. Något mer lättskrämd, men har fungerat som hoppkanin i många år (elitklassad) och därför tävlat på många olika ställen i olika miljöer. De kan absolut bli tama! Uppfödaren (var naturligtvis tjuvparning) la ner lite extra jobb nr han var liten för att verkligen få honom välhanterad och så att han skulle acceptera människor. Periodvis har han varit min allra socialaste kanin. Vildkaninskorsningar är mer svårsålda. Hade någon av mina honor blivit dräktig med vildkanin så hade jag övervägt att kastrera. Hade jag valt att låta henne få dem så hade jag sett till att verkligen lägga ner mycket tid på hanteringen av dem. Är honan vettig och man hanterar ungarna massor så tror jag att de allra flesta vild-korsningarna blir lika sociala som "vanliga" kaniner.

[anonymie12]
0

Min kaninhona som är hälften vildkanin, är verkligen tam. Det enda som är skillnaden från alla andra kaniner jag haft är att hon ärlskar att hoppa!

[anonymie12]
0

Observera att det INTE alls är säkert att hon är dräktig!

Kaninlovers2
0

Om du vill veta om hon är gravid så ska du känna på hennes mage om den är spänd. Eller så kan du också känna om det är något som rör sig där inne! ☺️ Om den är spänd så är hon gravid.

[Sockertoppens_kaniner]
0

#8 Det behöver dock inte vara ett säkert tecken. Hon kan lika gärna vara skendräktig?. :) Norna, du kan kastrera Libertine om du vill. Gör det så fort som möjligt i så fall. Annars är det bara att vänta och se om det kommer några ungar. Hon kanske inte ens är dräktig. :)

[anonymie12]
0

Nej,jag tror inte att hon är dräktig heller, än så länge visar hon inte ett enda tecken på det! Och om jag skulle känna henne rätt så skulle inte hon godkänna vilken hane som helst;) Strawberry är skendräktig? just nu, och hon morrar hela tiden och försvarar sitt revir. Har du dina kaniner tillsammans när en av de är dräktiga. #9

[Sockertoppens_kaniner]
0

#10 De går tillsammans i hagen tills det är dags för den ena att föda. Riskabelt att ha mamma och ungar tillsammans med en annan kanin, anser jag. Det kan lätt bli irritation mellan dem. Skulle du misstänka att hon är dräktig så flytta henne eller Strawberry till en egen bur. :)

[anonymie12]
0

Är det lätt att flytta ihop de sedan? #11

[anonymie12]
1

;)

[Sockertoppens_kaniner]
0

#12 Mina honor bor i separata burar men går några timmar tillsammans i hagen när någon av de har ungar. Funkar bra! Eftersom honan bara diar ungarna 1-2 gånger/dygn så kan ju hon vara ute i hagen också. :) #13 De brukar komma mellan dag 28-31. Men är såklart olika.

pernillaoscarsson
0

Det är inte lätt att se tecken på att en kanin är dräktig. Oftast visar de samma tecken vid dräktighet som vid skendräktighet. Man kan med andra ord aldrig vara riktigt säker fören man har ungarna i boet eller ifall man gjort ultraljud. Dock kan man ibland känna ungarna under den sista veckan i dräktigheten. Fast är man ovan kan man lika gärna bara ha känt tarmrörelser.

Vissa kaniner visa inga tecken alls på att de är dräktiga fören i slutet då det redan är försent att göra någonting. En hona jag hade började t.ex. alltid att boa precis innan ungarna föddes. Innan dess var hon alltid som vanligt.

Du behöver inte öka mängden mat under själva dräktigheten utan det gör du då ungarna föds. Det är då hon behöver i sig mer för att kunna ge di till ungarna.

Man ska aldrig skänka bort ett djur, oavsett hur djuret är. Skänker du bort en kanin som inte har önskvärt beteende är risken väldigt stor att den hamnar i fel hem. Visst kan det vara svårt att bli av med oönskade kaniner, men allting går. Är du orolig för att inte bli av med dem så tycker jag att du ska kastrera honan så fort som möjligt. Det tycker jag i och för sig att du bör göra vilket fall som helst. Jag tror att dessa kaninerna kan bli ganska svåra att få riktigt tama eftersom att det kommer vara så mycket vildkanin i dem. Samtidigt så kanske de skulle passa bra till hoppning där de kan bli av med mycket energi?

Ta dig en rejäl funderare i kväll och tänk efter hur du vill göra. Men kastrera borde du göra så snart som möjligt ifall du inte vill ha ungarna.

[anonymie12]
2

Hon var inte dräktig!

Smultrondraken70
0

Skönt:)