Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 1051 ggr
Sagoskogens
1

Mina småttingar - fyra veckor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Redan fyra veckor sedan min ljuvliga "Troll-kull" föddes… Endast en hona (Trolleri, blå egern med wt). Alla sex är tingade till bra hem, men har ju fyra veckor till att gosa med dem :-). Nästa planerade kull hos mig blir mellan en hermelinhane  och en dubbelmanad lejonhuvad hona.

Irmelinis
0

Attans vad gulliga de är! Superfina färger (fast blå egern finns det väl inget som heter? 🙂) 

Börjar du märka personligheter på dem nu?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Sagoskogens
0

Hmmm, fått hjälp med färgbestämningen - men kan ju vara fel! Om det vore en katt, så hade färgen hetat "lila". Vad är ditt förslag på färgbenämning av lilla Trolleri, Irmelinis? Lagt ut bilder på olika kaninsidor för att få hjälp med korrekta färgbestämningar, men, men - hel vetenskap detta :-) Vill ändå i mina härstamningsbevis försöka få till så korrekta färgbestämningar som möjligt! Tack, för "berömmet" om "gulligheten" - håller till fullo med, men är ju partisk :-)

Sagoskogens
0

Glömde, Irmelinis : Helt klart börjat notera olika personligheter :-) Nyss suttit med dem i utehagen och bara studerat och myst av deras närvaro. Har  denna kull t.ex. en individ som är lite mer försiktig (blyg) i kontakt än sina syskon! Tre är mer nyfikna och "direkt på" etc. etc. De två andra är mer "normalt framåt" om jag pratar om genomsnitt efter min iakttagelser! Spännande detta!

Irmelinis
1

Man brukar bara säga "egern" inte "blå Egern", menade jag. 🙂 Dessutom är den ottertecknad, så då heter den otter egern wienertecknad 🙂

Från kaninfarg.se: 
"Egern är en lilaaktig färg som beror på att pälsen både är färgad av brunt eumelanin (se havanna) och utspädd (se blå). Färgen finns på flera djurarter, på katter kallas den för lila. Kan ha rubinglans i ögonen."

http://www.kaninfarg.se/farg.egern.htm

www.alrunans.weebly.com/

Irmelinis
1

#3 Jag vill också sitta med kaninungar i Hage! Vilken underbar upplevelse, man kan ju titta på dem hur länge som helst! 😍

www.alrunans.weebly.com/

[Sockertoppens_kaniner]
1

Tror du menar otter egern? :)

Sagoskogens
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Tack, snälla för korrekt benämning av lilla Trolleris färg! Noterar i hennes härstamningsbevis! I går testad de om kaniner kan klättra i träd :-) Underbart nyfikna. Ja, det är underbart att sitta md dem i "skutthagen" :-)

Irmelinis
0

Vilken mysig Hage de har! Underbara bilder 🙂

www.alrunans.weebly.com/

farvendal
0

Åh vad söta de har blivit!

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se