Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 606 ggr
Fj-a-deer
0

Kissar utanför lådan

Hej! Jag har en okastrerad hane på snart 1,5år.  Han har alltid gått på lådan förut, iaf alltid kissat i den. Men nu har han börjat kissa precis bredvid och runt om den. Jag förstår inte varför.

Jag bytte nyligen underlaget i lådan till Toa-lätt, innan hade jag kattsand men läste att det ej var lämpligt till kaniner. Kan det vara så att han inte gillar det underlaget? Det kanske är läskigt att gå på? 

Toalådan är en kattlåda, så den är inte för liten heller om det skulle vara så.

Jag har ingen aning om vad jag ska göra, så tips? sökes :)

War, war never changes.

ra-17
0

Låter precis vad som hände mig för ett tag sen. Jag har träpellets i toan. Jag hade öppnat en ny säck och lagt i toan. Min han är 2 år och okastrerad, men alltid kissat i toan. Då sniffade han i toan och sen kissade han brevid. Antagligen luktade det annorlunda…. Det tog kanske 1 - 1 1/2 vecka innan han gick på toa som vanligt. Jag la små morotsbitar som han kunde äta när han satt på toan (det hjälpte en del). Annars bara torka med ättika där han kissar (då försvinner lukten). Mer tips? harjag tyvärr inte. Hoppas det löser sig!:)

emms
0

Om han tycker materialet är läskigt kan du blanda din gamla kattsand med toalätten. Lite i taget så han vänjer sig 🙂 Kan vara att han tycker det luktar konstigt för att du bytte fort.

Att ställa dit en till låda kan också hjälpa. Mina kissar helst i den ena och bajsar i den andra.

Emma