Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 570 ggr
Happy-Bunny
0

Frågor om kastrera hankanin

Hej!

Jag har funderat ett tag på att kastrera min hankanin. Han vill ofta para sig med bland annat gosedjur, ibland människor mm. Kan inte direkt koncentrera sig på tävlingar, promenader mm där det finns kanindofter. Så jag har då lite frågor angående detta

1. Han är 4 år, är det för gammalt så att det blir större risk att han inte klarar narkos osv?

2. Senaste tiden har han varit våt om nosen samt nyst, kan det bli ett problem?

3. För ett tag sen lät han konstigt som att han inte kunde andas (enda gången det har hänt) men har mått hur bra som helst efter, så är det farligt? med kastrering på grund av det? 

4. Jag bor i kalmar så jag undrar om det finns någon som vet närmsta kaninkunniga vet, han går annars på Läckeby djursjukhus.

5. Är det värt risken att han kan dö?

vore väldigt tacksam över att få svar på de här frågorna då jag vill veta om jag ska/inte ska kastrera honom

Fridaaaa
1

Gör hälsoundersökning hos veterinären innan du bestämmer dig med tanke på det du precis skrivit i tråden

operationer är aldrig riskfria

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

aliiciaj
0

Min kanin opererades en gång trots att hon hade en infektion i tandhålan, och det gick bra. Chansen ökar ju att de inte klarar narkosen ifall de är sjuka, men kaniner är ofta tuffare än vad man tror. En veterinär brukar ju oftast undersöka kaninen innan man lämnar ifrån sig den på operation, tycker veterinären får bestämma om det är värt risken eller inte. Jag kastrerade en hane på 5 år en gång, inga som helst problem! Så fyra år är inte en för gammal ålder alls. Man får bestämma själv om man tycker det är värt risken att de inte klarar narkosen. Men själv kastrerar jag alla mina kaniner. Ska de inte användas i Avel mår de mycket bättre av att vara kastrerade.

Happy-Bunny
0

#1 #2 okej, ja operationer är ju aldrig riskfria. Men får se, hoppas att han mår tillräckligt bra för att kastreras. Känns som att det bara blir stressigt för både honom och familjen.

Happy-Bunny
0

Juste kom på en till fråga.

Förändras deras personligheter och så efter en kastrering? För jag älskar precis hur han är i sig, vill inte att han ska förändras 😊

Smultrondraken70
0

Vår hane förändrades inte direkt. Lika gosig och social. Att han inte längre klättrar ur hagen och skvätter överallt är ju bara plus.

Irmelinis
0

Vår lejonhuvade hane förändrades inte heller. Jo, han blev nog lite mer galen i mat, men annars samma 🙂

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Happy-Bunny
0

#5 #6 okej vad bra 🙂

Tror det faktiskt lutar mer och mer åt att kastrera honom men måste såklart göra hälsoundersökning först

[Nikita14]
0

Jag lät kastrera min treåriga hane, eftersom han var besatt av att ta sig till honan som bodde i en annan bur, han åt knappt något och var hur mager som helst. Han vägde 800 g när han vägdes hos veterinären,  han var lejon/teddykorsning.   Det verkade som att hela hans liv gick ut på att försöka para sig (och han hade också parat sig två gånger med honan),  och han brydde sig inte om att äta.  

Allt gick hur bra som helst,  men ja, hans personlighet förändrades.   Han blev mer harmonisk och lugn (på ett bra sätt) , och han började äta och äntligen lägga på sig lite.   Han kunde flytta ihop med honan utan att bli besatt av att para henne,  de kom bra överens och trivdes tillsammans.   Han behövde inte vara frustrerad pga drifter som inte kunde tillfredställas. 

Nu lever han tyvärr inte längre (misstänkt encephalitozoonos, nosematos),  men jag tror att hans sista år, då han var kastrerad, var hans bästa tid i livet…