Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 509 ggr
Hulkensmormor
0

Underlag i bur? Hjälp!

Hej! Jag funderar på att skaffa kanin och vet inte vad jag ska ha för "underlag I buren" då jag inte vill ha Spån för att det sprider sig i hela lägenheten. Då undrar jag om ni har något förslag på något som inte sprids och smutsar ner lika mycket.

mmillann
0

Fleece eller mattor, t.ex borrismattor och ikeas badrumsmattor.

emms
1

Jag har fleecemattor till mina och sedan en toalåda med toa-lätt. Funderar dock på att byta material till den ena i toan.

Kaniner är lätta att få rumsrena. Börjar man med fleece direkt och bara har strö i toalådan så går många kaniner automatiskt. Har man även höhäcken över toalådan så hjälper även detta. 
Många kaniner kan bajsa lite utanför lådan men lägger man in alla pluttar i lådan varje dag så lär sig de flesta. När de blir könsmogna kan de bli lite sämre på att gå på lådan igen. Men då kan man antingen kastrera eller vänta lite så brukar dom bli bättre på det igen. 

Fleecefilt är att föredra då det inte skadar deras mage och tarmar om dom råkar tugga i sig lite. Andra tyg kan göra detta då det blir trådar i deras mage. Finns billiga filtar på ikea tillexempel.

För att rengöra filten kan man först ta en fönsterskrapa/dushskrapa och dra bort överflödigt hö och päls. Sedan är det bara att tvätta i tvättmaskinen. 🙂

Emma

Hulkensmormor
0

Okej! Tack så mycket!!